Synteza dźwięku
Synteza dźwięku i rządzące nią zasady są dość łatwe do przyswojenia. Trzeba jedynie dostrzec we wszystkich instrumentach elementy wspólne i nauczyć się z nich korzystać. I temu właśnie poświęcony jest ten kurs.
Zawartość
Kurs podzielono na 8 części, w których omawiane są konkretne zagadnienia, w tym wytwarzanie i przetwarzanie sygnałów, obróbka za pomocą modulatorów, przeznaczenie poszczególnych elementów syntezatora, ich wzajemne zależności oraz najbardziej popularne metody syntezy dźwięku: subtraktywna, addytywna, FM, wavetable, granularna, bazująca na samplach i wszystkie ich kombinacje.
Czego się nauczysz?
Syntezatory |
---|
W kursie zaprezentowane zostały następujące syntezatory:
|
Celem kursu jest rozszerzona nauka obsługi każdego syntezatora, by w pełni wykorzystać go w pracy kreatywnej. Przeglądanie presetów i wybieranie tych, które Ci najbardziej odpowiadają nigdy nie pomaga w stworzeniu oryginalnych dźwięków. Tysiące ludzi na całym świecie właśnie to robi i dlatego współczesna muzyka jest taka schematyczna.
Po obejrzeniu tego kursu dowiesz się, jak zaprojektować i zrealizować dowolną barwę syntetyczną zgodną z Twoim wyobrażeniem. To dużo łatwiejsze i bardziej ekscytujące niż nurkowanie w tysiącach gotowców, które już ktoś stworzył!
Myślisz, że to niemożliwe? Cóż, wszystkie syntezatory w gruncie rzeczy mają mniej lub bardziej zakamuflowaną strukturę modularną, która jedynie powtarza się w różnych alteracjach. Dzięki temu kursowi poznasz tajny szyfr, na którym oparto konstrukcję wszystkich syntezatorów. To pozwoli Ci się uwolnić od presetów, które są tylko dla niewtajemniczonych albo leniuchów i będziesz mógł tworzyć niepowtarzalne barwy, których każdy będzie Ci zazdrościć. Przestaniesz być niewolnikiem presetów, a staniesz się ich panem i twórcą.
Tomasz Wróblewski, autor kursu, od 12 lat jest wykładowcą przedmiotu Instrumenty Wirtualne i doskonale wie, jak tłumaczyć najbardziej zawiłe zagadnienia, aby każdy mógł je zrozumieć i efektywnie przećwiczyć. Dzięki jego nieszablonowym wykładom i sposobowi prowadzenia zajęć wielu studentów odkryło w sobie prawdziwe powołanie do tworzenia syntetycznych barw. Jako autor popularnego na YouTube cyklu Dekonstrukcje rozebrał na czynniki pierwsze każde brzmienie każdego instrumentu wykorzystanego w legendarnych utworach, zatem tajemnice syntezy zna jak mało kto.
Synteza analogowa
Kurs jest bardzo przekrojowy pod względem użytych syntezatorów. Wszystkie to narzędzia wirtualne, ale zaprezentowane zasady obsługi można odnieść także do syntezatorów sprzętowych - pod względem konstrukcji nie ma między nimi znaczących różnic, co także wyjaśniono w kursie.
Zaczniemy od bezpłatnego systemu modularnego VCV Rack, za pomocą którego odkryjemy podstawowe zasady syntezy, by potem stworzyć w nim własną wersję Minimooga. To dzięki niemu poznamy dwie najważniejsze tajemnice syntezy. Minimoog, już pod postacią emulacji firm Arturia i Universal Audio, posłuży nam do stworzenia dźwięków z utworów grup Kraftwerk (Autobahn) oraz Bee Gees (Nights on Broadway).
Kolejne instrumenty, na których się skupimy, to syntezatory firmy Roland: Juno 60 i Roland Jupiter. Ten ostatni zostanie użyty m.in. do odtworzenia tematu przewodniego z utworu Axel F (z filmu Gliniarz z Beverly Hills).
