Produkcja muzyczna od podstaw (DVD)

Opublikowano przez

Po kilku miesiącach właśnie zostały zakończone prace na wydawnictwem DVD pt. Produkcja muzyczna od podstaw, którego jestem autorem. Jest to płyta, na której zamieściłem 16 filmów poświęconych tematom związanym z obsługą programów DAW, kompresją, korekcją oraz z pracą z miksem (grupy, wysyłki, inserty itp.), MIDI itp. (szczegółowy spis zawartości poniżej). W sumie są to 4 godziny i 12 minut materiału, dzięki któremu – mam nadzieję – praca z obróbką dynamiki, korekcją i kompleksowym miksem materiału muzycznego stanie się prosta i oczywista, a podejmowanie decyzji o zakupach nowych produktów do Twojego studia znacznie łatwiejsze.
Oficjalna premiera tego wydawnictwa będzie miała miejsce 19 maja na djSHOP.PL Workshop Day we Wrocławiu, gdzie będzie też można kupić pierwsze egzemplarze po promocyjnej cenie.


Produkcja muzyczna od podstaw
Tomasz Wróblewski
(łączny czas trwania 4h 12min)

01. Interfejs programu DAW (36:36)
00:17 – Struktura programu typu DAW
02:06 – Cockos Reaper – użytkowanie, zakup i funkcje
04:07 – Programy DAW o innej strukturze
05:16 – Podobieństwa programów DAW
05:59 – Widok sesji i widok miksera
06:26 – Skróty klawiaturowe – znaczące przyspieszenie pracy
08:22 – Klipy audio i MIDI, import i obsługa
11:39 – Klipy, pliki i edycja nieniszcząca
12:28 – Metody zapisu i eksportu sesji
13:47 – Rozwiązywanie problemów z otwieraniem sesji
17:38 – Etapy produkcji muzycznej
21:04 – Panel sterowania parametrami ścieżki audio
22:12 – Dokonywanie nagrań wielośladowych audio
22:59 – Efekty insertowe
24:44 – Widok miksera
26:02 – Hybrydowy widok sesji i miksera
26:40 – Pasek transportu
28:54 – Sprawne poruszanie się po projekcie
34:04 – Grupowanie, przemieszczanie i kopiowanie

02. Siatka tempa (13:00)
00:17 – Czym jest siatka tempa
00:48 – Typy siatki tempa
03:29 – Funkcja przyciągania (Snap to grid)
04:15 – Opcje siatki
05:41 – Czasowe wyłączanie przyciągania
06:10 – Wybór elementów przyciągania
07:14 – Zaawansowane opcje tempa projektu
10:08 – Master tempo

03. Grupy, miks i wysyłki (27:45)
00:17 – Historia rozwoju mikserów audio
02:29 – Miksery interfejsów audio i programów DAW
03:26 – Rodzaje miksów
03:46 – Tworzenie grup w programie DAW
06:17 – Grupy w warstwach (podgrupy)
08:05 – Tworzenie grup dla sekcji instrumentów
10:07 – Kontrola poziomów i kolejność prac podczas miksu
13:55 – Kompresja równoległa na całym miksie
16:46 – Tworzenie i zastosowanie wysyłek dla pogłosów
17:14 – Ustawianie pierwszego pogłosu
23:27 – Ustawienie drugiego pogłosu
24:56 – Synteza dwóch typów pogłosu

04. Nasz słuch a kompresja (08:33)
00:17 – Podstawowe zasady działania narządu słuchu
01:11 – Szkolenie słuchu
01:46 – Narząd słuchu jako kompresor
02:55 – Zakresy działania słuchu
03:46 – Określanie kierunku w kontekście kompresji
06:06 – Dominujące znaczenie transjentów

05. Kompresja – wprowadzenie (05:17)
00:17 – Procesory dynamiki
00:59 – Threshold
01:54 – Ratio
03:46 – Zwiększanie głośności materiału

06. Budowa kompresora, część 1 (12:56)
00:17 – Kompresor jako automatyczny regulator głośności
00:45 – Elementy kompresora
01:22 – Blok tłumienia
01:55 – Kompresja VCA
02:40 – Prostownik sygnału sterującego
03:48 – Znaczenie poszczególnych regulatorów
04:19 – Zjawisko nadtłumienia (overlimiting)
05:34 – Zaawansowane kształtowanie obwiedni sygnału
09:39 – Porównanie trybów feed-forward i feed-backward
11:56 – Charakterystyka kompresora typu 1176

