• produkcja muzyczna
  • kursy wideo, tutoriale
  • syntezatory, samplery
  • technologia muzyczna... i wiele więcej!
Koszyk (0)

Twój poziom odniesienia
w produkcji muzycznej

Bitwig Studio od podstaw - okładka

Bitwig Studio od podstaw

  • Wydawnictwo: 0dB.pl
  • Autor: Tomasz Wróblewski
  • Czas trwania: 6h 18min
  • Rodzaj materiału: kurs wideo
  • Zawartość: 25 odcinków poświęconych obsłudze i funkcjom programu DAW Bitwig Studio, dla użytkowników początkujących oraz zaawansowanych
Oglądaj za darmo wybrane fragmenty
Dostępne wersje:
  • online
  • download

Cena: 55 zł
Jeśli materiał występuje w wielu wersjach, o wybór zostaniesz poproszony po kliknięciu Kupuję. Aby dowiedzieć się więcej o korzystaniu z naszego sklepu, kliknij tutaj.

Bitwig Studio od podstaw

Bitwig jest nowoczesnym programem DAW, w którym pojawiają się wszystkie funkcje, jakich potrzebują współcześni artyści i producenci - głównie z kręgu muzyki elektronicznej - a które w innych aplikacjach są niedostępne lub mają formę nie do końca sprzyjającą kreatywnej pracy. Bitwig pracuje na komputerach Windows, Mac, a także Linuks, bazując na 64-bitowym, zmiennoprzecinkowym silniku audio i funkcji ładowania wtyczek w oddzielnych procesach.

Co znajdziesz w tym kursie?

W naszym kursie pokazujemy obsługę tego programu od podstaw, aż do zastosowania jego najbardziej zaawansowanych funkcji, jak edycja warstwowa, note expression, wielopoziomowa automatyka, równoległa praca obu pokładowych sekwencerów oraz sterowanie z poziomu kontrolera Livid Base. Oglądając nasz materiał nauczysz się wykorzystania Bitwig Studio do zaawansowanej scenicznej improwizacji na żywo, szkicowania i rozwijania własnych pomysłów muzycznych, remiksów, miksowania wielośladowego materiału, a także wstępnego masteringu.

Łatwa nauka

Wszystkie czynności i procesy zaprezentowane są na bazie konkretnych przykładów, a materiały dodatkowe w postaci wykorzystanych sesji zostały dołączone do kursu. Będziesz zatem mógł samodzielnie pracować na opisywanych przykładach, odkrywając stopniowo wszystkie funkcje programu.

Czego się nauczysz?

Pokażemy Ci jak możesz tworzyć własne kompozycje wyłącznie z wykorzystaniem komputera, łącznie z nagrywaniem partii instrumentalnych bez konieczności posiadania klawiatury sterującej. Zobaczysz też, jak można przetwarzać gotowe próbki i pętle tak, aby zyskały zupełnie inne brzmienie i strukturę, a tym samym w niczym nie przypominały oryginałów.

Co takiego ma w sobie Bitwig Studio?

Takie funkcje jak mikroedycja i trzypoziomowa automatyka umożliwią Ci uzyskanie niewiarygodnych efektów brzmieniowych i muzycznych, a opcja nagrywania wykonań na żywo, z rejestracją wszystkich manipulacji w czasie rzeczywistym otworzy przed Tobą możliwości kreowania muzyki, jakich nie da Ci żaden inny program. Do tego należy też dodać niespotykaną, a wyjątkowo przydatną funkcję pracy w wielu sesjach jednocześnie i możliwość łatwego przenoszenia elementów pomiędzy sekwencerami i sesjami, którą prezentujemy na konkretnych przykładach.

Zobaczysz też, jak można skonfigurować program Bitwig, aby zabezpieczyć się przed zawieszeniami wynikającymi z niewłaściwej pracy wtyczek zewnętrznych producentów. Pokażemy nieograniczone wręcz możliwości zastosowania kontenerów instrumentalnych i efektowych, zaawansowany system modulacji, którego nie oferuje żaden inny program, a także sposoby, z wykorzystaniem których możesz przetworzyć każdy materiał audio na postać MIDI i swobodnie zamieniać go do dowolnej postaci.

Side-Chain, czyli kluczowanie

Zaprezentujemy także kilka różnych opcji stosowania trybu Side-Chain - narzędzia, które każdy producent muzyczny musi mieć w swoim arsenale, by stworzyć nowoczesną, profesjonalnie brzmiącą muzykę. A pod tym względem Bitwig oferuje znacznie więcej niż wszystkie inne aplikacje DAW - można wręcz powiedzieć, że jest królem Side-Chain (kluczowania).

