• produkcja muzyczna
  • kursy wideo, tutoriale
  • syntezatory, samplery
  • technologia muzyczna... i wiele więcej!
Koszyk (0)

Twój poziom odniesienia
w produkcji muzycznej

Produkcja muzyczna od podstaw - okładka

Produkcja muzyczna od podstaw

  • Wydawnictwo: 0dB.pl
  • Autor: Tomasz Wróblewski
  • Czas trwania: 4h 12min
  • ISBN: 978-83-935054-0-1
  • Rodzaj materiału: kurs wideo
  • Zawartość: 16 odcinków poświęconych najważniejszym tematom związanym z produkcją muzyczną
Oglądaj za darmo wybrane fragmenty
Dostępne wersje:
  • online
  • download

Cena: 50 zł
Jeśli materiał występuje w wielu wersjach, o wybór zostaniesz poproszony po kliknięciu Kupuję. Aby dowiedzieć się więcej o korzystaniu z naszego sklepu, kliknij tutaj.

Produkcja muzyczna od podstaw

Kurs wideo poświęcony kluczowym zagadnieniom związanym z produkcją muzyczną, ze szczególnym naciskiem położonym na kompresję i korekcję oraz wydajną pracę z programami DAW.

Prawdziwy bestseller

Produkcja muzyczna od podstaw to najchętniej kupowany kurs znajdujący się w ofercie 0dB.pl, którego nabywcami zostało już wiele tysięcy osób. I nie bez przyczyny, ponieważ ten wyjątkowy wideo-podręcznik pozwala zrozumieć, na czym tak naprawdę polega praca z materiałem muzycznym w cyfrowym środowisku DAW, i na co należy zwrócić szczególną uwagę, aby uzyskać profesjonalne rezultaty.

Organizacja i struktura sesji

Materiały powiązane

Nie chcesz kupować całego kursu? Dostępne są również wybrane lekcje pochodzące z tego kursu

Po zapoznaniu się z naszym kursem będziesz już wiedział, od czego zacząć i jak zorganizować pracę nad swoim utworem muzycznym. Dowiesz się, jak wygląda struktura typowych programów DAW, i które ich elementy mają największe znaczenie. Poznasz zasady pracy z siatką tempa i przekonasz się, że tworzenie muzyki w środowisku DAW nie musi wcale oznaczać, że nagrywane i edytowane kompozycje będą bezduszne rytmicznie i bez feelingu.

Poznasz rolę grup, insertów oraz torów wysyłkowych, dzięki którym będziesz mógł pracować znacznie wydajniej i bardziej kreatywnie. Zrozumiesz też, na czym polega balans w miksie i na co zwracać uwagę, aby całość zabrzmiała tak, jak w profesjonalnym studiu.

Nie tylko technologia

Ale nasz kurs nie ogranicza się jedynie do zgłębiania zagadnień czysto technicznych. Dowiesz się jak funkcjonuje ludzki słuch, dlaczego słyszymy tak, a nie inaczej, i - przede wszystkim - jakie to ma znaczenie w naszej pracy z muzyką. W większości podobnych materiałów szkoleniowych tematyka związana z fizjologią i psychologią słyszenia jest traktowana bardzo ogólnikowo, ale w naszym kursie przedstawiamy ją bardzo przystępnie i z uwzględnieniem wszystkich praktycznych aspektów tego zagadnienia.

Przede wszystkim kompresja...

Dużo miejsca poświęciliśmy kompresji, uznając, że jest to jeden z najważniejszych czynników kształtujących ogólny wyraz brzmieniowy naszej produkcji muzycznej. Z tego działu jesteśmy szczególnie dumni, ponieważ po raz pierwszy w języku polskim tematyka związana z obróbką dynamiki została potraktowana tak wnikliwie, a jednocześnie w sposób wyjątkowo łatwy do zrozumienia i poparty praktycznymi przykładami. Tę część kursu można również nabyć jako samodzielną lekcję - Kompresja od podstaw.

Dowiesz się, kiedy najlepiej wykorzystać kompresor optyczny, jak działa kompresor FET i co szczególnego jest w kompresorach Fairchild, że są one tak kosztowne. Po zapoznaniu się z tą partią materiału obróbka dynamiki przestanie mieć przed tobą jakiekolwiek tajemnice, a swoje kompresory wreszcie wykorzystasz tak, aby uzyskać oczekiwany efekt brzmieniowy - dokładnie taki, jak w profesjonalnych studiach.

