• produkcja muzyczna
  • kursy wideo, tutoriale
  • syntezatory, samplery
  • technologia muzyczna... i wiele więcej!
Koszyk (0) | Logowanie i rejestracja

Twój poziom odniesienia
w produkcji muzycznej

Kompresja od podstaw - okładka

Kompresja od podstaw

Oglądaj za darmo wybrane fragmenty
Dostępne wersje:
  • online
  • download

Cena: 25 zł
Jeśli materiał występuje w wielu wersjach, o wybór zostaniesz poproszony po kliknięciu Kupuję. Aby dowiedzieć się więcej o korzystaniu z naszego sklepu, kliknij tutaj.

Kompresja od podstaw

Kompresja od podstaw jest częścią wideo-podręcznika Produkcja muzyczna od podstaw, zatem jeśli ktoś już go posiada, to znajdzie tam cały materiał z lekcji Kompresja od podstaw. Jednak te osoby, które zainteresowane są wyłącznie kompresją, a nie innymi aspektami związanymi z produkcją muzyki, powinny koniecznie zapoznać się z tym materiałem dostępnym tu, jako samodzielna lekcja.

Nie tylko w naszej opinii jest to najbardziej zaawansowany, najbardziej wszechstronny i zdecydowanie najbardziej przystępnie zrealizowany materiał w języku polskim, zajmujący się tematyką kompresji materiału audio.

Czego się nauczysz?

Przede wszystkim zrozumiesz istotę działania kompresji i jej bezpośredniego wpływu na brzmienie. Pokazujemy krok po kroku, na konkretnych przykładach, w jaki sposób kompresja oddziałuje na to, co słyszymy. Dowiesz się, dlaczego pewne kompresory sprawdzają się lepiej w jednych zadaniach, a inne w drugich.

Solidnie i fachowo

Materiały powiązane

Kompresja od podstaw jest częścią kursu Produkcja muzyczna od podstaw. Jako samodzielna lekcja pochodząca z tego kursu dostępna jest również bezpłatna Korekcja barwy dźwięku.

Nie będziemy tu używać enigmatycznych sformułowań, które tak uwielbiają osoby nie mające większego pojęcia, czym jest, i do czego służy kompresor. Sklejanie, ciepło, energia, masa, tłustość i cały szereg innych wyrazów, które tak naprawdę nic nie znaczą, albo mogą znaczyć wszystko, zostawiamy tym, którzy nigdy nie widzieli w środku żadnego kompresora. My go pokażemy od środka i wytłumaczymy, dlaczego go stworzono, czemu niektóre urządzenia w efekcie znalazły inne zastosowania niż te, do których je przewidziano i wyposażymy Cię w informacje, które pozwolą Ci świadomie wybrać konkretny model procesora dynamiki lub jego emulację.

Kręcić z rozmysłem

Presety? To rzeczy dla początkujących amatorów i tych, którzy nie wiedzą, co chcą uzyskać. Tworzący je programiści z całą pewnością używali innego materiału muzycznego niż Ty, więc efekt ich działań może być skrajnie różny od tego, czego oczekujesz. Prawdziwie kreatywne efekty uzyskasz tylko wtedy, gdy zaczniesz od początku, uważnie obserwując wskaźniki, słuchając zachodzących zmian i doskonale widząc cel, do którego dążysz.

Pogromcy mitów

Na pewno słyszałeś, albo czytałeś gdzieś na którymś z forów dyskusyjnych, że jak podłączysz kompresor optyczny, to będzie tak tłusto, że frytki można smażyć. Że do dubstepu to tylko kompresor X, a do techno to już na pewno Y. Wszystkie te teorie możesz włożyć między bajki. Pokażemy Ci, że jeśli świadomie używasz kompresora o określonych parametrach, to uzyskasz oczekiwany efekt w każdym przypadku. A ci, którzy twierdzą, że ten kompresor jest najlepszy do tego, a tamten do czegoś innego, po prostu nie zadali sobie trudu, aby zbadać istotę kompresji i przeanalizować niektóre jej aspekty.