Współpraca z kontrolerem Livid Base

Ostatnim elementem naszego kursu jest dokładny opis współpracy programu Bitwig z kontrolerem Livid Base, dzięki któremu możesz wykorzystać Bitwiga jako instrument o niesamowitym potencjale scenicznym. Odpowiednio przygotowując swoją sesję zrealizujesz bez żadnych problemów każdy live-act, zostawiając sobie jednocześnie pełną swobodę w zakresie improwizacji na każdej płaszczyźnie wykonawczej.

Ableton Live...?

Zastanawiałeś się nad wykorzystaniem Ableton Live albo już na nim pracujesz? Wszystko to, a nawet dużo więcej i to w znacznie prostszy sposób zrealizujesz w Bitwigu, a nasz kurs sprawi, że pokochasz ten program!

Kurs przeznaczony jest zarówno dla osób początkujących, jak i zaawansowanych.

Wybrane fragmenty

Side-Chain w Bitwig Studio

Side-Chain w Bitwig Studio

Bitwig Studio i kontroler Livid Base

Bitwig Studio i kontroler Livid Base

Nagrywanie improwizacji w sekcji aktywatora

Nagrywanie improwizacji w sekcji aktywatora

Praca z materiałem audio

Praca z materiałem audio

Galeria

Szczegółowy spis zawartości

01. Wprowadzenie i opis ogólny (09:42)
  • - Prezentacja w trybie aktywatora klipów
  • - Krótka historia programu Bitwig
  • - Opis poszczególnych okien aplikacji
02. Konfiguracja programu (10:24)
  • - Zakładka General i znacznie poszczególnych opcji dla pracy programu: język, monitory wideo, tryby edycji, wartości domyślne głośności ścieżek dla trybu Raw, tryby pracy mierników
03. Konfiguracja programu, ciąg dalszy (13:04)
  • - Zakładka Audio i opcje wyboru interfejsu, sterowników, konfiguracji bufora oraz wejść i wyjść sprzętowych
  • - Konfiguracja kontrolerów MIDI
  • - Zarządzanie wtyczkami i aktywacja trybu pracy plug-inów w oddzielnych procesach
  • - Zakładka Cache
04. Nagrywanie MIDI (03:19)
  • - Tryb pracy wielosesyjnej i aktywacja silnika audio
  • - Osadzanie instrumentów na ścieżkach
  • - Wybór źródła sygnału sterującego
  • - Aktywowanie ścieżek MIDI do nagrywania
  • - Korzystanie z presetów
  • - Skalowanie widoku w aranżerze
05. Przeglądarka (10:46)
  • - Zakładki przeglądarki (Browser)
  • - Menadżer pakietów
  • - Instalacja wtyczek VST
  • - Wyszukiwarka
  • - Urządzenia i presety
  • - Podsłuchiwanie materiałów w przeglądarce
  • - Tryby obróbki czasowej
  • - Test tone
  • - Instrumenty i ich presety
  • - Uruchamianie i obsługa wtyczek zewnętrznych
06. Przeglądarka, ciąg dalszy (12:54)
  • - Przenoszenie klipów między sesjami
  • - Zgrywanie klipów do postaci audio (bounce)
  • - Opcje zgrywania klipów
  • - Wyznaczanie miejsca początku odtwarzania w aranżerze
  • - Dodawanie własnych bibliotek sampli
  • - Przegląd dostępnych bibliotek fabrycznych
  • - Zestawy brzmień dla samplera
  • - Programowanie klipu MIDI
  • - Klasyczne brzmienia perkusyjne i pętle MIDI
  • - Dodawanie efektów do ścieżek MIDI
07. Sekwencery i programowanie klipów MIDI (12:35)
  • - Aranżer i aktywator klipów
  • - Funkcjonalność klipów w aktywatorze
  • - Funkcjonalność ścieżek w obu sekwencerach
  • - Opis aranżera
  • - Przełączanie: aranżer, miks, edycja
  • - Rozmieszczanie klipów
  • - Programowanie ścieżek instrumentalnych
  • - Sposoby ładowania instrumentów
  • - Skalowanie w edytorze MIDI
  • - Wpisywanie i edycja nut
08. Podstawy pracy z aranżerem (15:00)
  • - Zapętlanie w aranżerze
  • - Powielanie klipów
  • - Wykorzystanie torów wysyłkowych (Effect Track)
  • - Zastosowanie pogłosu
  • - Zastosowanie efektu delay
  • - Efekty na torze Master
  • - Wykorzystanie limitera
09. Podstawy pracy z aktywatorem klipów (16:51)
  • - Klipy w aktywatorze (Launcher)
  • - Tworzenie i nagrywanie klipów instrumentalnych
  • - Praca z klipami
  • - Elementy zaznaczające