07. Budowa kompresora, część 2 (19:29)
00:17 – Podstawowe regulatory w praktyce
07:27 – Charakterystyka przejścia (kolano kompresji)
12:15 – Elementy wpływające na brzmienie kompresora
15:29 – Funkcje automatyki w kompresorach
17:03 – Tryb linkowania kanałów

08. Kompresory (FET) (07:19)
00:17 – Tranzystor FET
01:37 – Układ sterowania
02:16 – Urei 1176 – historia i zastosowanie
04:33 – Problemy kompresorów FET
05:13 – API 2500 – inny sposób kompresji FET
06:15 – Szum i jego redukcja

09. Kompresory optyczne (10:36)
00:17 – Zasada pracy i elementy kompresora LA-2A
03:12 – Charakterystyczne cechy kompresorów optycznych
04:35 – Kompresory optyczne Joemeek
05:29 – Kompresory „pseudooptyczne”
07:12 – Cyfrowe emulacje kompresorów optycznych
09:28 – Wady kompresorów optycznych

10. Kompresory VCA i Vari-mu (06:33)
00:17 – Kompresory VCA (typ dbx)
03:14 – Kompresory Vari-mu (typ Fairchild)
05:28 – Charakterystyka kompresora Vari-mu

11. Kompresor kontra limiter (15:16)
00:17 – Podobieństwa i różnice
01:57 – Podstawowe zastosowanie kompresora
05:46 – Podstawowe zastosowanie limitera
08:50 – Kompresor czy limiter?
14:14 – Zniekształcenia w limiterze

12. Obróbka dynamiki w praktyce (22:08)
00:17 – Cztery zastosowania kompresji
02:22 – Kompresja ograniczająca
04:31 – Kompresja dla podniesienia głośności
10:05 – Kompresja jako edycja dynamiki
– Struktura transjentu
– Ocena struktury czasowej
– Kreowanie obwiedni kompresją
16:45 – Kompresja masteringowa na sumie

13. Kompresja wielopasmowa (15:50)
00:17 – Pryncypia i zakres wykorzystania kompresji wielopasmowej
03:48 – Ustalenie częstotliwości podziałów
08:02 – Ustawienie parametrów kompresji dla pasma niskiego
13:08 – Ustawienie parametrów kompresji dla pasma środkowego
14:19 – Ustawienie parametrów kompresji dla pasma wysokiego

14. Korekcja barwy dźwięku (23:03)
00:17 – Wprowadzenie
00:58 – Pasma w korektorze oktawowym
08:34 – Brzmienie dobrego korektora graficznego
11:37 – Pierwsze zastosowania korekcji
12:24 – Wstępna produkcja czy korekcja śladów?
14:18 – Typy filtrów – wprowadzenie
14:39 – Zastosowanie analizatora VST
15:56 – Filtry pasmowe i emulacja API 560
17:21 – Filtry parametryczne i emulacja SSL 4000
18:10 – Filtry półkowe, HF/LF i rezonansowe
20:40 – Filtry w praktyce

15. Korekcja w praktyce (27:31)
00:19 – Wprowadzenie
01:00 – Widmo i korekcja przebiegu sinusoidalnego
02:49 – Widmo i korekcja przebiegu piłokształtnego
04:39 – Widmo i korekcja przebiegu prostokątnego
05:49 – Widmo i korekcja szumu białego
06:53 – Korekcja barwy bez użycia korekcji
08:33 – Korekcja stopy zestawu perkusyjnego
10:19 – Korekcja brzmienia werbla
11:16 – Korekcja gitary elektrycznej
13:22 – Korekcja basu
17:43 – Zaawansowana korekcja werbla
19:27 – Korekcja wokalu
22:20 – Korekcja brzmienia hammonda i gitary solowej

