172 dB SPL – prawda czy fałsz?

Opublikowano przez

shuttleNa forum ProSoundWeb można czasem poczytać bardzo fajne rzeczy. Oto fragmenty z dyskusji odnośnie maksymalnego poziomu SPL, z jakim można się spotkać w znanym nam świecie realnym… Na niektóre z poniższych opinii trzeba patrzeć przez palce, inne są mocno wydumane, ale wszystkie dają do myślenia. W każdym razie w studiu raczej nie należy zbyt często przekraczać uśrednionego poziomu 85 dB SPL mierzonego szerokopasmowo, a i to jest czasem zdecydowanie zbyt dużo, by móc komfortowo pracować.

Scott
Ktoś mi powiedział, że w jednym z kościołów w Los Angeles, w którym zgromadziło się 8.000 wiernych, uzyskano poziom 172 dB przy konsolecie. Czy to możliwe? Słyszałem, że nie ma fizycznej możliwości, by przy stole FOH było więcej niż 130 dB. A może komuś udało się uzyskać więcej?

Tom Danley
172 dB to naprawdę głośno, ale można uzyskać taki poziom SPL w powietrzu. Zestaw sześciu przetworników lewitacji, które kiedyś wykonaliśmy dla Intersonics był w stanie wytwarzać 175 dB w centrum akustycznym zestawu, przy częstotliwości 21 kHz. Tego typu pole dźwiękowe pozwala uzyskać efekt lewitacji gęstych obiektów z ołowiu lub wolframu, a także doprowadzić mniej gęste obiekty ze szkła lub ceramiki do temperatury około 2.500 stopni Celsjusza. Przy 175 dB ludzie byli w stanie wyczuć dźwięk zbliżając rękę do pola dźwiękowego, a jeśli ktoś miał niewielkie pęknięcie skóry między palcami, to wyraźnie czuł pieczenie. Jeśli w takim polu umieści się niezapalonego papierosa, to zacznie się palić, a pianki akustyczne po prostu się rozsypują.

Frank Aponte
Miksując MDO (dawniej Menudo), przy konsolecie uzyskuję 122 dB, i wszyscy mówią, że jest bardzo głośno. Są opowieści, że w latach 80. Menudo uzyskali ponad 132 dB, ale podejrzewam, że spory w tym udział miał 100-tysięczny tłum piszczących dziewcząt zgromadzony na stadionie w Meksyku i Brazylii. Średni poziom hałasu tłumu to od 115 do 118 dB (zazwyczaj przy 4 kHz). Jeśli do tego dochodzi aparatura PA, to po prostu trzeba się chować. 172 dB? Nie wierzę.

Nathan
Mój przyjaciel jest miłośnikiem samochodowych instalacji audio i bierze udział w zawodach na największy poziom SPL w SUVach. Był na zlocie, w którym przed pomiarem juror instalował aparaturę pomiarową, a ktoś przez przypadek włączył generator wytwarzający w aucie 170 dB przy 50 Hz. Juror zmarł na miejscu.

Mike
Trochę mi to zalatuje miejską legendą…

Bruce
Jeśli próg bólu dla ludzkiego słuchu to prawie 128 dB SPL, i każde 3 dB jest odbierane jako dwukrotnie większa głośność i wymaga dwukrotnie większej mocy, to mógł to być 14 razy większy poziom SPL niż poziom bólu. To daje do myślenia.

Ralph
Tak naprawdę to nie jest 14, ale 2 do potęgi 14, czyli 16.384. Jeśli przyjmiemy, że mamy moc, która przy konsolecie FOH potrafi wytworzyć 128 dB, to pomnóż ją przez 16.384. Jeśli jest to mały kościół, w którym stoi/wisi aparatura 10.000 watów, to jest szansa, że uzyskasz 128 dB przy stole FOH. Aby w takich samych okolicznościach uzyskać 172 dB, będziesz potrzebował aparatury o mocy 164 milionów watów. To dopiero daje do myślenia.

Scott
Próg bólu zależy od częstotliwości i jest wyjątkowo subiektywną wielkością. 108 dB przy 3 kHz to głupota, a 128 dB przy 30 Hz to fajna rzecz.

Barry
Czułość ludzkiego słuchu jest co najmniej 40 dB mniejsza dla 30 Hz niż dla 3,1 kHz. Jedni odczują ból przy 100 dB i pojedynczym tonie 3,1 kHz, a 130 dB dla 20 Hz zabrzmi przyjemnie.

Tagi: ,

3 komentarze do wpisu „172 dB SPL – prawda czy fałsz?

  1. B. Grzesiek

    Ciekawostka. Zakładając średnio ciśnienie atmosferyczne na poziomie morza jako 1000 hPa to maksymalny poziom SPL jaki teoretycznie można uzyskać wyniesie 194 dB. SPL= 20log(1000hPa/20uPa). To znaczy, że trzeba by wytworzyć takie ciśnienie dźwięku, które zrównoważyłoby ciśnienie atmosferyczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszystkie pola są wymagane. Wybierz avatar