Praca wre!

Opublikowano przez

Mam wrażenie, że drugie wydanie Magazynu 0dB.pl zainteresuje wiele osób. Zajmiemy się różnymi zagadnieniami, w tym nagrywaniem i matrycowaniem Mid-Side, przy okazji testu Austrian Audio OD505 porównamy kilka popularnych mikrofonów tego typu, pobawimy się w tworzenie aranżacji w stylu lat 80. wyłącznie z użyciem darmowych narzędzi (eksplorując przy okazji kilka zagadnień związanych z postarzaniem miksu), zastanowimy się nad fenomenem ograniczników z diodą Zenera itd. Z pewnością będzie co oglądać. A póki co, mała zajawka jednego z testów:

Superbooth 21

Opublikowano przez

Jeśli masz kręćka na punkcie syntezy modularnej, syntezy w każdej postaci, produkcji muzycznej i wszelkiego typu instrumentów raczej innych niż dmuchane; mówiąc wprost – chcesz wiedzieć jak się tworzy i będzie tworzyć współczesne i przyszłe brzmienia, to pakuj się w cokolwiek i podążaj do Berlina na Superbooth 21.

Są jednak dwa warunki: musisz kupić bilet online (dostępne są tylko jednodniowe po 38 euro, bez wejściówek trzydniowych). Nie musisz kupować tylko wtedy, gdy masz mniej niż 12 lat.

Trzeba też udowodnić, że jesteś żywy, zdrowy lub ewentualnie przeszczepiony albo chociaż pozytywnie wymazany tuż przed odwiedzeniem wystawy. Organizatorzy nie stawiają natomiast żadnych wymagań odnośnie przynależności partyjnej, płci, rasy, stanu trzeźwości i stanu psychicznego (przynajmniej jeszcze nie w tym roku), ale będą wymagać, aby na obszar wystawy wkroczyć zamaskowanym. Jeśli ktoś odważy się pokazać twarz spoza maski typu FFP2, to wyleci na kopach bez zwrotu kosztów i odszkodowania (chyba w ramach akcji o kryptonimie SuperBut 21). Nie do końca wiadomo, czy odnosi się to też do osób mających mniej niż 12 lat.

A tak poza tymi drobnymi i nic nie znaczącymi szczegółami, to wszystko bez zmian – ciekawi wystawcy, mnóstwo ciekawych rzeczy do oglądania, posłuchania, zjedzenia i wypicia. Nic, tylko jechać i zwiedzać…

Pierwszy Magazyn 0dB.pl już online

Opublikowano przez

Jeśli ktoś przespał/zapomniał/nie wiedział o piątkowym wydaniu Magazynu 0dB.pl na żywo, to wciąż może go obejrzeć tutaj. Ci, co już oglądali i brali udział w dyskusji live twierdzą, że warto. To blisko 2 godziny rzeczowego materiału na temat narzędzi i metod produkcji muzycznej, okraszonego ciekawostkami, testami i poradami. Materiał jest długi, ale opatrzony łatwo dostępnymi rozdziałami dającymi szybki dostęp do wybranej treści. Poza tym jest całkowicie za darmo i przyznam szczerze, że sam nie wiem dlaczego…

Inni za takie rzeczy każą sobie słono płacić…

Magazyn 0dB.pl (zwiastun)

Opublikowano przez

Zapraszam do obejrzenia krótkiego zwiastuna pierwszego wydania Magazynu 0dB.pl. Można zapisać przypomnienie oraz, koniecznie, aktywować subskrypcję.

Zwiastun pierwszego wydania Magazynu 0dB.pl

Magazyn 0dB.pl, 27 sierpnia, godz. 18.00

Opublikowano przez
Zapraszamy na pierwsze wydanie magazynu multimedialnego 0dB.pl. Premiera na żywo w piątek, 27 sierpnia, godz. 18.00.

REAKTYWACJA! 0dB.pl budzi się z wieloletniego uśpienia i wraca do gry. Ale będzie to gra o najwyższe stawki.

