Sound Forge od podstaw
Myślisz że czasy takich programów jak Sound Forge przeminęły? Z tego wniosek, że nie znasz możliwości tej aplikacji. W przypadku pracy z dźwiękiem ten program jest po prostu niezbędny, a jeśli chcesz montować dialogi, głosy lektorskie, reportaże i audycje, przetwarzać sample, poddawać materiał audio masteringowi, obrabiać i dokonywać nagrań, naprawiać sygnał, zmieniać format, edytować materiał w trybie surround, przygotowywać płyty CD do tłoczenia, tworzyć kompilacje i dopasowywać dźwięk do obrazu, to Sound Forge będzie Twoim podstawowym narzędziem pracy.
Obsługa edytora jest prosta, po co mi kurs?
Oczywiście, jeśli potrzebujesz jedynie dociąć materiał i pociąć go na fragmenty, to rzeczywiście nie ma w tym nic trudnego. Ale jeśli masz 1,5-godzinny wywiad albo nagranie lektora, w którym - robiąc wszystko „na piechotę” - będziesz musiał wykonać około tysiąca sklejek, wyciszeń, wycięć różnych mlaśnięć i drugie tyle drobnych edycji, to szybko zmienisz zdanie gdy dowiesz się, że może Ci to zająć nie więcej niż 5 minut.
Inny przykład?
Podczas nagrania wspaniałego wokalu okazało się, że w kilku newralgicznych miejscach nie dopilnowałeś poziomu, masz wyraźne przesterowania i żadnej szansy na dokonanie kolejnej rejestracji. Mając Sound Forge Pro w wersji od 10 wzwyż naprawisz to w minutę.
Idźmy dalej...
Ale nasz kurs nie ogranicza się jedynie do zgłębiania zagadnień czysto technicznych. Dowiesz się jak funkcjonuje ludzki słuch, dlaczego słyszymy tak, a nie inaczej, i - przede wszystkim - jakie to ma znaczenie w naszej pracy z muzyką. W większości podobnych materiałów szkoleniowych tematyka związana z fizjologią i psychologią słyszenia jest traktowana bardzo ogólnikowo, ale w naszym kursie przedstawiamy ją bardzo przystępnie i z uwzględnieniem wszystkich praktycznych aspektów tego zagadnienia.
Czego się nauczę z tego kursu?
Sound Forge jest aplikacją rozwijaną od kilkunastu lat i w związku z tym trochę „obrósł” całą masą funkcji, które nie zawsze są proste i oczywiste do zrozumienia, ale niemal zawsze bardzo przydatne. Pomożemy Ci odnaleźć się w jego dość zawiłym menu, podpowiemy jak go skonfigurować pod kątem konkretnej pracy oraz jak wykorzystać w zadaniach, z którymi jest sobie w stanie poradzić tylko taki edytor jak on. Nasz wideo-podręcznik jest używany w kilku uczelniach z przedmiotem Realizacja Dźwięku jako podstawa programowa przy nauce obsługi Sound Forge - głównego narzędzia pracy wielu zawodowych reporterów, dźwiękowców pracujących na planie filmowym, studiów radiowych i telewizyjnych, firm zajmujących się restauracją dźwięku i studiów postprodukcyjnych.
A co z masteringiem i pracą w formacie 5.1?
W skład pakietu Sound Forge Pro od 10 wzwyż wchodzi zestaw wtyczek masteringowych firmy iZotope. W naszym kursie poświęcamy cały rozdział na zaprezentowanie ich działania w pracy typowo masteringowej, na konkretnym przykładzie i dokładnym opisem dokonywanych czynności.
Sound Forge Pro ma też funkcję pracy z plikami wielokanałowymi - nie tylko 5.1, ale też 7.1 i praktycznie każdym innym trybem, jaki nam przyjdzie do głowy, i który obsłuży nasz interfejs audio. Jego możliwości w zakresie edycji w formatach wielokanałowych są wręcz niewyobrażalne, a z naszego kursu dowiesz się, jak je wykorzystać.
Dostępna jest też wersja Sound Forge dla Mac?
Tak. Pojawiła się ona dokładnie wtedy, gdy kończyliśmy pracę nad naszym wideo-podręcznikiem, dlatego udało nam się zamieścić osobny rozdział poświęcony obsłudze Sound Forge Pro Mac.
