• produkcja muzyczna
  • kursy wideo, tutoriale
  • syntezatory, samplery
  • technologia muzyczna... i wiele więcej!
Koszyk (0)

Twój poziom odniesienia
w produkcji muzycznej

Sound Forge od podstaw - okładka

Sound Forge od podstaw

  • Wydawnictwo: 0dB.pl
  • Autor: Tomasz Wróblewski
  • Czas trwania: 4h 56min
  • ISBN: 978-83-935054-1-8
  • Rodzaj materiału: kurs wideo
  • Zawartość: 18 odcinków poświęconych pracy nad materiałem audio w programie Sony Sound Forge Pro
Oglądaj za darmo wybrane fragmenty
Dostępne wersje:
  • online
  • download

Cena: 40 zł
Jeśli materiał występuje w wielu wersjach, o wybór zostaniesz poproszony po kliknięciu Kupuję. Aby dowiedzieć się więcej o korzystaniu z naszego sklepu, kliknij tutaj.

Sound Forge od podstaw

Myślisz że czasy takich programów jak Sound Forge przeminęły? Z tego wniosek, że nie znasz możliwości tej aplikacji. W przypadku pracy z dźwiękiem ten program jest po prostu niezbędny, a jeśli chcesz montować dialogi, głosy lektorskie, reportaże i audycje, przetwarzać sample, poddawać materiał audio masteringowi, obrabiać i dokonywać nagrań, naprawiać sygnał, zmieniać format, edytować materiał w trybie surround, przygotowywać płyty CD do tłoczenia, tworzyć kompilacje i dopasowywać dźwięk do obrazu, to Sound Forge będzie Twoim podstawowym narzędziem pracy.

Obsługa edytora jest prosta, po co mi kurs?

Oczywiście, jeśli potrzebujesz jedynie dociąć materiał i pociąć go na fragmenty, to rzeczywiście nie ma w tym nic trudnego. Ale jeśli masz 1,5-godzinny wywiad albo nagranie lektora, w którym - robiąc wszystko „na piechotę” - będziesz musiał wykonać około tysiąca sklejek, wyciszeń, wycięć różnych mlaśnięć i drugie tyle drobnych edycji, to szybko zmienisz zdanie gdy dowiesz się, że może Ci to zająć nie więcej niż 5 minut.

Inny przykład?

Podczas nagrania wspaniałego wokalu okazało się, że w kilku newralgicznych miejscach nie dopilnowałeś poziomu, masz wyraźne przesterowania i żadnej szansy na dokonanie kolejnej rejestracji. Mając Sound Forge Pro w wersji od 10 wzwyż naprawisz to w minutę.

Idźmy dalej...

Ale nasz kurs nie ogranicza się jedynie do zgłębiania zagadnień czysto technicznych. Dowiesz się jak funkcjonuje ludzki słuch, dlaczego słyszymy tak, a nie inaczej, i - przede wszystkim - jakie to ma znaczenie w naszej pracy z muzyką. W większości podobnych materiałów szkoleniowych tematyka związana z fizjologią i psychologią słyszenia jest traktowana bardzo ogólnikowo, ale w naszym kursie przedstawiamy ją bardzo przystępnie i z uwzględnieniem wszystkich praktycznych aspektów tego zagadnienia.

Czego się nauczę z tego kursu?

Sound Forge jest aplikacją rozwijaną od kilkunastu lat i w związku z tym trochę „obrósł” całą masą funkcji, które nie zawsze są proste i oczywiste do zrozumienia, ale niemal zawsze bardzo przydatne. Pomożemy Ci odnaleźć się w jego dość zawiłym menu, podpowiemy jak go skonfigurować pod kątem konkretnej pracy oraz jak wykorzystać w zadaniach, z którymi jest sobie w stanie poradzić tylko taki edytor jak on. Nasz wideo-podręcznik jest używany w kilku uczelniach z przedmiotem Realizacja Dźwięku jako podstawa programowa przy nauce obsługi Sound Forge - głównego narzędzia pracy wielu zawodowych reporterów, dźwiękowców pracujących na planie filmowym, studiów radiowych i telewizyjnych, firm zajmujących się restauracją dźwięku i studiów postprodukcyjnych.

A co z masteringiem i pracą w formacie 5.1?

W skład pakietu Sound Forge Pro od 10 wzwyż wchodzi zestaw wtyczek masteringowych firmy iZotope. W naszym kursie poświęcamy cały rozdział na zaprezentowanie ich działania w pracy typowo masteringowej, na konkretnym przykładzie i dokładnym opisem dokonywanych czynności.

