Kontakt 5 dla początkujących
Native Instruments Kontakt to obecnie podstawowy sampler wirtualny stosowany w świecie produkcji muzycznej. Zdecydowana większość pakietów brzmień i sampli pojawiających się na rynku przeznaczona jest właśnie dla niego, więc jeśli chcesz w swoich produkcjach bazować na samplach (zakupionych lub stworzonych samodzielnie), to znajomość tego oprogramowania jest niezbędna
Czego się nauczę?
W pierwszej części naszego dwuczęściowego kursu, przeznaczonej dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z produkcją muzyczną w komputerze lub mają już w tym zakresie pewne doświadczenie, dowiecie się wszystkiego, co pozwoli swobodnie wykorzystać wszystkie możliwości oferowane przez ten sampler. Zobaczycie czym jest biblioteka, jak ładować instrumenty i jak wygląda ich struktura, jak korzystać z przeglądarki i wyszukiwarki, a także jak konfigurować Kontakta pod kątem własnych potrzeb. Poznacie też dokładnie panel instrumentu (tak, wiemy o tym, że przy pierwszym, nomen omen, kontakcie, wygląda on nieco przerażająco), zobaczycie czym jest Multi oraz jak w praktyce wykorzystać możliwości miksera i efektów. Na sam koniec zbudujecie samodzielnie kompletną sesję wyłącznie w oparciu o sampler Kontakt.
Czy ktoś korzysta jeszcze z samplerów?
Materiały powiązane |
---|
Kontakt 5 dla początkujących jest częścią kursu Kontakt 5 Kompendium. Jako samodzielna lekcja pochodząca z tego kursu dostępna jest również część Kontakt 5 dla zaawansowanych. |
Zapytamy inaczej - czy ktoś dzisiaj nie korzysta z samplerów? Współczesny sampler, taki jak Kontakt, to nie jest zwykły odtwarzacz stworzonych przez kogoś sampli (np. fortepianu czy perkusji). To tylko jedna z jego funkcjonalności i trochę tak, jakby powiedzieć, że samochód służy do tego, aby w nim siedzieć. Nowoczesny sampler to najbardziej kreatywny instrument znany ludzkości. To połączenie syntezatora, DAW, procesorów efektów i miksera w jednym. To coś, czego możliwości zaczynamy rozumieć dopiero wtedy, gdy poznamy go lepiej. I właśnie pod tym kątem powstał nasz kurs.
Czy Kontakt jest naprawdę taki skomplikowany?
No cóż, z uwagi na swoją złożoność i możliwości, prosty to on nie jest... Mając jednak tego świadomość scenariusz naszego kursu napisaliśmy tak, aby można było go dokładnie poznać i nie zabłądzić w gąszczu jego funkcji obsługowych. Od razu trzeba powiedzieć, że chcąc się go nauczyć nie mając pojęcia o samplerach, instrukcję obsługi możecie spokojnie zostawić w pudełku. Jest ona napisana tak, że dopiero gdy opanujecie obsługę Kontakta na poziomie przynajmniej średnim, będziecie mogli z niej dowiedzieć się pewnych, nie do końca dla Was oczywistych szczegółów. Próbując się z niej uczy obsługi samplera w zasadzie tylko tracicie czas.
Czym wasz kurs różni się od innych?
Jest zwarty, kompleksowo ujmuje wiele tematów i nawet osoby niezorientowane w technologii samplingu będą w stanie bardzo szybko zacząć wydajnie korzystać z Kontakta w swoich projektach. I to nie tylko ładując gotowe biblioteki, ale też zmieniając je według swoich potrzeb czy tworząc własne. A dla tych, którzy oczekują czegoś więcej, przeznaczona jest druga część naszego kursu Kontakt 5 Kompendium, czyli Kontakt 5 dla zaawansowanych.