Ujmę to krótko: epoka papierowych magazynów pro-audio w Polsce, wraz z dokonaniem papierowego żywota miesięcznika Estrada i Studio, skończyła się chyba na zawsze. Trzeba przejść do innego wymiaru. 25 lat pracy nad angażującą wszystkie moje zasoby energii produkcją magazynu drukowanego zdecydowanie wystarczy. Obecnie magazyn, pod wodzą Piotra Lenartowicza świetnie sobie radzi jako publikacja internetowa.
Ja natomiast skupiłem się na swoim nowym projekcie, którego osią jest właśnie 0dB.pl
.


Już 27 sierpnia o godzinie 18.00 będzie miało miejsce pierwsze wydanie Magazynu 0dB.pl. Jest to
pełnowymiarowy, 2-godzinny program, w którym znajdą się testy, nowości, porady, felietony i wywiady. Co więcej, w trakcie premiery będzie dostępny czat na żywo, w trakcie którego będę odpowiadał na wszystkie Państwa pytania związane z samą treścią, produktami, technikami i nie tylko.


Hasło na dziś:
Dla żądnych wiedzy, nowości i profesjonalizmu w zakresie produkcji muzycznej
0dB.pl – Twój poziom odniesienia


Suwaki do góry! Zaczynamy nową przygodę!

Magazyn 0dB.pl. Pierwszy magazyn internetowy w segmencie pro-audio. W każdy ostatni piątek miesiąca

Panteraz: Transformacja

Opublikowano przez

Panteraz_TransformacjaRówno rok od premiery pierwszej płyty Panteraz Komunikaty pojawił się drugi album o nazwie Transformacja. Znajduje się na niej 9 piosenek, które zamyśle twórcy projektu Panteraz, Tomasza Wróblewskiego, tworzą jednolitą całość o wyrazistym, nietuzinkowym klimacie i niekiedy bardzo mocnych, skłaniających do refleksji słowach.

Tak sam autor mówi o projekcie:

To chyba bardziej osobista płyta niż Komunikaty. Ponieważ mam już trochę lat, sięgam w niej głęboko do czasów „których nie ma już“, co słychać choćby w „Kto, jeśli nie my“. Technologicznie wykorzystałem zupełnie nowe metody produkcji z użyciem najnowszych narzędzi, jak pakiet iZotope Neutron 2, Nectar 3 Elements, a zwłaszcza zabójczy Novatron i morderczy Newfangled Elevate – moim zdaniem to aktualnie topowy system do masteringu. Jest dużo więcej najnowszych syntezatorów, w tym znakomity Thorn i boski Dune 3, który nie miał jeszcze premiery, ale już mogę powiedzieć, że to będzie duże wydarzenie. Z drugiej strony pojawiają się takie instrumenty jak banjo i ukulele. Szczególnie to ostatnie przypadło mi do gustu. Cała płyta jest nieco bardziej „taneczna“ i z mocniejszym bitem, w uzyskaniu którego pomógł mi Heavyocity Damage. To instrument o nieprawdopodobnej wręcz dynamice i nieskończonych możliwościach kreowania rytmów. W przypadku gitar doskonale sprawdził się skromny Hotone Vstomp Amp, który ma wszystko to, czego nie mają Amplitube i Guitar Rig – bardzo solidne emulacje wzmacniaczy bez zbędnych bajerów.

Na płycie dominują melodyjne, ale w specyficzny sposób przybrudzone harmonicznie i brzmieniowo refreny, będące nośnikiem dla głównej treści tych piosenek, czyli tekstów – niesztampowych, refleksyjnych, skłaniających do zadumy. Tytuł płyty dość jednoznacznie sugeruje jej tematykę – zachodzące w ciągu ostatnich 40 lat zmiany w naszym kraju, w kontekście zwykłego życia wrażliwego człowieka. Autorem okładkowego zdjęcia jest Sławek Sobczak (Acided)

Płyta jest do wysłuchania na serwisie Bandcamp projektu Panteraz (podobnie jak poprzednia Komunikaty) i dostępna do nabycia we wszystkich serwisach strumieniowych, w tym Spotify, Tidal, iTunes, Apple Music, Deezer, Google Play i innych.