Czy uwzględniono różnice między niższymi wersjami a wersją Pro?
Nie zajmowaliśmy się tym tematem, ponieważ tylko Sound Forge w wersji Pro jest w pełni funkcjonalnym edytorem o absolutnie nieprzeciętnych możliwościach. Wersja Audio Studio jest stosunkowo prostym narzędziem do obróbki materiału audio, i choć wiele aspektów, które omawiamy w naszym kursie ma swoje odniesienie do Audio Studio, to ten ostatni nie ma całej gamy funkcji stanowiących o tym, że Sound Forge Pro jest typowym narzędziem dla zawodowców.
Wybrane fragmenty
Galeria
Szczegółowy spis zawartości
01. Nowe funkcje w tej wersji programu (09:39)
- - Sprawdzenie dostępności aktualnej wersji programu
- - Dodatkowe materiały do pobrania
- - Skrótowe omówienie najnowszych funkcji
- - Różnice w porównaniu do wersji wcześniejszych
02. Przegląd interfejsu graficznego programu (11:41)
- - Korzystanie z interaktywnego przewodnika
- - Paski narzędzi, ich konfiguracja i rozmieszczanie
- - Obszar roboczy
- - Obszar danych
- - Okno eksploratora
- - Lista regionów
- - Lista odtwarzania
- - Historia dokonanych edycji
- - Analizator widma
- - Okno plug-in chainer
- - Okno menadżera wtyczek
- - Okno klawiatury
- - Okno edytora skryptów
- - Okno mierników sprzętowych
- - Okno Loop Tuner
- - Lista ścieżek
- - Okno Time Display
- - Okno wideo
03. Opcje - zakładka General, cz. 1 (16:06)
- - Preferencje: dostosowanie programu i poznanie jego możliwości
- - Ekran powitalny
- - Widok domyślny
- - Trwałe i czasowe spowolnienie przewijania ekranu
- - Ostrzeżenie o różnym próbkowaniu przy miksowaniu plików
- - Zabezpieczenie przed przypadkowym zamknięciem programu
- - Opcje sterowników grafiki
- - Tło obszaru roboczego
- - Ustawienie maksymalnej wielkości pliku
- - Ominięcie nagłówków plików skompresowanych
- - Wyświetlanie wolnej przestrzeni na dysku
- - Przyciski przewijania w oknach z plikami
- - Tryb klawiatury do wyzwalania dźwięków
- - Informacje o aktualizacji
- - Dokowanie okien
- - Funkcjonalność klawisza spacji/F12
- - Informacja o braku możliwości zapisu metadanych
- - Prezentacja aktualnej pozycji kursora
- - Czas aktualnie dokonywanego nagrania
- - Zachowanie programu w trybie Zapisz jako
04. Opcje - zakładka General, cz. 2 (13:14)
- - Zabezpieczanie przetwarzanych plików
- - Zachowanie programu wobec plików tymczasowych
- - Tryb obsługi plików proxy, VOX, IVC i RAW
- - Cofanie poleceń po zapisaniu pliku
- - Aktywacja plików tymczasowych w trybie zmiennoprzecinkowym
- - Funkcja scrub w oknie obszaru danych
- - Powiększanie z klawiszem Ctrl
- - Automatyczne nazwy regionów z znaczników
- - Obsługa plików przeciąganych do okna
- - Ukrywanie menu Transport
- - Dostęp do ostatnio używanych plików
05. Opcje - wyświetlanie, edycja i oznaczanie (20:42)
- - Domyślne ustawienia wysokości okien audio i wideo
- - Własne ustawienia powiększania widoku
- - Indywidualne ustawienia kolorów interfejsu programu
- - Zaznaczanie pliku
- - Wyłączanie przyciągania przy powiększeniu
- - Zależność kursora od zaznaczenia
- - Ustawienia automatycznego miksowania
- - Ustawienie czasu aktywacji okna
- - Ustawienia przyciągania do osi zero
- - Aktywacja ołówka przy powiększeniu
- - Obsługa podsłuchu przyciskami JKL
- - Pamięć tymczasowa do obsługi plików