  • - Obsługa aktywatora klipów
  • - Kwantyzacja w aktywatorze
  • - Sceny a ścieżki
  • - Improwizacja w aktywatorze
10. Współpraca aktywatora klipów i aranżera (16:59)
  • - Zestawy konstrukcyjne w praktyce
  • - Struktura klipów w aktywatorze
  • - Odstrajanie klipów i regulacja głośności
  • - „Biegnący” licznik aranżera
  • - Uruchamianie grupy wybranych klipów
  • - Przenoszenie/kopiowanie klipów między sekwencerami
  • - Zależności między sekwencerami
  • - Przełączanie ścieżek między aktywatorem a aranżerem
  • - Zatrzymywanie odtwarzania na wybranych ścieżkach aranżera
  • - Wykorzystanie funkcji Solo i Mute
  • - Przełączanie trybu Solo
11. Praca w dwóch sekwencerach (08:45)
  • - Nagrywanie z aktywatora do aranżera
  • - Przygotowanie do nagrania
  • - Użycie efektów na żywo
  • - Możliwości edycji zapisanej sesji
  • - Widok aktywatora w trybie Mix i zmiana zależności między scenami i ścieżkami
  • - Dwa sposoby pracy w trybie aktywatora klipów
12. Wstęp do automatyzacji (08:20)
  • - Wybór parametrów do automatyzacji
  • - Wyszukiwanie parametrów instrumentów wirtualnych
  • - Zawężanie listy parametrów do elementów poddanych automatyce
  • - Programowanie krzywych automatyzacji
  • - Ogólne zasady automatyzacji
  • - Widok ścieżek automatyki
13. Side-Chain - kluczowanie (27:39)
  • - Zasady pracy kluczowania
  • - Kluczowanie z użyciem Audio Mod i zewnętrznych kompresorów
  • - Kluczowanie z wykorzystaniem filtracji
  • - Kluczowanie z użyciem poszczególnych elementów materiału kluczującego
  • - Kluczowanie z użyciem bramki Bitwiga
  • - Kluczowanie z użyciem kompresora Bitwiga
  • - Dwa moduły kompresji w procesorze Dynamics
14. Obwiednie w aktywatorze klipów (10:25)
  • - Programowanie obwiedni dla klipu w aktywatorze
  • - Zasady zapętlania fragmentów obwiedni
  • - Przenoszenie i kopiowanie klipów z obwiedniami
  • - Obwiednia absolutne
  • - Obwiednia relatywna
  • - Obwiednia powielona (finalna)
  • - Zasady wykorzystania trzywarstwowej funkcji obwiedni
15. Przywracanie sesji i zgrywanie klipów (03:55)
  • - Przywracanie projektu po zawieszeniu programu
  • - Przenoszenie/kopiowanie klipu z automatyką do okna aranżera
  • - Granie klipu z obwiedniami i efektami do postaci oddzielnego klipu
  • - Podział pracy na sesje projektowe i sesje miksu/aranżacji
16. Podstawowa praca z materiałem audio (18:34)
  • - Import pętli z dopasowaniem tempa
  • - Wstawianie, edycja i kontrola znaczników Onsets
  • - Ustawianie długości zawartości klipu
  • - Zasady pracy z siatką tempa
  • - Fade in/Fade out
  • - Tryb Repitch
  • - Odstrajanie klipów i pogrubianie brzmienia pętli rytmicznych
  • - Regulacja głośności poszczególnych klipów
17. Dopasowanie MIDI i audio (09:32)
  • - Zasady edycji w trybie warstwowym
  • - Nagrywanie MIDI do podkładu audio
  • - Włączanie edycji w trybie warstwowym
  • - Ręczne dopasowanie zdarzeń MIDI do podkładu audio
  • - Dopasowywanie rytmu w materiale audio z użyciem funkcji Stretch (beatmarkery)
18. Mikroedycja MIDI (22:06)
  • - Przygotowanie materiału do mikroedycji (note expression)
  • - Mikroedycja, czyli edycja w odniesieniu do pojedynczych dźwięków
  • - Parametry mikroedycji: Velocity, Gain, Pan, Timbre i wysokość dźwięku
  • - Programowanie panoramy dla dźwięków
  • - Programowanie Velocity oraz Gain
  • - Edycja wysokości dźwięku
  • - Programowanie Timbre i przypisywanie go do wybranej funkcji
  • - Modulacja LFO w syntezatorze Polysynth
  • - Dodanie partii subbasu i usuwanie mikroedycji
  • - Zastosowanie limitera dla podkreślenia barwy subbasu
  • - Miks basu podstawowego i subbasu
19. Mikroedycja audio (09:36)
  • - Parametry do mikroedycji
  • - Obwiednia odstrajania dla całego klipu