...a także korekcja

Drugim elementem, bez którego praca z dźwiękiem byłaby niemożliwa, jest korekcja - w tym wypadku także omówiona wyjątkowo interesująco, poparta licznymi przykładami zastosowań, wskazaniem najczęściej popełnianych błędów i prezentacją właściwego podejścia do jej wykorzystania.

Stwórz i zmiksuj to sam

Zobaczysz jak w praktyce wykorzystać możliwości MIDI, automatyki, instrumentów wirtualnych i wtyczek efektowych (ze szczególnym uwzględnieniem pogłosu), a także będziesz mógł prześledzić, jak wygląda przygotowanie i praktyczna realizacja miksu w kompletnym utworze „Oceany”, z wykorzystaniem wszystkich informacji, które zdobyłeś w czasie trwania kursu.

W kursie wideo omówiono następujące tematy:

  • Interfejs programu DAW
  • Siatka tempa - Grupy, miks i wysyłki
  • Nasz słuch a kompresja
  • Kompresja – wprowadzenie
  • Budowa kompresora
  • Typy kompresorów (FET, optyczne, VCA i Vari-mu)
  • Kompresor kontra limiter
  • Obróbka dynamiki w praktyce
  • Kompresja wielopasmowa
  • Korekcja barwy dźwięku
  • Korekcja w praktyce
  • Podstawy MIDI w programie Cubase

Dla kogo jest ten kurs?

Materiał przeznaczony jest głównie dla osób średniozaawansowanych oraz początkujących, ale wiele ciekawych informacji znajdą tu także osoby zawodowo zajmujące się produkcją materiału audio we wszelkich jego postaciach.

Software

Podczas tworzenia materiału zastosowano programy DAW Cockos Reaper oraz Steinberg Cubase, a także całą gamę wszelkiego typu wtyczek w formatach VST i VSTi, ze szczególnym naciskiem na wykorzystanie narzędzi bezpłatnych.

Od Autora

Produkcja muzyczna od podstaw to efekt wielu miesięcy intensywnej pracy, ale też wynik moich kilkunastoletnich doświadczeń, jeśli chodzi o pracę z komputerowymi systemami DAW, praktycznie od początku ich istnienia. Sam korzystam z tych aplikacji w tworzeniu swoich projektów muzycznych, które z braku czasu wciąż czekają na ich dokończenie... Wszystkie zebrane przez ostatnich kilkanaście lat doświadczenia pozwoliły mi stworzyć ten materiał, który – mam nadzieję – pokrywa się z oczekiwaniami jego potencjalnych odbiorców: osób chcących tworzyć własne produkcje muzyczne w zaciszu domowego studia lub chcących więcej dowiedzieć się na temat tak istotnych zagadnień jak korekcja czy kompresja. Zwłaszcza tej ostatniej poświęcam szczególnie dużo uwagi, chcąc odmitologizować pewne zagadnienia i zwrócić uwagę na inne, często zupełnie bagatelizowane.