- - Parametry automatycznego przenikania
- - Automatyczne nazewnictwo plików, obszarów i znaczników
- - Skojarzone typy plików
06. Opcje - pozostałe ustawienia programu (16:53)
- - Zakładka MIDI/Sync
- - Opcje ustawienia funkcji podsłuchu
- - Zakładka Status: domyślne ustawienia sesji
- - Parametry okna czasowego pomiaru położenia kursora
- - Opcje wskazań miernika VU
- - Zakładka Toolbars i konfiguracja pasków narzędzi
- - Ustawienia w zakładce CD Settings
- - Konfiguracja urządzeń audio
- - Konfiguracja wyświetlania wideo
- - Konfiguracja procesorów VST
07. Formaty i praca z plikami (28:44)
- - Różne typy plików audio
- - Szablony do zapisu plików
- - FRG: format sesji Sound Forge
- - Rendering sesji FRG
- - Opcje otwierania plików w Sound Forge
- - Import plików mono jako stereo
- - Opcja Auto Play
- - Otwieranie plików jako ścieżek CD
- - Przeglądanie właściwości pliku
- - Eksplorator Sound Forge
- - Przeglądanie, właściwości i import płyt CD Audio
- - Przywracanie sesji po awarii programu lub systemu
08. Tworzenie plików i synteza dźwięku (10:00)
- - Tworzenie nowych plików
- - Generator przebiegów prostych i szumu
- - Moduł syntezy FM
- - Moduł syntezy DTMF/MF
- - Użycie Sound Forge do kreowania dźwięków syntetycznych
- - Użycie Sound Forge do kreowania sampli perkusyjnych
09. Nagrywanie w programie Sound Forge (20:44)
- - Funkcjonalność w zakresie dokonywania nagrań
- - Wstępna konfiguracja
- - Wybór okna nagrywania
- - Nagrywanie w trybie Automatic Retake
- - Nagrywanie w trybach Multiple Takes
- - Nagrywanie w trybie New Window
- - Nagrywanie w trybie Punch in
- - Funkcje podsłuchu nagrania
- - Nagrywanie - zakładka Advanced
- - Synchronizacja w trakcie nagrywania
- - Odsłuch sygnału nagrywanego
- - Kompensacja składowej stałej
- - Konfiguracja miernika nagrywania
- - Automatyczne nagrywanie z ustaleniem czasu
- - Automatyczne nagrywanie z ustaleniem progu
- - Automatyczne nagrywanie z wyzwalaniem przez MTC
- - Kopiowanie płyt CD Audio
- - Opcje kopiowania płyt CD Audio
- - Prawne aspekty kopiowania
10. Events - zdarzenia (16:45)
- - Zdarzenia - potężne narzędzie edycyjne
- - Praca ze zdarzeniami w sesji wielośladowej
- - Zastosowanie zdarzeń do przebudowy pętli rytmicznych
- - Zaawansowana edycja zdarzeń
- - Edycja zdarzeń w trybie 5.1
11. Znaczniki, regiony i lista odtwarzania (24:28)
- - Funkcjonalność znaczników, regionów i list odtwarzania
- - Wstawianie znaczników
- - Praktyczne wykorzystanie znaczników
- - Obsługa znaczników komunikatami MIDI
- - Współpraca Sound Forge z zewnętrznymi kontrolerami
- - Zmiana pozycji znacznika
- - Automatyczne wstawianie znaczników przesterowania
- - Tworzenie regionów
- - Automatyczne tworzenie regionów
- - Eksport regionów do plików
- - Lista odtwarzania
- - Edycja listy odtwarzania
- - Sceniczne zastosowanie listy odtwarzania
- - Eksport listy odtwarzania
- - Cutlist
- - Lista odtwarzania w postaci pliku
12. Edycja w Sound Forge (34:54)
- - Najprostsze funkcje edycyjne
- - Praca z narzędziem ołówka
- - Wycinanie i wyciszanie
- - Wyciszanie fragmentów z funkcją fade
- - Wstawianie ciszy
- - Ekstrahowanie fragmentów
- - Kopiowanie z przeciąganiem
- - Kopiowanie z miksowaniem
- - Zmiana trybu edycji przy przeciąganiu
- - Zamiana zaznaczenia na ścieżkę CD