16. Podstawy MIDI w programie Cubase (28:30)
00:17 – MIDI jako format uniwersalny
01:27 – Podłączenie klawiatury MIDI
01:55 – Tworzenie ścieżki instrumentalnej
04:23 – Opcje wyboru źródła MIDI
05:12 – Przypisywanie kontrolerów w Quick Control
07:20 – Przygotowanie do nagrania MIDI i zapis
08:53 – Odtwarzanie nagranego materiału
09:46 – Edycja w Key Editor (edytor pianolowy)
13:52 – Nagrywanie bitu za pomocą kontrolera
15:57 – Edycja w Drum Editor (edytor perkusyjny)
17:46 – Edycja brzmień perkusyjnych
19:36 – Przygotowanie bitu do renderingu
21:52 – Opcje eksportu bitu do postaci WAV
23:39 – Przygotowanie partii basu
25:11 – Edycja w trybie In-Place (w oknie projektu)
26:46 – Edycja brzmienia basu w kontekście bębnów
27:50 – Eksport basu do postaci WAV

29 komentarzy do wpisu „Produkcja muzyczna od podstaw (DVD)

  1. 0dB.pl

    edemski :

    ekstra! czy już można pytać gdzie (oprócz wspomnianego workshop day) i za jaką kwotę będzie dostępne wydawnictwo?

    Trwają jeszcze ustalenia z wydawcą w sprawie ostatecznej ceny detalicznej. Wydawnictwo będzie na pewno dostępne w djshop.pl (fizycznie i wysyłkowo), a w przyszłym tygodniu zapadną też decyzje odnośnie innych miejsc sprzedaży. Począwszy od połowy maja będzie tez można je kupić na 0dB.pl.

  2. momo

    jakie DAWy wykorzystywane będą w kursach? czy będzie jakiś na którym skupiona będzie największa uwaga? jakoś nie mogę znaleźć tej informacji

  3. N.E.X.

    Wygląda naprawdę ciekawie.

    Mam pytanie, czysto z ciekawości, dlaczego akurat wydawnictwo w formie nagrania wideo? Ze spisu treści wynika, że wiedzy starczyłoby na dosyć obszerną książkę, na pewno znacznie ciekawszą aniżeli EiS Plus co było już omawiane tutaj kilka razy :). Domyślam się jednak, że forma przemyślanego nagrania w praktyce podana w cztery godziny jest szybsza i atrakcyjniejsza niż długa lektura teoretyczna, na pewno też lepsza niż poradniki na YT gdzie autor wypowiada więcej „ym, um ammm ee, yyy” niż konkretów, z drobnymi wyjątkami jednak, sam tak uważam.

    Z mojego punktu widzenia raczej nic nowego, tak samo zawsze czytam instrukcje do programów i wtyczek aby wyciągnąć z nich najwięcej, jednak widzę, że zagadnienia są dosyć konkretne, np. słuch a kompresja i inne, dużo o kompresji jest. Jeżeli będę miał możliwość to na pewno przy okazji dorzucę do jakiegoś zamówienia i chętnie przestudiuję. Nawet jeżeli tylko w pięciu minutach znajdę coś nowego, być może jakieś przemyślenia autora i osobiste doświadczenia, to na pewno będzie warto. Uzupełniać nieświadome braki w wiedzy nigdy za wiele :).

    Gratuluję ciekawego wydania, tym bardziej że jest w języku polskim. Jeżeli całość okaże się dobra na pewno będę polecał początkującym chcącym zacząć konkretną przygodę z nagrywaniem i produkcją muzyki w bardziej klasycznym stylu. Szczególnie jako kontrast dla wszelakich kursów FL Studio, który DAW także sobie cenię i równolegle korzystam, jednak często jest traktowany jako „maszynka do robienia muzyki trance + zestaw wtyczek” co tworzy pewien kult amatorki bez solidnych podstaw dotyczących miksu, etapów kompozycji czy produkcji, kompresji, korekcji itd. Nawiasem mówiąc szkoda, że ten DAW często jest traktowany mało poważnie i czasami wstyd się przyznać do jego używania, właśnie przez taką opinie spowodowaną powyższym. Uwielbiam pytania „Zajmujesz się muzyką? Na czym robisz? Aaaa FL, mój kuzyn też sobie ściągnął i robi muzykę” i nastaje taka niezręczna cisza po sprowadzeniu całej ogromnej sztuki produkcji do „na czym robisz” ;). Ech, ale to nie ten temat do dyskusji, zapędziłem się.

    Życzę powodzenia z załatwianiem dystrybucji :).