- Tomasz Wróblewski

Wybrane fragmenty

Zwiększanie głośności materiału

Zwiększanie głośności materiału

Znaczenie transjentów

Znaczenie transjentów

Filtry w praktyce

Filtry w praktyce

Kompresja równoległa na miksie

Kompresja równoległa na miksie

Galeria

Szczegółowy spis zawartości

01. Interfejs programu DAW (36:36)
  • 00:17 – Struktura programu typu DAW
  • 02:06 – Cockos Reaper – użytkowanie, zakup i funkcje
  • 04:07 – Programy DAW o innej strukturze
  • 05:16 – Podobieństwa programów DAW
  • 05:59 – Widok sesji i widok miksera
  • 06:26 – Skróty klawiaturowe – znaczące przyspieszenie pracy
  • 08:22 – Klipy audio i MIDI, import i obsługa
  • 11:39 – Klipy, pliki i edycja nieniszcząca
  • 12:28 – Metody zapisu i eksportu sesji
  • 13:47 – Rozwiązywanie problemów z otwieraniem sesji
  • 17:38 – Etapy produkcji muzycznej
  • 21:04 – Panel sterowania parametrami ścieżki audio
  • 22:12 – Dokonywanie nagrań wielośladowych audio
  • 22:59 – Efekty insertowe
  • 24:44 – Widok miksera
  • 26:02 – Hybrydowy widok sesji i miksera
  • 26:40 – Pasek transportu
  • 28:54 – Sprawne poruszanie się po projekcie
  • 34:04 – Grupowanie, przemieszczanie i kopiowanie
02. Siatka tempa (13:00)
  • 00:17 – Czym jest siatka tempa
  • 00:48 – Typy siatki tempa
  • 03:29 – Funkcja przyciągania (Snap to grid)
  • 04:15 – Opcje siatki
  • 05:41 – Czasowe wyłączanie przyciągania
  • 06:10 – Wybór elementów przyciągania
  • 07:14 – Zaawansowane opcje tempa projektu
  • 10:08 – Master tempo
03. Grupy, miks i wysyłki (27:45)
  • 00:17 – Historia rozwoju mikserów audio
  • 02:29 – Miksery interfejsów audio i programów DAW
  • 03:26 – Rodzaje miksów
  • 03:46 – Tworzenie grup w programie DAW
  • 06:17 – Grupy w warstwach (podgrupy)
  • 08:05 – Tworzenie grup dla sekcji instrumentów
  • 10:07 – Kontrola poziomów i kolejność prac podczas miksu
  • 13:55 – Kompresja równoległa na całym miksie
  • 16:46 – Tworzenie i zastosowanie wysyłek dla pogłosów
  • 17:14 – Ustawianie pierwszego pogłosu
  • 23:27 – Ustawienie drugiego pogłosu
  • 24:56 – Synteza dwóch typów pogłosu
04. Nasz słuch a kompresja (08:33)
  • 00:17 – Podstawowe zasady działania narządu słuchu
  • 01:11 – Szkolenie słuchu
  • 01:46 – Narząd słuchu jako kompresor
  • 02:55 – Zakresy działania słuchu
  • 03:46 – Określanie kierunku w kontekście kompresji
  • 06:06 – Dominujące znaczenie transjentów
05. Kompresja – wprowadzenie (05:17)
  • 00:17 – Procesory dynamiki
  • 00:59 – Threshold
  • 01:54 – Ratio
  • 03:46 – Zwiększanie głośności materiału
06. Budowa kompresora, część 1 (12:56)
  • 00:17 – Kompresor jako automatyczny regulator głośności
  • 00:45 – Elementy kompresora
  • 01:22 – Blok tłumienia
  • 01:55 – Kompresja VCA
  • 02:40 – Prostownik sygnału sterującego
  • 03:48 – Znaczenie poszczególnych regulatorów
  • 04:19 – Zjawisko nadtłumienia (overlimiting)
  • 05:34 – Zaawansowane kształtowanie obwiedni sygnału
  • 09:39 – Porównanie trybów feed-forward i feed-backward
  • 11:56 – Charakterystyka kompresora typu 1176
07. Budowa kompresora, część 2 (19:29)
  • 00:17 – Podstawowe regulatory w praktyce
  • 07:27 – Charakterystyka przejścia (kolano kompresji)
  • 12:15 – Elementy wpływające na brzmienie kompresora
  • 15:29 – Funkcje automatyki w kompresorach
  • 17:03 – Tryb linkowania kanałów
08. Typy kompresorów (FET) (07:19)
  • 00:17 – Tranzystor FET
  • 01:37 – Układ sterowania
  • 02:16 – Urei 1176 – historia i zastosowanie