Znaczącą rolę w historii syntezy odegrał Sequential Circuit Prophet 5, którego wersja wirtualna posłuży nam do stworzenia unikalnych brzmień podkładowych.
Za sprawą syntezatora Oberheim OB-Xa wrócimy do najlepszych lat grupy Van Halen, dokładnie odtwarzając słynne brzmienie z utworu Jump.
Później przeniesiemy się w czasie i używając wirtualnej wersji Korga MS-20 odtworzymy barwę użytą przez Daft Punk w utworze Da Funk.
Nie mogło zabraknąć jednego z najlepszych ostatnich syntezatorów analogowych, jakim jest Yamaha CS-80. Nauczysz się jego obsługi na przykładzie partii z utworu Twilight grupy Electric Light Orchestra.
I wreszcie klasyka muzyki acid, czyli słynne srebrne pudełko Roland TB-303, które dokładnie poznamy w kontekście tworzenia charakterystycznych brzmień.
Synteza wavetable
W świat syntezy cyfrowej wkroczymy zgłębiając tajniki budowania dźwięków w oparciu o tablicę próbek. Na pierwszy ogień pójdzie Xfer Records Serum - obecnie jeden z najbardziej wszechstronnych syntezatorów tego typu.
Później cofniemy się w czasie, by poznać jego przodków, takich jak New England Digital Synclavier, Fairlight CMI oraz E-mu Systems Emulator. Te owiane legendą systemy kreowania dźwięków - bo dość daleko odeszły one on tego, co zwykliśmy uważać za syntezator - zostaną zaprezentowane na tyle szczegółowo, by nie wzbudzały w Tobie poczucia zagubienia ich możliwościami.
Znajdziemy tajny klucz do ich obsługi, którym otworzysz drzwi do całego świata tworzenia własnych dźwięków, bez oglądania się na presety. I choć instrumenty te liczą sobie już blisko pół wieku, wciąż pozwalają uzyskać fascynujące barwy. Zwłaszcza we współczesnych, wirtualnych emulacjach. Zresztą w oryginale to też były komputery, więc to tylko zmiana cyfrowego środowiska.
Synteza FM
Utwory |
---|
Utwory, z których pochodzą omawiane fragmenty:
|
Chyba najbardziej tajemnicza z metod wytwarzania dźwięków. Wydaje się mało intuicyjna i trudna do zrozumienia, ale po obejrzeniu wszystkich dziewięciu lekcji jej poświęconych oraz przećwiczeniu prezentowanych przykładów zostaniesz jej mistrzem.
Jej podstawy zostaną zaprezentowane na syntezatorze... Xfer Records Serum. I już samo to powinno wam uzmysłowić, jak oryginalną ścieżką edukacji będziemy podążać. A potem przejdziemy do korzennej syntezy FM w oparciu o doskonały syntezator Native Instruments FM8.
Omówimy szczegółowo zasady działania modulacji częstotliwości, sposoby programowania operatorów, a także kluczowe dla dźwięku zależności modulacyjne. A gdy już poznamy działanie poszczególnych bloków syntezatora FM zajmiemy się tworzeniem podstawowych brzmień: dzwonów i dzwonków, marimby, akustycznego basu i sekcji trąbek. Synteza tego typu powstała po to, aby móc wykreować dowolne brzmienie dowolnego instrumentu, zatem omówimy też tworzenie oryginalnych barw perkusyjnych: stopy, werbla i hi-hatu.
Wiele osób kojarzy FM z niesamowitymi dźwiękami muzyki dubstep i pochodnej, więc zbadamy dokładnie także ten obszar. Nauczymy się jak tworzyć oszałamiające struktury w stylu Skrilleksa, operując na czymś, co autor kursu nazywa dźwiękowymi odpadami o wartości artystycznej. Będą FM-owe basy, dropy i wiertarki, ale też miękkie pady.
