Rowek w płycie gramofonowej to fascynująca rzecz! W jaki sposób zapisano w nim informacje stereo i kto to wszystko wymyślił? Poznaj też wzór na stereofonię!
Rowek w płycie gramofonowej to fascynująca rzecz! W jaki sposób zapisano w nim informacje stereo i kto to wszystko wymyślił? Poznaj też wzór na stereofonię!
Avatary, czyli małe obrazki przy komentarzach, pobierane są z serwisu Gravatar. Serwis ten umożliwia przypisanie obrazka dla danego adresu e-mail, dzięki czemu możliwe jest udzielanie się pod tym samym avatarem na wielu stronach internetowych. Jeśli Twój adres e-mail nie ma zdefiniowanego obrazka w serwisie Gravatar, jako avatar przy Twoim komentarzu zostanie wyświetlona ikonka z pierwszą literą Twojej nazwy.
Aby dodać swój avatar należy przejść do serwisu Gravatar i założyć tam konto. Po zarejestrowaniu konta możesz już dodać swój avatar - z pliku na komputerze, obrazka znalezionego w internecie lub wykonać zdjęcie za pomocą kamery internetowej. Cały proces trwa nie więcej niż minutę.
Po dodaniu obrazka do serwisu Gravatar, będzie on od razu widoczny w komentarzach na 0dB.pl - należy jedynie w polu E-mail podać ten sam adres, na który wcześniej zostało zarejestrowane konto Gravatar.
Ta sama procedura ustawienia oraz ewentualnych późniejszych zmian avatara dotyczy zarówno zarejestrowanych jak i niezarejestrowanych użytkowników witryny 0dB.pl.
Głównym powodem wyłączania komentarzy jest data publikacji wpisu. Wyłączamy opcję komentowania dla artykułów starszych niż kilka miesięcy. Ponieważ prowadzimy blog oparty na nowościach, nie chcemy aby "odgrzebywane" były stare tematy.
Innymi powodami wyłączenia opcji komentowania mogą być:
• wyczerpanie tematu przez komentujących
• do niczego nieprowadzące kłótnie i prowokacje uczestników dyskusji
• artykuły, które ze względu na swój charakter nie podlegają komentowaniu
Rejestracja jest bardzo szybka i prosta. Wymagane jest jedynie podanie adresu e-mail, nazwy użytkownika oraz hasła. Po zarejestrowaniu konto od razu jest aktywne.
Dzięki rejestracji możliwe jest wygodne kupowanie naszych materiałów edukacyjnych. Dodatkowo zyskasz możliwość komentowania na naszym blogu pod stałym, zarezerwowanym tylko dla Ciebie pseudonimem.
Możesz też zalogować się do naszego serwisu za pomocą konta na Facebooku. Z Twojego profilu pobierzemy jedynie nazwę oraz adres e-mail. Nie publikujemy nic na Twoim profilu.
Świetnie opowiedziane, jak zawsze. Nie wiem jednak czy dobrze rozumiem to co pojawiło się pod koniec w tym materiale. Zawsze uważałem w ten sposób – przynajmniej w praktyce cyfrowej, że MID to jest mono i tam też rezydują niskie tony a SIDE to stereo czyli te jasne przestrzenie czyli zróżnicowany kanał lewy/prawy. Cytat z ESTRADA I STUDIO mówi: " sygnał Side (boczny) w rzeczywistości zawiera w sobie kompletną informację o stereofonii." Jeśli to prawda to jak to jest w przypadku winylu ? W tym materiale Pan powiedział, że ten dźwięk monofoniczny wykreuje maksymalny ruch boczny – (czy można go tutaj nazwać w takim układzie SIDE?), a to co definiuje stereofonie to ruch wgłębny M (czyli MID?) Na filmie oznaczony jednak jako "S". Przyznam, że potrzebuje rozjaśnienia bo się w tym zgubiłem teraz po tym filmie. Czy w sprawie winyli to ma się inaczej niż w cyfrowym rozumieniu MID-SIDE? Czy ja to po prostu źle interpretuję? Dziękuje i pozdrawiam.
Dziękuję za komentarze. Technika Mid-Side, jako idąca nieco "wbrew naturze", jest dla nas mało oczywista. Za punkt wyjścia proponuję przyjąć sytuację, że identyczny co do poziomu, fazy i składu dźwięk docierający do nas z głośnika lewego i prawego jednocześnie jest dla naszego mózgu zagadką, bo w normalnym otoczeniu nigdy z taką sytuacją nie mamy do czynienia – zawsze są jakieś różnice. I w opisanej sytuacji mózg działa logicznie, podpowiadając naszej świadomości, że źródło dźwięku znajduje się tam, gdzie w rzeczywistości nie ma żadnego głośnika, czyli w środku. Jakiekolwiek różnice lewo-prawo są adekwatnie interpretowane jako inne niż punkt centralny. Przy obróbce Mid-Side, która bazuje na dwóch niezależnych kanałach mono – z informacją wspólną (Mid) oraz różnicową (Side), wymagającymi matrycowania fazowo-kanałowego na potrzeby odsłuchu stereo, nie ma żadnych różnic między trybami analogowym i cyfrowym. Na płycie Mid zapisywany jest wbocznie, a Side wgłębnie.
Dziękuję za odpowiedź, wydaje mi się, że teraz bardziej to zrozumiałem, myślałem nad tym i w sumie te regułki, które znalazłem w sieci są niejako potwierdzeniem Pana słów, tylko ja na opak to interpretowałem od początku. Dziękuję raz jeszcze!
Przeglądając wiedzę na ten interesujący temat (aby też samemu się trochę zaangażować w rozwiązanie) znalazłem jeszcze takie wyjaśnienie, którego istnienie podejrzewałem ale nie mogłem wcześniej uzyskać jego potwierdzenia:
W systemie analogowym, sygnał “mid” zawiera różnice między prawym a lewym side. Oznacza to, że sygnał “mid” jest rejestrowany jako różnica między kanałami stereo (prawym i lewym), a sygnał “side” jest rejestrowany jako suma tych kanałów.
W systemie cyfrowym, sygnał “mid” oznacza dźwięki z centrum źródła, a sygnał “side” zawiera tylko dźwięk, który nie jest wspólny dla lewego i prawego kanału.
Rozumiem, też z tego że i obróbka musi wyglądać inaczej i być dostosowana w każdym systemie osobno. To obcinanie na winylu tych basów i podbijanie tonów wysokich pre-emfaza i potem odwrotna operacja przy odtwarzaniu (deemfaza) a w cyfrowym to wtyczki, korektory i kompresory z funkcją osobnej korekcji mid-side.
Dziękuję raz jeszcze, pozdrawiam i gratuluję kolejnego odcinka, który bardzo mocno rozpala zainteresowanie tymi jakże ciekawymi tematami.