Sound Forge Pro ma też funkcję pracy z plikami wielokanałowymi - nie tylko 5.1, ale też 7.1 i praktycznie każdym innym trybem, jaki nam przyjdzie do głowy, i który obsłuży nasz interfejs audio. Jego możliwości w zakresie edycji w formatach wielokanałowych są wręcz niewyobrażalne, a z naszego kursu dowiesz się, jak je wykorzystać.

Dostępna jest też wersja Sound Forge dla Mac?

Tak. Pojawiła się ona dokładnie wtedy, gdy kończyliśmy pracę nad naszym wideo-podręcznikiem, dlatego udało nam się zamieścić osobny rozdział poświęcony obsłudze Sound Forge Pro Mac.

Czy uwzględniono różnice między niższymi wersjami a wersją Pro?

Nie zajmowaliśmy się tym tematem, ponieważ tylko Sound Forge w wersji Pro jest w pełni funkcjonalnym edytorem o absolutnie nieprzeciętnych możliwościach. Wersja Audio Studio jest stosunkowo prostym narzędziem do obróbki materiału audio, i choć wiele aspektów, które omawiamy w naszym kursie ma swoje odniesienie do Audio Studio, to ten ostatni nie ma całej gamy funkcji stanowiących o tym, że Sound Forge Pro jest typowym narzędziem dla zawodowców.

