Korekcja splotowa i głośność odczuwalna
Włoska firma Acustica, która zasłynęła kilka lat temu stworzeniem technologii splotowej pozwalającej na perfekcyjne wręcz odtworzenie działania urządzeń analogowych pod postacią wtyczek Nebula, udostępniła na swojej stronie bezpłatny korektor Red EQ, wchodzący w skład serii procesorów Aqua. W ramach prezentacji tej wtyczki omawiamy szereg zagadnień odnoszących się do miarodajnej oceny działania różnego typu procesorów, co w sposób bezpośredni związane jest z uzyskiwaniem jednakowej głośności odczuwalnej.
Co znajdziesz w prezentacji?
W naszym materiale prezentujemy działanie korektora splotowego Red EQ i jego wpływ na brzmienie pętli perkusyjnej, z uwzględnieniem procesów, na które należy zwrócić uwagę podczas korekcji. Jednocześnie omawiamy zagadnienie tzw. głośności odczuwalnej, która ma bezpośredni wpływ na naszą ocenę działania różnego typu procesorów. Wykorzystaną w prezentacji wtyczkę Red EQ (w wersji 32 i 64 bity, dla komputerów Mac i PC) można pobrać bez opłat ze strony producenta, po wcześniejszym zalogowaniu się jako nowy klient.
Czego się nauczysz?
Zobaczysz w praktyce, jak wykorzystać stosunkowo prosty, ale dobrze brzmiący korektor do uwypuklenia brzmienia zestawu perkusyjnego poprzez użycie trzech filtrów (dwóch półkowych i filtru pasmowego), a także uzyskania nasycenia dźwięku z użyciem procesora splotowego. Dowiesz się też, na czym polega tzw. głośność odczuwalna i w jaki sposób można ją ustawić tak, aby porównanie brzmienia sygnału po procesorze i przed procesorem było miarodajne i nie wprowadzało nas w błąd przez fakt, że dźwięki głośniejsze są przez nas zawsze oceniane jako „lepsze”.
Galeria
Szczegółowy spis zawartości
- - Krótka prezentacja firmy Acustica
- - Opis korektora Red EQ
- - Prezentacja działania filtru półkowego niskich tonów
- - Prezentacja działania filtru pasmowego częstotliwości środkowych
- - Asymetria działania filtrów w niektórych rozwiązaniach sprzętowych
- - Prezentacja działania filtru półkowego wysokich tonów
- - Uzyskanie efektu nasycenia w korektorze
- - Wyrównywanie głośności odczuwalnej z użyciem miernika
- - Wyjaśnienie zjawiska znoszenia się sygnałów o odwrotnej polaryzacji
- - Wyrównywanie głośności odczuwalnej metodą słuchową z wykorzystaniem funkcji odwrócenia biegunowości
- - Krótki opis działania systemu kompensacji opóźnienia w programach DAW