    1. 0dB.pl

      Dziękuję za obszerną i ciekawą wypowiedź. Na formę wideo zdecydowałem się z kilku powodów – przede wszystkim zauważyłem, po kilkunastu latach pracy ze słowem pisanym, że ruchomy obraz plus dźwięk znacznie szybciej przekaże pewne treści. Niby nic nowego, ale nie o samą oszczędność czasu tu chodziło (bo produkcja wideo trwa zdecydowanie dłużej niż pisanie, zwłaszcza jeśli chce się uzyskać efekt inny od typowo youtubowego :-), ale o efekt końcowy w postaci jakiejś treści, porady, wskazówki, pomysłu. Pewne rzeczy można inaczej zaakcentować niż przy pisaniu, sprowadzić je do prostszej postaci, a tym samym lepiej wyjaśnić.
      Bardzo dużo miejsca poświęciłem kompresji, to fakt. Ale interesuję się tą tematyką od wielu lat, rozmawiam z konstruktorami, realizatorami, poza tym sam jestem elektronikiem-konstruktorem więc na wiele rzeczy patrzę z zupełnie innej perspektywy. Analizując kompresję w kontekście właściwości naszego słuchu doszedłem do wniosku, że w zasadzie jest ona jednym z najważniejszych, o ile nie najważniejszym elementem naszego postrzegania brzmienia muzyki. Na płycie znajdzie się przykład, w którym przetwarzam transjenty w dwóch przesuniętych względem siebie sygnałach grających w różnych kanałach. Słuchając tego co się dzieje można dojść do bardzo ciekawych wniosków i zastosować je potem w swojej pracy.
      Myślę że nieźle udało mi się też przedstawić sposób pracy z korekcją, być może niektórzy zaczną się też zastanawiać, po co ją w ogóle stosować, kiedy wcześniej pewne rzeczy można po prostu uwzględnić w aranżacji…
      Generalnie, nowych lądów, oczywiście, nie odkrywam, ale mam wrażenie, że przynajmniej kilka ciekawostek, nawet dla zaawansowanych, tam się znajdzie. Zdanie-klucz dla całego przedsięwzięcia brzmi: „produkcja muzyczna to nie jest czarna magia”, i tego staram się trzymać.

      1. N.E.X.

        Dziękuję za odpowiedź :).

        Mam jeszcze jedno pytanie o którym dopiero teraz sobie przypomniałem. W jakim formacie będzie materiał? Mam na myśli to czy będzie to standardowo w formacie DVD wideo do odtworzenia na dowolnym odtwarzaczu DVD czy jako osobne pliki np. w formacie DivX lub Xvid albo jeszcze inne?

  4. 0dB.pl

    N.E.X. :

    Mam jeszcze jedno pytanie o którym dopiero teraz sobie przypomniałem. W jakim formacie będzie materiał? Mam na myśli to czy będzie to standardowo w formacie DVD wideo do odtworzenia na dowolnym odtwarzaczu DVD czy jako osobne pliki np. w formacie DivX lub Xvid albo jeszcze inne?

    Tak jak większość tego typu materiałów wydawanych na świecie będą to pliki w formacie MOV (QuickTime), z rozdzielczością 1280×720.

  5. Andrzej Mariusz Kolendo

    Pracuję na Cubase. Kupuję wszystkie wydawnictwa dotyczące tego właśnie DAW – książki oraz tutoriale i dzięki temu ciągle się uczę realizacji. Tę zapowiadaną płytę kupię również i jeżeli dzięki niej nauczę się nawet JEDNEJ nieznanej mi czynności, to będzie oznaczało, że warto było płytę kupić. Zgadzam się z Panem Tomaszem – forma video jest komunikatywniejsza, a jeżeli dodamy do tego polski komentarz, to czego chcieć więcej? A może na taki zakup zdecydują się ci wszyscy, którzy „dopiero zaczynają” i często zadają na forum infantylne pytania. Kto wie… 🙂

  6. Andrzej Mariusz Kolendo

    Oficjalna premiera tego wydawnictwa będzie miała miejsce 19 maja na djSHOP.PL Workshop Day we Wrocławiu, gdzie będzie też można kupić pierwsze egzemplarze po promocyjnej cenie.