Synteza addytywna
Wbrew pozorom to nie jest współczesny typ syntezy dźwięku, ale historycznie pierwszy sposób wytwarzania dźwięków złożonych brzmieniowo. Dlatego metoda addytywna zostanie zaprezentowana na jej najlepszym przykładzie, jakim są barwy organowe i pochodne. Ten typ syntezy zdaje się być najbardziej logiczny i najłatwiejszy do zrozumienia. A żeby nie było tak prosto, zaprezentowany zostanie z wykorzystaniem... syntezatora FM, czyli Native Instruments FM8. To kolejny dowód na uniwersalność i nieskończone możliwości brzmieniowe tego instrumentu.
Synteza granularna
Ten trudny do jednoznacznego zdefiniowania sposób syntezy, zgodnie z ideą nauczania autora kursu, zostanie wyjaśniony bardzo nietypowo. Do tego celu zostanie wykorzystany program DAW wraz z jego funkcjonalnością w zakresie odstrajania (pitch shifting) oraz zmiany długości fragmentów audio (time stretching).
Dokładnie te same funkcje leżą u podstaw działania każdego syntezatora określanego jako granularny. Instrumentem, który posłuży do zaprezentowania syntezy granularnej będzie natomiast potężny Arturia Pigments.
Zestawimy jego możliwości z innym ciekawym instrumentem, którym będzie Native Instruments Straylight. Ten ostatni jest typowym przedstawicielem grupy nowoczesnych syntezatorów, które autor kursu pozwolił sobie nazwać syntezamplerami. To połączenie samplingu oraz syntezy granularnej, wraz z modulacją FM, syntezą subtraktywną i strukturami wavetable jest znakiem firmowym wszystkich współczesnych tzw. supersynthów, do których zaliczają się m.in. Arturia Pigments, Native Instruments Massive X i szereg innych.
Struktury generatywne
Czy syntezator może sam grać? I nie mówimy tu o sztucznej inteligencji, ale o stworzeniu takiej struktury modularnej, by funkcjonowała jako orkiestra, której my jesteśmy dyrygentem. Na przykładzie systemu AAS Multiphonics CV-1 pokazane zostaną możliwości takich instrumentów. Także w takiej konfiguracji, w której rolę oscylatorów przejmują filtry rezonansowe. We współczesnym kreowaniu dźwięków dużą rolę odgrywają też narzędzia randomowe, czyli generujące przypadkowe zdarzenia. A tu będzie je można zobaczyć w akcji.
Czym ten kurs różni się od innych?
Wszystkim. Jest zwarty, skondensowany, starannie przemyślany i perfekcyjnie, z najwyższą jakością wykonany. Kilka elementów należy jednak podkreślić.
Autor
Został stworzony przez Tomasza Wróblewskiego, mającego w zakresie produkcji muzycznej, syntezy dźwięku i technologii studyjnej 40-letnie doświadczenie. Jako redaktor naczelny miesięcznika Estrada i Studio przez 25 lat pisał artykuły i testy związane ściśle z tą tematyką. Ma za sobą wiele wywiadów z ludźmi, którzy tworzyli instrumenty, w tym z Robertem Moogiem. Od 12 lat jest wykładowcą, w tym także przedmiotu Instrumenty Wirtualne, na Akademii Dziennikarstwa i Realizacji Dźwięku w Warszawie. Jest autorem kilkuset filmów na swoim kanale 0dB.pl, gdzie m.in. rozbiera na atomy legendarne utwory muzyczne wykorzystujące syntezatory. Stworzył też kilkanaście sprzedanych w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy kursów dostępnych na platformie 0dB.pl.