Wybrane fragmenty

Korekcja z pakietem iZotope

Korekcja z pakietem iZotope

Przedstawienie procesora Wave Hammer

Przedstawienie procesora Wave Hammer

Przygotowanie płyty do tłoczni

Przygotowanie płyty do tłoczni

Galeria

Szczegółowy spis zawartości

01. Nowe funkcje w tej wersji programu (09:39)
  • - Sprawdzenie dostępności aktualnej wersji programu
  • - Dodatkowe materiały do pobrania
  • - Skrótowe omówienie najnowszych funkcji
  • - Różnice w porównaniu do wersji wcześniejszych
02. Przegląd interfejsu graficznego programu (11:41)
  • - Korzystanie z interaktywnego przewodnika
  • - Paski narzędzi, ich konfiguracja i rozmieszczanie
  • - Obszar roboczy
  • - Obszar danych
  • - Okno eksploratora
  • - Lista regionów
  • - Lista odtwarzania
  • - Historia dokonanych edycji
  • - Analizator widma
  • - Okno plug-in chainer
  • - Okno menadżera wtyczek
  • - Okno klawiatury
  • - Okno edytora skryptów
  • - Okno mierników sprzętowych
  • - Okno Loop Tuner
  • - Lista ścieżek
  • - Okno Time Display
  • - Okno wideo
03. Opcje - zakładka General, cz. 1 (16:06)
  • - Preferencje: dostosowanie programu i poznanie jego możliwości
  • - Ekran powitalny
  • - Widok domyślny
  • - Trwałe i czasowe spowolnienie przewijania ekranu
  • - Ostrzeżenie o różnym próbkowaniu przy miksowaniu plików
  • - Zabezpieczenie przed przypadkowym zamknięciem programu
  • - Opcje sterowników grafiki
  • - Tło obszaru roboczego
  • - Ustawienie maksymalnej wielkości pliku
  • - Ominięcie nagłówków plików skompresowanych
  • - Wyświetlanie wolnej przestrzeni na dysku
  • - Przyciski przewijania w oknach z plikami
  • - Tryb klawiatury do wyzwalania dźwięków
  • - Informacje o aktualizacji
  • - Dokowanie okien
  • - Funkcjonalność klawisza spacji/F12
  • - Informacja o braku możliwości zapisu metadanych
  • - Prezentacja aktualnej pozycji kursora
  • - Czas aktualnie dokonywanego nagrania
  • - Zachowanie programu w trybie Zapisz jako
04. Opcje - zakładka General, cz. 2 (13:14)
  • - Zabezpieczanie przetwarzanych plików
  • - Zachowanie programu wobec plików tymczasowych
  • - Tryb obsługi plików proxy, VOX, IVC i RAW
  • - Cofanie poleceń po zapisaniu pliku
  • - Aktywacja plików tymczasowych w trybie zmiennoprzecinkowym
  • - Funkcja scrub w oknie obszaru danych
  • - Powiększanie z klawiszem Ctrl
  • - Automatyczne nazwy regionów z znaczników
  • - Obsługa plików przeciąganych do okna
  • - Ukrywanie menu Transport
  • - Dostęp do ostatnio używanych plików
05. Opcje - wyświetlanie, edycja i oznaczanie (20:42)
  • - Domyślne ustawienia wysokości okien audio i wideo
  • - Własne ustawienia powiększania widoku
  • - Indywidualne ustawienia kolorów interfejsu programu
  • - Zaznaczanie pliku
  • - Wyłączanie przyciągania przy powiększeniu
  • - Zależność kursora od zaznaczenia
  • - Ustawienia automatycznego miksowania
  • - Ustawienie czasu aktywacji okna
  • - Ustawienia przyciągania do osi zero
  • - Aktywacja ołówka przy powiększeniu
  • - Obsługa podsłuchu przyciskami JKL
  • - Pamięć tymczasowa do obsługi plików
  • - Parametry automatycznego przenikania
  • - Automatyczne nazewnictwo plików, obszarów i znaczników
  • - Skojarzone typy plików
06. Opcje - pozostałe ustawienia programu (16:53)
  • - Zakładka MIDI/Sync
  • - Opcje ustawienia funkcji podsłuchu
  • - Zakładka Status: domyślne ustawienia sesji
  • - Parametry okna czasowego pomiaru położenia kursora
  • - Opcje wskazań miernika VU
  • - Zakładka Toolbars i konfiguracja pasków narzędzi
  • - Ustawienia w zakładce CD Settings
  • - Konfiguracja urządzeń audio
  • - Konfiguracja wyświetlania wideo
  • - Konfiguracja procesorów VST
07. Formaty i praca z plikami (28:44)
  • - Różne typy plików audio
  • - Szablony do zapisu plików
  • - FRG: format sesji Sound Forge
  • - Rendering sesji FRG
  • - Opcje otwierania plików w Sound Forge
  • - Import plików mono jako stereo
  • - Opcja Auto Play
  • - Otwieranie plików jako ścieżek CD
  • - Przeglądanie właściwości pliku
  • - Eksplorator Sound Forge
  • - Przeglądanie, właściwości i import płyt CD Audio
  • - Przywracanie sesji po awarii programu lub systemu
08. Tworzenie plików i synteza dźwięku (10:00)
  • - Tworzenie nowych plików
  • - Generator przebiegów prostych i szumu
  • - Moduł syntezy FM
  • - Moduł syntezy DTMF/MF
  • - Użycie Sound Forge do kreowania dźwięków syntetycznych
  • - Użycie Sound Forge do kreowania sampli perkusyjnych
09. Nagrywanie w programie Sound Forge (20:44)
  • - Funkcjonalność w zakresie dokonywania nagrań
  • - Wstępna konfiguracja
  • - Wybór okna nagrywania
  • - Nagrywanie w trybie Automatic Retake
  • - Nagrywanie w trybach Multiple Takes
  • - Nagrywanie w trybie New Window
  • - Nagrywanie w trybie Punch in