  • 04:33 – Problemy kompresorów FET
  • 05:13 – API 2500 – inny sposób kompresji FET
  • 06:15 – Szum i jego redukcja
09. Typy kompresorów – optyczne (10:36)
  • 00:17 – Zasada pracy i elementy kompresora LA-2A
  • 03:12 – Charakterystyczne cechy kompresorów optycznych
  • 04:35 – Kompresory optyczne Joemeek
  • 05:29 – Kompresory „pseudooptyczne”
  • 07:12 – Cyfrowe emulacje kompresorów optycznych
  • 09:28 – Wady kompresorów optycznych
10. Typy kompresorów – VCA i Vari-mu (06:33)
  • 00:17 – Kompresory VCA (typ dbx)
  • 03:14 – Kompresory Vari-mu (typ Fairchild)
  • 05:28 – Charakterystyka kompresora Vari-mu
11. Kompresor kontra limiter (15:16)
  • 00:17 – Podobieństwa i różnice
  • 01:57 – Podstawowe zastosowanie kompresora
  • 05:46 – Podstawowe zastosowanie limitera
  • 08:50 – Kompresor czy limiter?
  • 14:14 – Zniekształcenia w limiterze
12. Obróbka dynamiki w praktyce (22:08)
  • 00:17 – Cztery zastosowania kompresji
  • 02:22 – Kompresja ograniczająca
  • 04:31 – Kompresja dla podniesienia głośności
  • 10:05 – Kompresja jako edycja dynamiki
  • - Struktura transjentu
  • - Ocena struktury czasowej
  • - Kreowanie obwiedni kompresją
  • 16:45 – Kompresja masteringowa na sumie
13. Kompresja wielopasmowa (15:50)
  • 00:17 – Pryncypia i zakres wykorzystania kompresji wielopasmowej
  • 03:48 – Ustalenie częstotliwości podziałów
  • 08:02 – Ustawienie parametrów kompresji dla pasma niskiego
  • 13:08 – Ustawienie parametrów kompresji dla pasma środkowego
  • 14:19 – Ustawienie parametrów kompresji dla pasma wysokiego
14. Korekcja barwy dźwięku (23:03)
  • 00:17 – Wprowadzenie
  • 00:58 – Pasma w korektorze oktawowym
  • 08:34 – Brzmienie dobrego korektora graficznego
  • 11:37 – Pierwsze zastosowania korekcji
  • 12:24 – Wstępna produkcja czy korekcja śladów?
  • 14:18 – Typy filtrów – wprowadzenie
  • 14:39 – Zastosowanie analizatora VST
  • 15:56 – Filtry pasmowe i emulacja API 560
  • 17:21 – Filtry parametryczne i emulacja SSL 4000
  • 18:10 – Filtry półkowe, HF/LF i rezonansowe
  • 20:40 – Filtry w praktyce
15. Korekcja w praktyce (27:31)
  • 00:19 – Wprowadzenie
  • 01:00 – Widmo i korekcja przebiegu sinusoidalnego
  • 02:49 – Widmo i korekcja przebiegu piłokształtnego
  • 04:39 – Widmo i korekcja przebiegu prostokątnego
  • 05:49 – Widmo i korekcja szumu białego
  • 06:53 – Korekcja barwy bez użycia korekcji
  • 08:33 – Korekcja stopy zestawu perkusyjnego
  • 10:19 – Korekcja brzmienia werbla
  • 11:16 – Korekcja gitary elektrycznej
  • 13:22 – Korekcja basu
  • 17:43 – Zaawansowana korekcja werbla
  • 19:27 – Korekcja wokalu
  • 22:20 – Korekcja brzmienia hammonda i gitary solowej
16. Podstawy MIDI w programie Cubase (28:30)
  • 00:17 – MIDI jako format uniwersalny
  • 01:27 – Podłączenie klawiatury MIDI
  • 01:55 – Tworzenie ścieżki instrumentalnej
  • 04:23 – Opcje wyboru źródła MIDI
  • 05:12 – Przypisywanie kontrolerów w Quick Control
  • 07:20 – Przygotowanie do nagrania MIDI i zapis
  • 08:53 – Odtwarzanie nagranego materiału
  • 09:46 – Edycja w Key Editor (edytor pianolowy)
  • 13:52 – Nagrywanie bitu za pomocą kontrolera
  • 15:57 – Edycja w Drum Editor (edytor perkusyjny)
  • 17:46 – Edycja brzmień perkusyjnych
  • 19:36 – Przygotowanie bitu do renderingu
  • 21:52 – Opcje eksportu bitu do postaci WAV
  • 23:39 – Przygotowanie partii basu
  • 25:11 – Edycja w trybie In-Place (w oknie projektu)
  • 26:46 – Edycja brzmienia basu w kontekście bębnów
  • 27:50 – Eksport basu do postaci WAV