25 produktów (które zmieniły świat nagrywania)

Opublikowano przez

Brytyjski magazyn Sound on Sound, który świętuje swoje 25-lecie obecności na rynku, opublikował listę 25 najważniejszych zdaniem jego redaktorów produktów, które zmieniły świat nagrywania. Oto ona (w kolejności alfabetycznej):

  • Ableton Live
  • Akai S900
  • Alesis ADAT
  • Antares Auto-Tune
  • Atari ST
  • Celemony Melodyne DNA
  • Digidesign Pro Tools
  • Emu Proteus
  • Focusrite Liquid Channel
  • Fostex DMT8
  • Genelec 1031A
  • Korg M1
  • Line 6 Pod
  • Mackie CR1604
  • MOTU 828
  • Nemesys Gigasampler
  • Opcode Studio Vision
  • Propellerhead Rebirth
  • Roland D50
  • Sony R-DAT Format
  • SSL AWS900
  • Steinberg VST SDK
  • Tascam MSR24
  • TC Finalizer
  • Yamaha 02R

Z mojego punktu widzenia brakuje tu kilku istotnych elementów, które być może nie były zauważalne z perspektywy Wielkiej Brytanii czy całego tzw. świata Zachodu, ale u nas (choć z pewnością nie tylko) odegrały istotną rolą. To przede wszystkim karty dźwiękowe Creative z serii Sound Blaster, ze szczególnym wskazaniem modelu Live!, program Fruity Loops i później FL Studio) oraz to, co redaktorzy SOS przeoczyli zdecydowanie – mikrofony pojemnościowe produkcji chińskiej: Studio Project, MXL, sE Electronic i inne. Mówiąc szczerze jestem sobie w stanie wyobrazić współczesną muzykę bez np. Liquid Channel, Genelec 1031, Opcode Studio Vision czy MOTU 828 (z całym szacunkiem dla tych świetnych produktów), ale tak naprawdę obraz tego co słyszymy z mediów zmieniły właśnie te tanie, ogólnie dostępne mikrofony, monitory odsłuchowe czy programy do układania bitów. Poza tym czy taki np. SSL AWS900, który trafił chyba tylko do domowych studiów nagrań bogatych muzyków miał aż tak duże znaczenie dla branży? Chyba w tym kontekście, że wskazał nowy kierunek działania firmy SSL. W każdym razie lista powyższa jest dość dyskusyjna.

17 komentarzy do wpisu „25 produktów (które zmieniły świat nagrywania)

  1. EMZK

    Zdecydowanie jestem za SB LIVE ! to w zasadzie umożliwiło mi początek zabawy z muzyką na komputerze. i Asio 4 all 😉
    z listy która jest to skłoniłbym się w stronę Alesis ADAT – to było w tedy coś 😉
    pozdro

  2. matiz

    Opcode to byl pierwszy sekwencer i pierwszy system midi sensownie opracowany, tak wiec wspolczesna muzyka bez tej firmy to tak jak wileoslad bez LesPaula albo gitara elektryczna bez Fendera – oczywiscie, ktos inny by wymyslil 😉
    Natomiast Focusrite Liquid Channel, ableton i fostex… hmm… 😉

  3. gal anomim :P

    Albo finalizer – bez sensu! Przecież wielopasmowe kompresory lub ich namiastki w postaci rownoległej kompresji poprzedzonej silnym EQ robiło się lata wcześniej…
    bez sensu ta lista