    Szkoda, że jedynie we Wrocławiu będzie można kupić te płytę w promocji. A gdzie sympatia (?) do wiernych czytelników tudzież forumowiczów z całej Polski, Panie Tomaszu? 🙂 Nie każdy mieszka akurat na Dolnym Śląsku 🙁

  7. Maciej Sobczak

    Rewelacja. Gratuluję wytrwałości (wiem, że łatwiej napisać artykuł, niż zrobić dobry materiał video) i życzę sukcesu wydawniczego. Dopisuję się na listę oczekujących. 🙂

    Mam jednak pytanie odnośnie treści – to ma być materiał o produkcji muzycznej a ze spisu treści wynika pominięcie etapu rejestracji dźwięku (mikrofony, preampy, interfejsy i ogólnie cały ten ekosystem przed DAWem). Czy to przeoczenie autora, czy raczej otwarcie przyszłego podejścia do kolejnej (kolejnych?) części poradnika? Nawet byłbym za.

    1. 0dB.pl

      Wyraźnie oddzielam etap produkcji od etapu rejestracji – to dwa zupełnie różne procesy. Techniki mikrofonowe i sposób, w jaki sygnał trafia do komputera zasługują na zupełnie inny materiał. Tutaj skupiam się głównie na kompresji, korekcji i pracy z materiałem w ramach DAW, starając się jednocześnie wyjaśnić, dlaczego w mojej opinii te procesy mają kluczowe znaczenie dla wynikowego brzmienia.

  8. ptbrln

    Witam
    A czy bylaby mozliwosc wypuszczenia np:20-30 sztuk egzemplarzy po promocyjnej cenie na sprzedarz w allegro w dniu premiery rownoczesnie?
    Wtedy inni maja szanse zakupu z poza Wroclawia.
    Pozdrawiam…

    1. headphonesporno

      Podpisuję się pod apelem. Czy będzie możliwość kupienia po promocyjnej cenie drogą wysyłkową dla osób spoza Wrocławia?

      1. 0dB.pl

        Właśnie problem jest z tą wysyłką – osoby będące we Wrocławiu mogą odebrać na miejscu, więc nie ma kosztów wysyłki. Postaram się jednak coś zaaranżować i odpowiednio wcześniej dam znak.
        TW

  9. Andrzej Mariusz Kolendo - Poznań

    A może po prostu wydać kolejny numer EiS w 2 wersjach – z tą płytą lub też bez. Proste, nie wymagające dodatkowej dystrybucji, a zadowolonych mnóstwo. W końcu o to chyba chodzi, Panie Tomaszu? 🙂

    1. konwalia

      0dB.pl :

      Właśnie problem jest z tą wysyłką – osoby będące we Wrocławiu mogą odebrać na miejscu, więc nie ma kosztów wysyłki. Postaram się jednak coś zaaranżować i odpowiednio wcześniej dam znak.
      TW

      Czekamy na ów znak, bo to chyba ostatni moment…

    1. Andrzej Mariusz Kolendo

      Równie dobrze można było wystawić 3 sztuki. 30 egzemplarzy na całą Polskę 🙂 Trudno, nie zbiednieję, jeżeli kupię po normalnej cenie, mimo że nasuwa mi się pewna maksyma: „Petunia non olet” 🙁

  10. 0dB.pl

    Andrzej Mariusz Kolendo :

    Równie dobrze można było wystawić 3 sztuki. 30 egzemplarzy na całą Polskę :) Trudno, nie zbiednieję, jeżeli kupię po normalnej cenie, mimo że nasuwa mi się pewna maksyma: “Petunia non olet” :(

    Wydaje mi się, że ta ocena jest trochę niesprawiedliwa. Obowiązują mnie kontrakty dystrybucyjne i wszystkie egzemplarze promocyjne pochodziły z tzw. puli autorskiej, która nie była zbyt duża, stąd taka, a nie inna liczba wystawionych sztuk.

  11. BP Beats

    Ja tam już swój egzemplarz mam zamówiony 🙂 czekam tylko aż przesyłka dojdzie. Muszę pogratulować kawałka solidnej pracy, kiedyś taka wiedza była dostępna nielicznym a teraz mamy ten kurs na dvd oraz EiS… Dziękuje za kawał dobrej roboty.

Dodawanie komentarzy do tego artykułu zostało wyłączone [?]