Ujęcie tematu
Żadnego teoretyzowania i mglistych wyjaśnień. Od początku do końca rzetelna, praktyczna wiedza poparta dekadami doświadczeń na polu technologii, edukacji, sposobu przekazywania informacji i poprawności językowej. Kultura, merytoryka i fachowość na najwyższym poziomie. Każdy aspekt wytwarzania i przetwarzania sygnału wytłumaczony w sposób przystępny i poparty przykładami.
Treść
Omówienie wszystkich najpopularniejszych instrumentów elektronicznych (tu w wersji wirtualnej) oparte na założeniu, że każdy z nich jest w gruncie rzeczy strukturą modularną o różnych możliwościach w zakresie wprowadzania zmian. Zaprezentowana została ścieżka historyczna rozwoju syntezy, a wraz z nią pochodzenie wszystkich elementów mających wpływ na dźwięk. Wszystko po to, aby dać pełny obraz tego, czym jest syntezator i jak wykorzystać go w praktyce do realizacji artystycznych zamierzeń.
Cel kursu
W przeciwieństwie do wielu innych materiałów tego typu, ukierunkowanych na omówienie konkretnych modeli instrumentów, tutaj celem zasadniczym jest zaprezentowanie syntezy dźwięku jako całości. Pokazano cechy wspólne i różnice między poszczególnymi rozwiązaniami - tak analogowymi jak i cyfrowymi. Po uważnym i świadomym przećwiczeniu wszystkich opisanych tu przykładów można z pełnym zaufaniem podejść do dowolnego instrumentu elektronicznego (sprzętowego lub wirtualnego), zlokalizować w nim kluczowe elementy, poznać ich wzajemne zależności i od razu móc tworzyć własne dźwięki.
Jeżeli chcesz wiedzieć...
- na czym polega synteza...
- jak powstają dźwięki syntetyczne...
- co decyduje o ich brzmieniu...
- czym są dwie najważniejsze Tajemnice Syntezy...
- z jakich elementów zbudowany jest syntezator...
- po co używamy VCO, VCF, VCA, ADSR, EG i innych...
- do czego służy modulacja...
- jaka jest rola filtrów, obwiedni i LFO...
- jak stworzyć za darmo własnego mini Minimooga...
- jak okiełznać brzmienie klasycznych syntezatorów...
- na czym polega fenomen różnych typów syntezy...
- dlaczego synteza FM jest w istocie bardzo prosta...
- jak powstały najsłynniejsze partie syntezatorów...
- co zrobić, by móc tworzyć własne, niepowtarzalne barwy...
...to kurs Synteza Dźwięku jest właśnie dla Ciebie!
Kompleksowy kurs
Jedyny, niepowtarzalny, w pełni autorski i oryginalny w podejściu do tematu kurs wideo poświęcony syntezie dźwięku. Objaśnia kluczowe składniki każdego syntezatora i ich wzajemne interakcje.
Na bazie wieloletnich doświadczeń autora w przekazywaniu wiedzy powstał materiał, który pozwoli zrozumieć i zastosować w praktyce wszystkie te elementy, które leżą u podstaw kreacji dźwięku.
Pamiętaj! Synteza dźwięku i rządzące nią zasady są dość łatwe do przyswojenia. Trzeba jedynie dostrzec we wszystkich instrumentach elementy wspólne i nauczyć się z nich korzystać. I temu właśnie poświęcony jest ten kurs.