- - Wyszukiwanie zakłóceń
- - Obróbka nagrań lektorskich
- - Usuwanie odcinków ciszy w nagraniach
- - Zwiększanie rozdzielczości bitowej
- - Zmniejszanie rozdzielczości bitowej
- - Dithering w praktyce
13. Zaawansowana edycja dźwięku (18:13)
- - Usuwanie składowej stałej
- - Optyczna kontrola szczytów sygnału
- - Automatyczne wstawianie znaczników przesterowania
- - Ręczne usuwanie przesterowań
- - Redukcja szczytów w utworach muzycznych pod kątem masteringu
- - Usuwanie zgłosek klikających
- - Wycinanie z powiększeniem
- - Usuwanie mlaśnięć
- - Usuwanie artefaktów
- - Kontrola pozornych artefaktów
- - Automatyczne usuwanie zniekształceń
14. Acoustic Mirror (10:16)
- - Założenia procesora Acoustic Mirror
- - Instalacja impulsów ze strony producenta
- - Działanie efektu w praktyce i edycja ustawień
- - Emulacja charakterystyk brzmieniowych mikrofonów
- - Impulsy w charakterze efektów specjalnych
15. Wave Hammer (09:19)
- - Opis procesora
- - Sekcja Volume Maximizer
- - Sekcja kompresora i jej ustawienia
- - Przyczyny pojawiania się zniekształceń
- - Dobór poziomu wyjściowego z kompresora
- - Ustawienia limitera
16. Mastering z pakietem wtyczek iZotope (14:31)
- - Opis pakietu iZotope Mastering Bundle
- - Konfiguracja dostępu do wtyczek pakietu
- - Uruchomienie pakietu w trybie Plug-in Chainer
- - Przygotowanie do masteringu
- - Korekcja: filtr górnoprzepustowy
- - Korekcja: filtr półkowy dla wysokich tonów
- - Korekcja: oczyszczenie wyższego basu
- - Korekcja: podkreślenie ciepłego środka
- - Exciter: nasycenie góry
- - Exciter: klarowność niskiego środka
- - Exciter: odsłuch pasm w trybie solo
- - Exciter dla niskich tonów
- - Imager: poszerzenie pasma najwyższego
- - Imager: przetwarzanie wysokiego środka
- - Imager: zawężenie pasma basu
- - Użycie pogłosu masteringowego
- - Ustawienie limitera
- - Porównanie materiału przed i po obróbce
- - Zapis presetu
17. Przygotowanie płyty do tłoczni (11:08)
- - Sposoby tworzenia materiału na płytę CD Audio
- - Import plików w postaci ścieżek CD
- - Ustalanie odległości między ścieżkami CD
- - Definiowanie miejsc zmiany znaczników ścieżek
- - Obróbka ścieżek CD w trybie edycji zdarzeń
- - Zmiana kolejności ścieżek CD
- - Wstawianie utworu bonusowego (bez własnego znacznika)
- - Tworzenie ścieżek CD na jednolitym materiale audio
- - Wypalanie płyt i kontrola błędów
- - Wprowadzanie metadanych w płycie CD
- - Wydruk listy PQ
18. Sound Forge Pro Mac (17:46)
- - Debiut programu Sound Forge Pro Mac
- - Interfejs programu - podział na okna
- - Narzędzia do sterowania zakładkami
- - Napęd globalny
- - Okno podglądu
- - Podziałka
- - Pozycja kursora
- - Konfiguracja aplikacji
- - Sposoby zmiany zaznaczenia
- - Tworzenie nowego pliku
- - Obsługiwane formaty
- - Statystyka pliku
- - Obsługa wtyczek
- - Różnice w stosunku do wersji dla Windows
Kurs w dużej mierze ukazał mi wiele funkcji o których nawet nie miałem pojęcia. Bardzo dobrze przekazana wiedza
Jestem zadowolony z kursu, ponieważ poznaję możliwości programu, których do tej pory nie znałem. Polecam
Polecam zarowno program Sound Forge jak i ten kurs. Bardzo dobre omowienie poszczegolnych funkcji z osobna, przyjemnie sie słucha i ogląda. Dzieki.
Profesjonalny i przydatny kurs