Komunikaty

Opublikowano przez

Panteraz_KomunikatyTomasz Wróblewski, jako Panteraz, wydał swoją płytę pod tytułem Komunikaty. Zawiera dziesięć utworów o łącznym czasie trwania 43 min i jest już dostępna na wszystkich serwisach strumieniowych. Pierwszy singiel z tej płyty, z kończącym ją utworem Jak długo mogę czekać, znajdziecie poniżej, wraz z prezentacją finalnego zgrania, użytych w torze masteringowym procesorów oraz ich ustawień. Czasem dobrze jest podejrzeć, jakich narzędzi, a także w jaki sposób, używa się podczas tego rodzaju prac. Można też zauważyć, że wbrew temu, co się powszechnie twierdzi, podczas masteringu często stosuje się obwiednię głośności na sumie, a tłumienie limitera raczej nie przekracza 1,5 dB.

Odnośnie samej płyty, która zbiera pochlebne opinie, fragment recenzji Marcina Staniszewskiego (Beneficjenci Splendoru):

Podoba mi się zrównoważony charakter tych nagrań – całe spektrum elegancko zagospodarowano, a każdy instrument osadzono ładnie w miksie. Wróblewski nie bał się też dźwiękowych eksperymentów i sięgania po radykalne efekty, co daje bardzo ciekawy rezultat, bo muzyka Panteraz, tkwiąca korzeniami w latach 80., zyskuje współczesny sznyt.

PSP stompFilter

Opublikowano przez

pspstompfilterFirma PSPaudioware udostępniła swój nowy produkt, jakim jest stompFilter. Ci z Was, którzy już mieli do czynienia z wcześniejszym procesorem z tej serii, stompDelay, mogą się domyślać, że nie jest to zwykły filtr, ale narzędzie o absurdalnych wręcz możliwościach. Już sam filtr, który można ustawiać w praktycznie każdym znanym ludzkości trybie pracy, brzmi znakomicie – z opcją saturacji i rezonansu plus nasycenie i limiter. Do tego dochodzą też szerokie opcje modulacji z uwzględnieniem sterowania obwiednią sygnału i wymyślnym LFO. Smaczku dodaje możliwość desymetryzacji modulacji względem panoramy stereo. Jest też pełna automatyka, która może się przydać np. do sterowania funkcją zamrożenia Freeze.

Dzięki uprzejmości moich przyjaciół z PSP odrobinę umoczyłem palec w tej wtyczce, tworząc kilka presetów fabrycznych. Gorąco polecam, choć bez lektury instrukcji obsługi można się czuć nieco zagubionym, przynajmniej na początku. Jeszcze do końca listopada można kupić stompFilter w promocyjnej cenie 49 USD (zamiast 69 USD), co odpowiada kwocie ok. 235 zł (z VAT). Póki co, nie znam kreatywnego filtru za te pieniądze (porównywalny funkcjonalnie FabFilter Volcano 2 kosztuje 109 euro).

Procenty i decybele

Opublikowano przez

splmeterNiedawno przy jakiejś okazji zastanowiło mnie podawanie poziomu zniekształceń harmonicznych urządzenia w procentach. Tak zdefiniowany poziom występowania harmonicznych może jest dobry dla tych, którzy lubią prezentować osiągi swojego sprzętu w sposób oddziałujący na wyobraźnię laików, dla których wszystko poniżej 0,001% jest wartością mikroskopijną. Ale dla kogoś, kto pracuje z dźwiękiem, takie przedstawienie tego parametru jest mało praktyczne. Nie odnosi się bowiem do wielkości wzmocnienia, tłumienia filtrów i pracy innych elementów, która w ten czy inny sposób określana jest z wykorzystaniem decybeli.

Przypomnę tylko, że decybel [dB], a w zasadzie bel [B] (decybel jest 1/10 bela, a stosuje się go dla ułatwienia, by uniknąć przecinków przy mniejszych wartościach) jest jednostką proporcji i pełni dokładnie taką samą rolę jak procenty. Różnica polega jedynie na tym, że decybel jest proporcją „zlogarytmizowaną“, m.in. po to, aby skalę tę dostosować do właściwości naszego słuchu.

Decybel prezentuje zależności między dwiema wartościami. Dana wielkość może być odniesiona do jakiejś przyjętej wartości nominalnej (np. 0 dB SPL to poziom ciśnienia dźwięku wynoszący 20 mikropaskali, przyjmowany za próg słyszenia). Może też być matematycznym wyrazem zależności między jedną wartością a drugą (coś ma większy poziom o X dB, i wówczas za decybelami nie dodajemy żadnej informacji o poziomie odniesienia, takich jak SPL, u, V, mW itd.).
Czytaj dalej