Szczegółowy spis zawartości
Część 1 (61 min)
- Słowo wstępne (01:53)
- Czym jest synteza dźwięku (09:01)
- Pierwsza tajemnica syntezy (02:45)
- Filtracja sygnału szerokopasmowego (04:23)
- Druga tajemnica syntezy (07:20)
- Generatory i oscylatory (08:47)
- Pierwsze kroki w świecie syntezy (06:48)
- Wstęp do modulacji (04:35)
- Wyimaginowana historia sterowania CV (04:29)
- Oscylatory a kwestia LFO (10:36)
Część 2 (56 min)
- Wyzwalanie dźwięków syntetycznych (11:01)
- Obwiednia, czyli bogini czasu (10:55)
- Magia filtracji (13:38)
- Filtr w okowach czasu (9:51)
- Robimy swojego mini Minimooga (10:57)
Część 3 (66 min)
- Minimoog wjeżdża na autostradę (11:30)
- Modulacja filtracji... szumem (3:06)
- Modulacja filtracji obwiednią (3:55)
- Zależności modulacji filtru i głośności (1:57)
- Modulacja wysokości dźwięku (5:19)
- Motion Recorder w Arturia Mini V3 (2:28)
- Pogrubianie brzmienia w Minimoogu (3:22)
- Partia basu w Nights on Broadway (12:21)
- Roland Juno - prosty i uniwersalny (22:12)
Część 4 (81 min)
- Roland Jupiter - naprawdę głęboki bas (8:04)
- Roland Jupiter - legendarne brzmienie padu (7:55)
- Roland Jupiter - temat z utworu Axel F (4:33)
- Prophet 5 - brzmienie podkładowe (11:28)
- Oberheim OB-Xa - partia prowadząca w Jump (5:35)
- Korg MS-20 w utworze Da Funk grupy Daft Punk (16:11)
- Yamaha CS-80 - łabędzi śpiew analogu (19:16)
- Roland TB-303 - syntezator o kwaśnym brzmieniu (8:45)
Część 5 (56 min)
- Xfer Records Serum - podstawy syntezy wavetable (16:07)
- New England Digital Synclavier - cyfrowy system syntezy (17:17)
- Fairlight CMI - sensacja z Australii (15:28)
- E-mu Systems Emulator - konkurent Synclaviera i Fairlighta (07:01)
Część 6 (48 min)
- Podstawy syntezy FM - plus trochę o Casio CZ-1 (13:22)
- Podstawy syntezy FM - Native Instruments FM8 (15:19)
- Podstawy syntezy FM - zależności modulacyjne (04:43)
- Synteza FM w praktyce - podstawowe brzmienia (14:40)
Część 7 (46 min)
- Zaawansowana synteza FM - barwy efektowe w stylu Skrilleksa (14:06)
- Zaawansowana synteza FM - modulowany drop FM (14:08)
- Syntetyczne bębny - stopa FM (08:34)
- Syntetyczne bębny - werbel FM (04:51)
- Syntetyczne bębny - hi-hat FM (04:11)
Część 8 (50 min)
- Synteza addytywna - brzmienie typu organowego (08:36)
- Synteza granularna w ramach programu DAW (08:36)
- Synteza granularna w Arturia Pigments (11:56)
- Syntezamplery - instrumenty specjalnego przeznaczenia (11:56)
- Struktury generatywne i zakończenie (07:59)
Najlepszy kurs syntezy dźwięku na rynku! I co najlepsze to w języku polskim (chyba pierwszy w historii). Na rynku dostępnych jest dość sporo kursów i literatury przedmiotu w j. angielskim ale żaden z nich nie traktuje tak kompleksowo zagadnienia przedstawionego na przykładach do samodzielnej praktyki. To swoista podróż w czasie od tego jak robili pionierzy Kraftwerki czy Gershon Kingsley po współczesnych muzyków wykorzystujących w pełni potencjał techniki cyfrowej. Do tego w autor omawia dość skomplikowane zagadnienia syntezy dźwięku w sposób jak dla przysłowiowej "małpy", czyli od zera do kreatywnego kreatora ;) innowacyjnych brzmień syntetycznych. Kurs zdecydowanie godny polecenia dla wszystkich zajmujących się produkcją muzyczną i audio szukających sposobów na poszerzenie wiedzy z zakresu kreacji autorskich brzmień syntetycznych. :)
O takim kursie marzyłem. A przede wszystkim o kursie od eksperta takiego formatu jak Tomasz Wróblewski. Pięknie Dziękuję. Znakomite