Dekonstrukcja: Marek Biliński, Ucieczka z Tropiku

Opublikowano przez

Było rzeczą oczywistą, że ten utwór Marka Bilińskiego musiał się znaleźć w cyklu Dekonstrukcje. Tym bardziej, że w tym roku obchodzimy 40-lecie jego premiery. Jak zawsze mnóstwo rzeczy, których o tym utworze i jego twórcy być może nie wiecie.

Zobacz dekonstrukcję na YouTube

Poniżej cała sesja odtworzona od początku do końca oraz link do pobrania materiałów źródłowych (wyłącznie do celów edukacyjnych).

Zapisz się,
aby pobrać materiał

Aby pobrać ten materiał, konieczne jest podanie adresu email. Dzięki temu otrzymasz ode mnie informacje o najnowszych materiałach na 0dB.pl.

Wprowadzając swój adres email, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od 0dB.pl. Nie otrzymasz więcej niż jednej wiadomości w miesiącu. W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji.

Jeśli Twój adres email znajduje się już na liście 0dB.pl, nie zostanie on dodany ponownie.

49 komentarzy do wpisu „Dekonstrukcja: Marek Biliński, Ucieczka z Tropiku

  1. [email protected]

    Panie Tomaszu,
    obejrzałem film w serwisie YT (chylę czoła!), trafiłem tu i po wpisaniu bzdurnego adresu e-mail otrzymałem co chciałem. Rekomenduję wdrożenie walidacji kont np. w postaci kliknięcia w odnośnik w mailu lub usunięcie konieczności wpisywania adresu email skoro warstwa aplikacyjna przyjmuje każdą głupotę zgodną z standardem tworzenia kont poczty @. Dziękuję za zip-a, dziękuję za ciekawe i pouczające tu i tam materiały wideo w serwisie YT. Życzę zdrowia.

  2. Adam

    Fantastyczna robota!
    Jak zwykle, zresztą. Oglądam Pana filmiki na jutubie zawsze od pierwszej do ostatniej sekundy. 3/4 nie rozumiem (obwiednie, trójkąty i takie tam 🙂 ) czasami nie słyszę różnic przy prezentowaniu różnych wersji z efektami i bez, ale Szacun i niski pokłon do samej ziemi za Pana 0db.pl
    PS. Ja z tych, co to oglądali ten teledysk w telewizorni 🙂

  3. Max

    Ciepło człowiekowi na sercu, gdy wspaniali ludzie robią wspaniałe rzeczy. Tomaszowi dziękuję za dekonstrukcję Ucieczki, a Markowi za Ucieczkę. Jego dyskografia to cała moja młodość. Mawiało się, że Biliński to polski Jarre. Nic bardziej mylnego. Jarre to francuski Biliński.

  4. Elmo

    Genialnie !
    Można wyczuć nawet nawiązania niektórych brzmień Pana Marka do ówczesnych będące bliżej oryginału. Jakby miał takie możliwości sprzętowe w czasie kreacji pewnie tak by to brzmiało. Choć miejscami jakby brakowało tej genialnej losowości białkowego seqencera, a może to przywiązanie do oryginału… No i ta dynamika… Czekam na więcej !

  5. Paweł Zienowicz

    Nie spodziewałem się, że można Ucieczkę z tropiku poprawić, ale Pana drobne zmiany aranżacyjne dodały utworowi charakteru. Trochę tak jakby utwór dobrego kompozytora zagrał lepszy od niego wirtuoz. W Pana wypadku wirtuoz kreacji dźwięku. Świetna robota, choć nie rozumiem jak można ze słuchu odtworzyć dźwięk. Dla mnie zagranie ze słuchu partii muzycznej to osiągnięcie, a Pan odtwarza całą orkiestrę instrumentów wytworzonych wyłącznie na potrzeby jednego utworu. Pan nie tylko gra na skrzypcach, ale ze słuchu je buduje.

    1. Tomasz Wróblewski Autor wpisu

      Dziękuję za komentarz,
      Wbrew pozorom to nie jest takie trudne, choć trzeba się wykazać pewnym osłuchaniem i mieć umiejętność identyfikacji instrumentów. Na dyrygenturze też mają dyktanda ze słuchu i dają radę, więc wygląda na to, że da się rozebrać całość dzieła. Większym wyzwaniem jest natomiast identyfikacja i odtworzenie brzmienia, ale gdy już wiem kto, co, jak, czym i gdzie, to w końcu tych gałek i przycisków nie ma aż tak dużo 🙂 Polecam <a href="https://0db.pl/synteza-dzwieku/&quot; rel="noopener" target="_blank">mój kurs syntezy dźwięku</a> – zdradzam tam większość moich tajemnic 😉

  6. matMike

    Kawał dobrej roboty z wykorzystaniem "wehikułu czasu" czyli emulatory, obecne VST maszynek i całej masy własnych presetów w celu odtworzenia oryginału z nową kosmicznie fajną warstwą 🙂 Brzmi to trochę jak remix ale właśnie o to chodzi ponieważ uzyskano tu świeże brzmienie starego dobrego utworu – jak dla mnie revela! Aż korci zadać pytanie… Dlaczego autor dekonstrukcji nie próbuje stworzyć własnych utworów mając tak potężną wiedzę o produkcji muzyki…?

  7. Adam

    Dzień dobry

    Plik Video 93,2 MB i tylko HD można było spokojnie mocniej przyciąć jakość bo to zwykła grafika ?

    w tym Audio 7.3 MB
    AAC 48000Hz stereo 253kbps to już chyba max jakości dla formatów skompresowanych 🙂 .

    Czy to nie zamorduje transferu hostingu Pańskiej strony www ?

    Ale duży szacunek, na Youtube dla audio to byłoby tylko 160 kbps w opus.

    Pozdrawiam.

      1. gbx

        Zdążyłem to odkryć 🙂 Ale wróciłem tu podziękować za świetnie przygotowany plik MID który ładnie się wczytał do Renoise. Wszystko uporządkowane i trzyma się siatki. Na szybko ustawiłem sobie proste brzmienia w VST i zagrało za pierwszym razem. A nie jak w większości przypadków "…w niedzielę nad ranem, po sobotnich balach chodniki…" 😉 Pozdrawiam i dziękuję. Robota pr0!

  8. diWhizZ

    Niesamowitą robotę Pan zrobił i bardzo ładnie wyjaśnił cały proces tworzenia. Spojrzałem od zupełnie innej strony na ten utwór Marka Bilińskiego. Niestety nie udało mi sie pobrać pliku FLACMIDI :/
    A tak BTW na Ucieczkę z Tropiku "porwał się" ponad 30 lat temu XTD 😉 IMHO to co udało mu wycisnąć w tym coverze z `92 roku z czterech 8-bitowych kanałów zasługuje na uznanie.
    https://www.stef.be/bassoontracker/?file=api/modules.pl/517

  9. Darek

    Słuchałem tego utworu setki razy, jak zresztą kawałków wielu innych wykonawców muzyki elektronicznej, która mnie fascynowała.
    Pierwsze, co natychmiast mnie zaskoczyło, to zła lokalizacja "syknięcia" na dolnym tracku, są one jak gdyby "za wcześnie".

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wszystkie pola są wymagane.