Wybrane fragmenty
Galeria
Szczegółowy spis zawartości
01. Wstęp (14:53)
- - Biblioteki i instrumenty
- - Ładowanie instrumentów
- - Struktura instrumentu
- - Rola skryptów w bibliotekach
- - Zestawy perkusyjne i dołączone rytmy
- - Możliwość edycji instrumentów
- - Możliwość tworzenia własnych bibliotek
02. Wtyczka vs wersja samodzielna (4:52)
- - Kontakt jako wielowyjściowa wtyczka
- - Ustawienia w programie DAW
- - Kontakt jako samodzielny program
- - Zastosowanie trybu stand-alone
- - Dodatkowe opcje w wersji stand-alone
03. Biblioteki (7:50)
- - Współpraca Kontakta z plikami
- - Lokalizacja bibliotek
- - Grafika bibliotek profesjonalnych
- - Zastosowanie zewnętrznego dysku
- - Struktura biblioteki
- - Baza danych dla bibliotek
04. Przeglądanie i wyszukiwanie (5:46)
- - Wyszukiwanie z zakładki Files
- - Przeglądanie bibliotek w postaci graficznej
- - Wyszukiwanie z poziomu bazy danych
05. Ustawienia (6:11)
- - Porty audio i MIDI
- - Ustawienia audio
- - Ustawienia MIDI
- - Wirtualny port MIDI
- - Funkcjonalność wirtualnego portu MIDI
06. Konfiguracja MIDI (6:12)
- - Zaawansowane ustawienia MIDI
- - Porty sterujące w instrumencie
- - Sterowanie z dwóch klawiatur
- - Tryb omni i brzmienia warstwowe
- - Różne opcje sterowania
07. Opcje, cz. 1 (16:46)
- - Zakładka Interface
- - Zakładka Engine
- - Zakładka Handling
08. Opcje, cz. 2 (6:03)
- - Zakładka Load/Import
- - Zakładka Database
- - Zakładka Memory (PC i Mac)
09. Pasek menu (12:13)
- - Browse
- - Master (tempo, strój i metronom)
- - Info
- - Output (mikser)
- - Keyboard
- - Quick Load
- - Files
- - Domyślne Multi
- - Purge
- - Sekcja wskaźników
10. Panel instrumentu w praktyce (24:15)
- - Wybór brzmień
- - Ładowanie instrumentów Quick Load
- - Dostęp do zaawansowanych opcji instrumentu
- - Wybór wyjścia audio i wejścia MIDI
- - Przykład sesji DAW z konfiguracją samplera
- - Ustawienia samplera w ramach sesji DAW
- - Zarządzanie liczbą głosów
- - Solo i Mute w Multi
- - Dostrajanie instrumentów
- - Ustawianie głośności domyślnej
- - Minimalizacja widoku instrumentu
- - Wysyłki Aux w praktyce
11. Multi (16:27)
- - Tworzenie własnego Multi
- - Zapisywanie Multi
- - Reset Multi
- - Zastosowanie Multi w sesji DAW
- - Programowanie sesji
- - Uruchamianie dwóch instancji samplera
12. Mikser (7:46)
- - Budowa miksera Kontakt
- - Przykładowa konfiguracja w ramach sesji
- - Zmiany bez udziału miksera
- - Tryb z regulacją z poziomu miksera
- - Tworzenie oddzielnych kanałów miksera
- - Efekty insertowe w kanałach miksera
13. Biblioteka fabryczna (34:49)
- - Opis biblioteki fabrycznej
- - Silniki biblioteki fabrycznej
- - Przykład silnika w saksofonie i kontrabasie
- - Przykład silnika w instrumentach perkusyjnych
- - Silnik sekcji brzmień chóralnych
- - Sekcja Orchestral i opcja Keyswitch
- - Silnik brzmień syntetycznych
- - Silnik Urban Beat, Groovebox i efekty
- - Silnik Vintage
- - Limiter dla instrumentu
- - Silnik World
14. Przyporządkowanie kontrolerów sprzętowych (12:11)
- - Użycie sprzętowego sterownika MIDI
- - Konfiguracja samplera dla zewnętrznego sterowania
- - Przypisanie kontrolki do manipulatora
- - Sterowanie dwoma parametrami jednocześnie
- - Przypisywanie kontrolerów z poziomu DAW
- - Ręczne programowanie ścieżki automatyki
- - Nagrywanie i edycja ruchów kontrolera
15. Konfiguracja brzmień gitarowych (7:18)
- - Różne brzmienia gitarowe
- - Reakcja klawiatury wirtualnej na Velocity
- - Ożywianie brzmienia przez użycie Velocity
- - Keyshift w przypadku gitary akustycznej
- - Funkcja Latch
- - Zmiany akordów
16. Efekty w instrumencie (14:10)
- - Efekty wewnętrzne
- - Efekty insertowe w instrumencie
- - Zmiana kolejności efektów
- - Aktywowanie efektów z zakładki Modules
- - Presety dla efektów i łańcuchów
- - Efekty wysyłkowe w instrumencie
- - Efekt wysyłkowy w praktyce
- - Przekierowanie powrotów efektów
17. Sesja w praktyce (37:07)
- - Sesja DAW z pojedynczym samplerem
- - Konfiguracja instrumentów i miksera w samplerze
- - Konfiguracja ścieżek MIDI w DAW
- - Sprawdzenie konfiguracji sesji
- - Proces miksowania sesji
- - Sesja DAW z wieloma instancjami samplera
- - Porównanie wydajności w trybie jedno- i wieloinstancyjnym
- - DAW i sampler jako oddzielne programy
Rewelacja. Kupuję kolejny kurs.
Bardzo dobry kurs Kontakt 5 oraz wczesniejszych wersji programu warto tez zainteresowac sie wersja dla zaawansowanych uzytkowników
Bardzo dobry , wszystko w zrozumiały i prosty sposób , szczególnie polecam początkującym w tej materii .
Serdecznie polecam kurs Kontakt dla początkujących.
Bardzo pomocny film. Ogólnie 0db.pl działa profesjonalnie. Jestem bardzo zadowolony nie tylko z tuttoriala ale i mailowych odpowiedzi na nurtujące mnie pytania. Polecam.
polecam poczatkujacym