• produkcja muzyczna
  • kursy wideo, tutoriale
  • syntezatory, samplery
  • technologia muzyczna... i wiele więcej!
Koszyk (0)

Twój poziom odniesienia
w produkcji muzycznej

Alternatywne kluczowanie w Reaperze - okładka

Alternatywne kluczowanie w Reaperze

  • Wydawnictwo: 0dB.pl
  • Autor: Tomasz Wróblewski
  • Czas trwania: 14min
  • Rodzaj materiału: lekcja wideo
  • Zawartość: lekcja poświęcona zastosowaniu sterowania/modulacji dla parametrów wtyczek w Reaperze

Darmowy
Ten materiał jest darmowy. Możesz z niego korzystać bez jakichkolwiek opłat i bez konieczności logowania do serwisu 0dB.pl.

Alternatywne kluczowanie w Reaperze

Choć kluczowanie sidechain zwykliśmy kojarzyć z zastosowaniem kompresora lub bramki włączanej na ścieżce audio lub za instrumentem wirtualnym, to niektóre programy DAW, w tym również Reaper, pozwalają na wykorzystanie alternatywnych sposobów kluczowania działające nawet w przypadku tych wtyczek, które nie mają opcji sidechain.

W naszym przykładzie zaprezentowałem tę funkcję w odniesieniu do regulacji głośności w instrumencie wirtualnym, dodając do tego kluczowanie częstotliwością odcięcia filtru. Stosując zaprezentowaną tu technikę można poddać kluczowaniu praktycznie wszystko co tylko przyjdzie nam do głowy, a należy zaznaczyć, że Reaper oprócz sterowania sygnałem audio pozwala też na sterowanie sygnałem MIDI oraz za pośrednictwem własnego oscylatora LFO, o dużych możliwościach jego konfiguracji.

Co znajdziesz w lekcji?

Podobne materiały

Zainteresowała Cię ta lekcja? Zapoznaj się z naszym kursem Produkcja muzyczna w praktyce, gdzie bardzo szeroko omówiono temat kluczowania (sidechain).

W naszym materiale wideo prezentujemy jak wykorzystać sygnały audio z wybranych ścieżek do sterowania dowolnymi parametrami w instrumencie wirtualnym. Jego głośność jest sterowana partią perkusyjną, dzięki czemu statyczne dźwięki padu uzyskują konkretną rytmikę, zaś częstotliwość odcięcia filtru uzależniona jest od sygnału basu, co wzbogaca dźwięk o specyficzną animację.

Czego się nauczysz?

Opisaną technikę można zastosować do wszystkich innych wtyczek, w tym także takich, które nie oferują opcji sidechain. Dzięki niej można np. dynamicznie zmieniać głośność, barwę dźwięku, poziom efektów pogłosowych i delay, głębokość zniekształcenia, odstrojenie i wszystkie inne elementy, które chcemy uzależnić od sygnałów z innych ścieżek.

Galeria

Spis zawartości

  • - prezentacja utworu po zaaplikowaniu omawianej techniki i przed jej użyciem
  • - definiowanie sterowania poziomem głośności w instrumencie wirtualnym z poziomu ścieżki perkusyjnej
  • - definiowanie sterowania częstotliwością odcięcia filtru w instrumencie wirtualnym z poziomu ścieżki basu
  • - dobór parametrów sterowania i ich wpływ na finalny efekt