Miks na grupach z kompresją
Firma Klanghelm udostępniła bezpłatną wersję swojego kompresora MJUC, który pod nazwą MJUC Jr. dostępny jest na jej stronie internetowej. Występuje on we wszystkich popularnych formatach dla komputerów PC i Mac. Jest to bardzo interesująco brzmiąca emulacja lampowych kompresorów, o liczbie kontrolek ograniczonej do niezbędnego minimum, umożliwiając przez to na bardziej intuicyjną pracę.
Aby lepiej zaprezentować możliwości tego procesora, przygotowałem 24-minutową, bezpłatną lekcję, w której kompresor ten został wykorzystany do bardzo ciekawej techniki polegającej na miksowaniu warstwowym w grupach z zastosowaniem kompresji równoległej.
Darmową wtyczkę MJUC Jr. pobieramy ze strony producenta - Klanghelm MJUC Jr.
Co znajdziesz w lekcji?
Podobne materiały |
---|
Zainteresowała Cię ta lekcja? Zapoznaj się z naszym materiałem Kompresja od podstaw, pochodzącym z kursu Produkcja muzyczna od podstaw. |
Prezentacja wtyczki MJUC Jr. jest tylko pretekstem do pokazania sposobu na tzw. miks warstwowy. Polega on na tym, że poszczególne grupy instrumentów/instrumenty grupujemy w ścieżkach-folderach (group tracks) i kierujemy bezpośrednio na sumę miksu, a jednocześnie, za pomocą torów Aux, wysyłamy na dedykowane dla nich grupy, na których włączony jest kompresor. Sygnały z tych grup kierowane są następnie na kolejną grupę będącą ich sumą, na której włączony jest jeszcze jeden kompresor, tym razem z nieco płytszymi ustawieniami, a dopiero potem na wyjście miksu. Tam dopiero sumują się sygnały bezpośrednie z sygnałami grupowymi po kompresji i ogólnym kompresorze dla tych grup. Taka podwójnie równoległa konfiguracja pozwala uzyskać znacznie bardziej spójne brzmienie, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z takim kompresorem jak Klanghelm MJUC Jr.
Czego się nauczysz?
Poznając i stosując opisaną technikę w praktyce będziesz w stanie uzyskać o wiele lepiej wypełnione miksy, a poza tym nauczysz się nowego sposobu miksowania równoległego, w którym proporcje między sygnałami czystymi (transjenty) i sygnałami po odpowiednio dobranej kompresji (głębia brzmienia, wyeksponowane szczegóły) pozwalają znacznie lepiej kontrolować dynamikę miksu. Taka praca ze ścieżkami w sesji, choć jest nieco mniej przewidywalna niż zwykłe „miksowanie na suwakach”, otwiera przed nami drogę do zaawansowanych eksperymentów brzmieniowych i daje szersze pole manewru przy uzyskiwaniu zamierzonego rezultatu końcowego
Galeria
Spis zawartości
- - Różnice między kompresorami i ich wpływ na brzmienie
- - Przedstawienie kompresora Klanghelm MJUC Jr.
- - Opis manipulatorów
- - Prezentacja efektów miksu na grupach z kompresją
- - Konfiguracja sesji pod kątem miksu
- - Wstępne przygotowanie śladów do miksu
- - Ustawienie kompresorów na drugiej warstwie miksu
- - Miks na grupach z kompresją w praktyce