  • - Funkcje podsłuchu nagrania
  • - Nagrywanie - zakładka Advanced
  • - Synchronizacja w trakcie nagrywania
  • - Odsłuch sygnału nagrywanego
  • - Kompensacja składowej stałej
  • - Konfiguracja miernika nagrywania
  • - Automatyczne nagrywanie z ustaleniem czasu
  • - Automatyczne nagrywanie z ustaleniem progu
  • - Automatyczne nagrywanie z wyzwalaniem przez MTC
  • - Kopiowanie płyt CD Audio
  • - Opcje kopiowania płyt CD Audio
  • - Prawne aspekty kopiowania
10. Events - zdarzenia (16:45)
  • - Zdarzenia - potężne narzędzie edycyjne
  • - Praca ze zdarzeniami w sesji wielośladowej
  • - Zastosowanie zdarzeń do przebudowy pętli rytmicznych
  • - Zaawansowana edycja zdarzeń
  • - Edycja zdarzeń w trybie 5.1
11. Znaczniki, regiony i lista odtwarzania (24:28)
  • - Funkcjonalność znaczników, regionów i list odtwarzania
  • - Wstawianie znaczników
  • - Praktyczne wykorzystanie znaczników
  • - Obsługa znaczników komunikatami MIDI
  • - Współpraca Sound Forge z zewnętrznymi kontrolerami
  • - Zmiana pozycji znacznika
  • - Automatyczne wstawianie znaczników przesterowania
  • - Tworzenie regionów
  • - Automatyczne tworzenie regionów
  • - Eksport regionów do plików
  • - Lista odtwarzania
  • - Edycja listy odtwarzania
  • - Sceniczne zastosowanie listy odtwarzania
  • - Eksport listy odtwarzania
  • - Cutlist
  • - Lista odtwarzania w postaci pliku
12. Edycja w Sound Forge (34:54)
  • - Najprostsze funkcje edycyjne
  • - Praca z narzędziem ołówka
  • - Wycinanie i wyciszanie
  • - Wyciszanie fragmentów z funkcją fade
  • - Wstawianie ciszy
  • - Ekstrahowanie fragmentów
  • - Kopiowanie z przeciąganiem
  • - Kopiowanie z miksowaniem
  • - Zmiana trybu edycji przy przeciąganiu
  • - Zamiana zaznaczenia na ścieżkę CD
  • - Wyszukiwanie zakłóceń
  • - Obróbka nagrań lektorskich
  • - Usuwanie odcinków ciszy w nagraniach
  • - Zwiększanie rozdzielczości bitowej
  • - Zmniejszanie rozdzielczości bitowej
  • - Dithering w praktyce
13. Zaawansowana edycja dźwięku (18:13)
  • - Usuwanie składowej stałej
  • - Optyczna kontrola szczytów sygnału
  • - Automatyczne wstawianie znaczników przesterowania
  • - Ręczne usuwanie przesterowań
  • - Redukcja szczytów w utworach muzycznych pod kątem masteringu
  • - Usuwanie zgłosek klikających
  • - Wycinanie z powiększeniem
  • - Usuwanie mlaśnięć
  • - Usuwanie artefaktów
  • - Kontrola pozornych artefaktów
  • - Automatyczne usuwanie zniekształceń
14. Acoustic Mirror (10:16)
  • - Założenia procesora Acoustic Mirror
  • - Instalacja impulsów ze strony producenta
  • - Działanie efektu w praktyce i edycja ustawień
  • - Emulacja charakterystyk brzmieniowych mikrofonów
  • - Impulsy w charakterze efektów specjalnych
15. Wave Hammer (09:19)
  • - Opis procesora
  • - Sekcja Volume Maximizer
  • - Sekcja kompresora i jej ustawienia
  • - Przyczyny pojawiania się zniekształceń
  • - Dobór poziomu wyjściowego z kompresora
  • - Ustawienia limitera
16. Mastering z pakietem wtyczek iZotope (14:31)
  • - Opis pakietu iZotope Mastering Bundle
  • - Konfiguracja dostępu do wtyczek pakietu
  • - Uruchomienie pakietu w trybie Plug-in Chainer
  • - Przygotowanie do masteringu
  • - Korekcja: filtr górnoprzepustowy
  • - Korekcja: filtr półkowy dla wysokich tonów
  • - Korekcja: oczyszczenie wyższego basu
  • - Korekcja: podkreślenie ciepłego środka
  • - Exciter: nasycenie góry
  • - Exciter: klarowność niskiego środka
  • - Exciter: odsłuch pasm w trybie solo
  • - Exciter dla niskich tonów
  • - Imager: poszerzenie pasma najwyższego
  • - Imager: przetwarzanie wysokiego środka
  • - Imager: zawężenie pasma basu
  • - Użycie pogłosu masteringowego
  • - Ustawienie limitera
  • - Porównanie materiału przed i po obróbce
  • - Zapis presetu
17. Przygotowanie płyty do tłoczni (11:08)
  • - Sposoby tworzenia materiału na płytę CD Audio
  • - Import plików w postaci ścieżek CD
  • - Ustalanie odległości między ścieżkami CD
  • - Definiowanie miejsc zmiany znaczników ścieżek
  • - Obróbka ścieżek CD w trybie edycji zdarzeń
  • - Zmiana kolejności ścieżek CD
  • - Wstawianie utworu bonusowego (bez własnego znacznika)
  • - Tworzenie ścieżek CD na jednolitym materiale audio
  • - Wypalanie płyt i kontrola błędów
  • - Wprowadzanie metadanych w płycie CD
  • - Wydruk listy PQ
18. Sound Forge Pro Mac (17:46)
  • - Debiut programu Sound Forge Pro Mac
  • - Interfejs programu - podział na okna
  • - Narzędzia do sterowania zakładkami
  • - Napęd globalny
  • - Okno podglądu
  • - Podziałka
  • - Pozycja kursora
  • - Konfiguracja aplikacji
  • - Sposoby zmiany zaznaczenia
  • - Tworzenie nowego pliku
  • - Obsługiwane formaty
  • - Statystyka pliku
  • - Obsługa wtyczek
  • - Różnice w stosunku do wersji dla Windows