Prawdziwa historia zapisu stereo na płycie gramofonowej

Opublikowano przez

Rowek w płycie gramofonowej to fascynująca rzecz! W jaki sposób zapisano w nim informacje stereo i kto to wszystko wymyślił? Poznaj też wzór na stereofonię!

4 komentarze do wpisu „Prawdziwa historia zapisu stereo na płycie gramofonowej

  1. Alfred.K

    Świetnie opowiedziane, jak zawsze. Nie wiem jednak czy dobrze rozumiem to co pojawiło się pod koniec w tym materiale. Zawsze uważałem w ten sposób – przynajmniej w praktyce cyfrowej, że MID to jest mono i tam też rezydują niskie tony a SIDE to stereo czyli te jasne przestrzenie czyli zróżnicowany kanał lewy/prawy. Cytat z ESTRADA I STUDIO mówi: " sygnał Side (boczny) w rzeczywistości zawiera w sobie kompletną informację o stereofonii." Jeśli to prawda to jak to jest w przypadku winylu ? W tym materiale Pan powiedział, że ten dźwięk monofoniczny wykreuje maksymalny ruch boczny – (czy można go tutaj nazwać w takim układzie SIDE?), a to co definiuje stereofonie to ruch wgłębny M (czyli MID?) Na filmie oznaczony jednak jako "S". Przyznam, że potrzebuje rozjaśnienia bo się w tym zgubiłem teraz po tym filmie. Czy w sprawie winyli to ma się inaczej niż w cyfrowym rozumieniu MID-SIDE? Czy ja to po prostu źle interpretuję? Dziękuje i pozdrawiam.

    1. Tomasz Wróblewski Autor wpisu

      Dziękuję za komentarze. Technika Mid-Side, jako idąca nieco "wbrew naturze", jest dla nas mało oczywista. Za punkt wyjścia proponuję przyjąć sytuację, że identyczny co do poziomu, fazy i składu dźwięk docierający do nas z głośnika lewego i prawego jednocześnie jest dla naszego mózgu zagadką, bo w normalnym otoczeniu nigdy z taką sytuacją nie mamy do czynienia – zawsze są jakieś różnice. I w opisanej sytuacji mózg działa logicznie, podpowiadając naszej świadomości, że źródło dźwięku znajduje się tam, gdzie w rzeczywistości nie ma żadnego głośnika, czyli w środku. Jakiekolwiek różnice lewo-prawo są adekwatnie interpretowane jako inne niż punkt centralny. Przy obróbce Mid-Side, która bazuje na dwóch niezależnych kanałach mono – z informacją wspólną (Mid) oraz różnicową (Side), wymagającymi matrycowania fazowo-kanałowego na potrzeby odsłuchu stereo, nie ma żadnych różnic między trybami analogowym i cyfrowym. Na płycie Mid zapisywany jest wbocznie, a Side wgłębnie.

      1. Alfred

        Dziękuję za odpowiedź, wydaje mi się, że teraz bardziej to zrozumiałem, myślałem nad tym i w sumie te regułki, które znalazłem w sieci są niejako potwierdzeniem Pana słów, tylko ja na opak to interpretowałem od początku. Dziękuję raz jeszcze!

  2. Alfred

    Przeglądając wiedzę na ten interesujący temat (aby też samemu się trochę zaangażować w rozwiązanie) znalazłem jeszcze takie wyjaśnienie, którego istnienie podejrzewałem ale nie mogłem wcześniej uzyskać jego potwierdzenia:

    W systemie analogowym, sygnał “mid” zawiera różnice między prawym a lewym side. Oznacza to, że sygnał “mid” jest rejestrowany jako różnica między kanałami stereo (prawym i lewym), a sygnał “side” jest rejestrowany jako suma tych kanałów.

    W systemie cyfrowym, sygnał “mid” oznacza dźwięki z centrum źródła, a sygnał “side” zawiera tylko dźwięk, który nie jest wspólny dla lewego i prawego kanału.

    Rozumiem, też z tego że i obróbka musi wyglądać inaczej i być dostosowana w każdym systemie osobno. To obcinanie na winylu tych basów i podbijanie tonów wysokich pre-emfaza i potem odwrotna operacja przy odtwarzaniu (deemfaza) a w cyfrowym to wtyczki, korektory i kompresory z funkcją osobnej korekcji mid-side.

    Dziękuję raz jeszcze, pozdrawiam i gratuluję kolejnego odcinka, który bardzo mocno rozpala zainteresowanie tymi jakże ciekawymi tematami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wszystkie pola są wymagane.