Zostań specjalistą od kompresji

Wyposażony w wiedzę, którą znajdziesz w naszym kursie, będziesz mógł swobodnie poruszać się w dziedzinie obróbki dynamiki. Dowiesz się też, że użycie kompresora nie jest obowiązkowe, a niekiedy wręcz jest niewskazane. Poznasz też brutalną prawdę, że kompresor tak naprawdę nie zwiększa dynamiki ścieżek czy całych nagrań, ale wręcz przeciwnie - zmniejsza ją, i to bardzo!

Kompresja jak lekarstwo

Z kompresorem jest jak z dobrym lekarstwem. Zażyte w odpowiednich dawkach potrafi zdziałać cuda, ale jeśli weźmiesz go za dużo, wówczas może stanowić poważne zagrożenie. Zrozumienie tego faktu jest kluczem do profesjonalnego brzmienia Twoich utworów, a ten klucz znajdziesz w naszej lekcji Kompresja od podstaw.

Wybrane fragmenty

Narząd słuchu jako kompresor

Narząd słuchu jako kompresor

Kompresja ograniczająca

Kompresja ograniczająca

Zwiększanie głośności materiału

Zwiększanie głośności materiału

Znaczenie transjentów

Znaczenie transjentów

Galeria

Szczegółowy spis zawartości

01. Nasz słuch a kompresja (08:33)
  • - Podstawowe zasady działania narządu słuchu
  • - Szkolenie słuchu
  • - Narząd słuchu jako kompresor
  • - Zakresy działania słuchu
  • - Określanie kierunku w kontekście kompresji
  • - Dominujące znaczenie transjentów
02. Kompresja - wprowadzenie (05:17)
  • - Procesory dynamiki
  • - Threshold
  • - Ratio
  • - Zwiększanie głośności materiału
03. Budowa kompresora, część 1 (12:56)
  • - Kompresor jako automatyczny regulator głośności
  • - Elementy kompresora
  • - Blok tłumienia
  • - Kompresja VCA
  • - Prostownik sygnału sterującego
  • - Znaczenie poszczególnych regulatorów
  • - Zjawisko nadtłumienia (overlimiting)
  • - Zaawansowane kształtowanie obwiedni sygnału
  • - Porównanie trybów feed-forward i feed-backward
  • - Charakterystyka kompresora typu 1176
04. Budowa kompresora, część 2 (19:29)
  • - Podstawowe regulatory w praktyce
  • - Charakterystyka przejścia (kolano kompresji)
  • - Elementy wpływające na brzmienie kompresora
  • - Funkcje automatyki w kompresorach
  • - Tryb linkowania kanałów
05. Kompresory (FET) (07:19)
  • - Tranzystor FET
  • - Układ sterowania
  • - Urei 1176 - historia i zastosowanie
  • - Problemy kompresorów FET
  • - API 2500 - inny sposób kompresji FET
  • - Szum i jego redukcja
06. Kompresory optyczne (10:36)
  • - Zasada pracy i elementy kompresora LA-2A
  • - Charakterystyczne cechy kompresorów optycznych
  • - Kompresory optyczne Joemeek
  • - Kompresory „pseudooptyczne”
  • - Cyfrowe emulacje kompresorów optycznych
  • - Wady kompresorów optycznych
07. Kompresory VCA i Vari-mu (06:33)
  • - Kompresory VCA (typ dbx)
  • - Kompresory Vari-mu (typ Fairchild)
  • - Charakterystyka kompresora Vari-mu
08. Kompresor kontra limiter (15:16)
  • - Podobieństwa i różnice
  • - Podstawowe zastosowanie kompresora
  • - Podstawowe zastosowanie limitera
  • - Kompresor czy limiter?
  • - Zniekształcenia w limiterze
09. Obróbka dynamiki w praktyce (22:08)
  • - Cztery zastosowania kompresji
  • - Kompresja ograniczająca
  • - Kompresja dla podniesienia głośności
  • - Struktura transjentu
  • - Ocena struktury czasowej
  • - Kreowanie obwiedni kompresją
  • - Kompresja masteringowa na sumie
10. Kompresja wielopasmowa (15:50)
  • - Pryncypia i zakres wykorzystania kompresji wielopasmowej
  • - Ustalenie częstotliwości podziałów
  • - Ustawienie parametrów kompresji dla pasma niskiego
  • - Ustawienie parametrów kompresji dla pasma środkowego
  • - Ustawienie parametrów kompresji dla pasma wysokiego