Alternatywne kluczowanie w Reaperze
Choć kluczowanie sidechain zwykliśmy kojarzyć z zastosowaniem kompresora lub bramki włączanej na ścieżce audio lub za instrumentem wirtualnym, to niektóre programy DAW, w tym również Reaper, pozwalają na wykorzystanie alternatywnych sposobów kluczowania działające nawet w przypadku tych wtyczek, które nie mają opcji sidechain.
W naszym przykładzie zaprezentowałem tę funkcję w odniesieniu do regulacji głośności w instrumencie wirtualnym, dodając do tego kluczowanie częstotliwością odcięcia filtru. Stosując zaprezentowaną tu technikę można poddać kluczowaniu praktycznie wszystko co tylko przyjdzie nam do głowy, a należy zaznaczyć, że Reaper oprócz sterowania sygnałem audio pozwala też na sterowanie sygnałem MIDI oraz za pośrednictwem własnego oscylatora LFO, o dużych możliwościach jego konfiguracji.
Co znajdziesz w lekcji?
Podobne materiały |
---|
Zainteresowała Cię ta lekcja? Zapoznaj się z naszym kursem Produkcja muzyczna w praktyce, gdzie bardzo szeroko omówiono temat kluczowania (sidechain). |
W naszym materiale wideo prezentujemy jak wykorzystać sygnały audio z wybranych ścieżek do sterowania dowolnymi parametrami w instrumencie wirtualnym. Jego głośność jest sterowana partią perkusyjną, dzięki czemu statyczne dźwięki padu uzyskują konkretną rytmikę, zaś częstotliwość odcięcia filtru uzależniona jest od sygnału basu, co wzbogaca dźwięk o specyficzną animację.
Czego się nauczysz?
Opisaną technikę można zastosować do wszystkich innych wtyczek, w tym także takich, które nie oferują opcji sidechain. Dzięki niej można np. dynamicznie zmieniać głośność, barwę dźwięku, poziom efektów pogłosowych i delay, głębokość zniekształcenia, odstrojenie i wszystkie inne elementy, które chcemy uzależnić od sygnałów z innych ścieżek.
Galeria
Spis zawartości
- - prezentacja utworu po zaaplikowaniu omawianej techniki i przed jej użyciem
- - definiowanie sterowania poziomem głośności w instrumencie wirtualnym z poziomu ścieżki perkusyjnej
- - definiowanie sterowania częstotliwością odcięcia filtru w instrumencie wirtualnym z poziomu ścieżki basu
- - dobór parametrów sterowania i ich wpływ na finalny efekt