  • - Podział klipu audio z użyciem znaczników Onsets
  • - Pitch expression
  • - Pan expression
  • - Kwantyzacja audio
  • - Edycja plasterków w podzielonym pliku
  • - Zasady edycji klipów w edytorze audio
20. Konwersja audio-MIDI i mikroedycja w praktyce (14:11)
  • - Praca nad aranżacją w stylu dubstep
  • - Materiały wyjściowe do projektu
  • - Ekstrakcja pętli basu do postaci MIDI
  • - Przenoszenie wyekstrahowanych elementów z edytora do sesji
  • - Ekstrakcja materiału audio do samplera wraz z plikiem sterującym MIDI
  • - Tworzenie zdarzeń audio (Events)
  • - Edycja partii audio w oparciu o sampler i plik MIDI
  • - Wykorzystanie mikroedycji we współpracy z samplerem
  • - Osadzanie efektów w samplerze
  • - Pogrubianie partii rytmicznej przez dublowanie i odstrojenie
  • - Praca z kompletną aranżacją
21. Kontenery (Containers) w programie Bitwig (18:50)
  • - Funkcjonowanie i tworzenie kontenerów
  • - XY Instrument: osadzanie syntezatorów i efektu Pre FX
  • - Efekty dla instrumentów w kontenerze
  • - Automatyzacja parametrów dla kontenera XY Instrument
  • - Kontener Drum Machine
  • - Instrumenty, efekty i moduły sterujące w kontenerze Drum Machine
22. Miks w programie Bitwig, cz. 1 (24:35)
  • - Widok miksera i prezentacja finalnej aranżacji
  • - Struktura miksu
  • - Jednoczesny widok miksera i aranżacji
  • - Tworzenie partii stopy w oparciu o samplery i efekty
  • - Tworzenie partii hi-hatu z użyciem samplera, generatorów Replacer i E-Hat oraz efektów
  • - Wypełniająca pętla perkusyjna
  • - Kierowanie ścieżek do torów efektowych pracujących jako grupy
  • - Kompresja na grupie perkusyjnej (kompresja równoległa)
23. Miks w programie Bitwig, cz. 2 (14:14)
  • - Budowanie partii basu w oparciu o indywidualne ścieżki
  • - Partia „górnego” basu stworzona z użyciem syntezy wavetable, filtru i efektów
  • - Partia subbasu stworzona z użyciem Polysynth
  • - Filtracja w partii subbasu
  • - Efekty na grupie basu: korekcja oraz kompresja równoległa
  • - Dopasowanie brzmienia basu i stopy
24. Miks w programie Bitwig, cz. 3 (30:18)
  • - Elementy dodatkowe w sesji
  • - Budowa partii prowadzącej
  • - Korekcja oraz automatyka filtracji na ścieżce akordów
  • - Dopasowanie akordów i wyższego basu
  • - Kluczowanie Side-Chain sygnałem pętli z użyciem filtracji
  • - Efekt Distortion na grupie partii prowadzącej
  • - Dobór poziomów ścieżek w widoku miksera
  • - Finalny miks kompletnej aranżacji
  • - Opis struktury efektów na sumie
  • - Zastosowanie kontenera Mid-Side Split
  • - Praca z efektami w trybie Mid-Side
  • - Zasady korzystania z limitera na etapie obróbki końcowej
  • - Porządkowanie brzmienia w kanale Side
  • - Wyszukiwanie i usuwanie kłopotliwych częstotliwości
  • - Efekty działania zaawansowanej obróbki w trybie Mid-Side
25. Współpraca Bitwiga z kontrolerem Livid Instrument Base (35:45)
  • - Podłączanie i konfiguracja
  • - Tryb 1 (Launcher)
  • - Przewijanie widoku
  • - Podświetlanie klipów
  • - Aktywowanie scen
  • - Funkcja Shift w trybie Launcher
  • - Tryb 2 (Send)
  • - Regulacja poziomu wysyłek i powrotów
  • - Praca w trybie sterownika samplera lub instrumentu
  • - Definiowanie trybu funkcji OVR, włączanie/wyłączanie efektów/instrumentów, ustalanie skal i definiowanie trybu pracy padów
  • - Tryb 3 (Devices)
  • - Regulacja parametrów urządzeń (efektów i instrumentów)
  • - Przełączanie między urządzeniami
  • - Wybór banków kontrolerów
  • - Definiowanie przyporządkowania suwaków do wybranych parametrów
  • - Tryb 4 (Sequencer)
  • - Dwa tryby programowania w sekwencerze i nagrywanie klipów MIDI
  • - Zastosowanie makrokontrolerów w trybie Sequencer
  • - Base i Bitwig w praktyce