Nieograniczone czasowo demo Sonara

Opublikowano przez

sonar_demoWersje demonstracyjne programów DAW to bardzo dobry sposób na to, by zapoznać się z nowym środowiskiem, zobaczyć jak się nam w nim pracuje, czy realizuje wszystkie nasze potrzeby i jest tym, czego szukamy. Problem z wersjami demo, jeśli chodzi o DAW, w wielu wypadkach jest taki, że są one ograniczone czasowo lub te opcje, na których nam szczególnie zależy, są w nich nieaktywne.

Cakewalk udostępnił natomiast nie tylko nieograniczone czasowo, ale też podlegające aktualizacji (w miarę pojawiania się kolejnych wersji) demo wszystkich trzech produktów z rodziny Sonar: Artist (99 USD), Professional (199 USD) i Platinum (499 USD). Najciekawszy pod względem ceny wydaje się Professional, i na nim też warto się skupić.

Czego nie można robić w wersji demo? Zapisywać sesji i dokonywać renderingu (na upartego można to zrobić przez wirtualne porty audio, ale jest z tym trochę zachodu). Można natomiast importować sesje ze starszych wersji, więc jeśli na takich pracowaliśmy lub pracujemy, możemy łatwo sprawdzić, czy nowy Sonar sprosta naszym oczekiwaniom.

Elektrosłuch 3

Opublikowano przez

elektrosluchCzęsto warto wyjść poza powszechnie znane i ustalone od dawna granice, szukając czegoś nowego i oryginalnego. Słowacka firma LOM zaprezentowała swego rodzaju mikrofon o nazwie Elektrosluch 3, którego zadaniem nie jest jednak wychwytywanie zaburzeń pola akustycznego  o częstotliwościach z grubsza z przedziału 20 Hz-20 kHz (czyli słyszanego przez nas dźwięku), ale zaburzeń pola elektromagnetycznego. W zasadzie każdy mikrofon dynamiczny może stać się tego typu przetwornikiem – wystarczy jedynie usunąć z niego magnes, membranę i ekranowanie…

O zakłóceniach elektromagnetycznych dużo wiedzą gitarzyści, których instrumenty bardzo często wyłapują wszelkie elektrośmieci. W przypadku Elektrosłuch 3 owa przypadłość została wykorzystana kreatywnie, bez zbędnego w tym przypadku tłumienia, a wręcz poprzez eksponowanie tych fal, których zazwyczaj nie słyszymy. Lepiej od słów działanie urządzenia wyjaśni poniższy film.

Urządzenie zasilane jest z baterii 9 V, ma wyjście słuchawkowo-liniowe i wzmocnienie do 50 dB, co pozwala wyłapać nawet najdrobniejsze zakłócenia, które po odpowiednim przetworzeniu można kreatywnie wykorzystać. Poza tym można szybko wyłapać, które urządzenia w naszym systemie najbardziej „sieją“. W niektórych sytuacjach będziecie bardzo zdziwieni… Urządzenie kosztuje 90 euro.

Miks na grupach z kompresją (bezpłatna lekcja)

Opublikowano przez

MJUCjrPojawienie się nowego, bezpłatnego kompresora Klanghelm MJUC Jr. sprowokowało mnie do zaprezentowania jego zastosowania w praktyce na przykładzie miksu utworu o charakterze rockowym. Sam Klanghelm MJUC Jr. to darmowa wersja komercyjnego MJUC, będącego emulatorem klasycznych kompresorów lampowych typu vari-mu. Więcej informacji o tego typu kompresorach i ich wykorzystaniu znajdziecie w kursach Produkcja muzyczna od podstaw oraz Produkcja muzyczna w praktyce.

Sam kompresor jest zdecydowanie wart polecenia, chociaż jego charakter sprawia, że najlepiej zachowuje się podczas pracy w trybie równoległym. Wyposażony jedynie w trzy kontrolki bardzo ciekawie wpływa na dźwięk, dodając mu masy i wypełnienia, co – mam nadzieję – dobrze będzie słychać w mojej lekcji wideo, którą znajdziecie tutaj.

Do prezentacji wykorzystałem jedną z sesji dostępnych na stronie będącej uzupełnieniem publikacji Mixing Sectrets For The Small Studios, autorstwa Mike’a Seniora. Regularnie zamieszczane są tam ciekawe sesje w różnych stylistykach, z których można korzystać nieodpłatnie przy rozwijaniu swoich umiejętności w zakresie miksu.

Nowa lekcja dostępna jest wśród kursów 0dB.pl – Miks na grupach z kompresją oraz w odtwarzaczu poniżej.

Mikme, czyli dźwiękowy odpowiednik GoPro

Opublikowano przez

mikmeŚwiatowa kariera, jaką zrobiły minikamery sportowe z serii GoPro Hero, najprawdopodobniej była inspiracją dla twórców Mikme, co jest zauważalne też w kształcie tego produktu. W zasadzie nic nowego, choć z zupełnie innym podejściem – mamy tu mikrofon z 1-calową, elastycznie zawieszoną pojemnościową kapsułą, a także wbudowany rejestrator z pamięcią 8 GB i akumulatorem pozwalającym na 7-godzinną pracę. Dźwięk jest przetwarzany 24-bitowo z próbkowaniem 96 kHz. Można go też przesyłać przez bluetooth do dowolnego urządzenia rejestrującego, np. iPhona.

Mikme da się ustawić dosłownie wszędzie, zapisując lub transmitując dźwięk z wysoką jakością. Można też nagrywać „z ręki“, ustawiać w futurystycznie wyglądających, opcjonalnych uchwytach, a nawet na statywie mikrofonowym. Poziom czułości przedwzmacniacza ustawia się automatycznie po siedmiu sekundach. Dostępna jest też bezpłatna, 8-ścieżkowa aplikacja do nagrywania dla iPhona, pozwalająca na jednoczesny zapis z trzech mikrofonów Mikme. Mamy też wbudowane wyjście słuchawkowe do bezpośredniego monitoringu oraz złącze USB do ładowania akumulatora oraz transferu sygnału.

mikme2Całość prezentuje się naprawdę interesująco, specyfikacja przedstawia się wręcz zawodowo, a produkt powstał na bazie platformy crowd-fundingowej Indiegogo, gdzie zebrał już ponad ćwierć miliona dolarów. Przewidywana dostępność to koniec 2015 roku, a cena w przypadku zamówienia wstępnego wynosi obecnie 189 dolarów (wersja Limited). Następny próg cenowy to 249 dolarów, więc jeśli ktoś jest zainteresowany to warto się pośpieszyć. Autorem projektu jest Austriak Philipp Sonnleitner.

Rode właścicielem firmy Aphex

Opublikowano przez

rode_aphexAustralijska firma Rode, znany i ceniony producent wysokiej klasy mikrofonów, poinformowała właśnie o przejęciu firmy Aphex, która wsławiła się między innymi stworzeniem procesora Aural Exciter. Aphex będzie kontynuował swoją działalność w podobnym zakresie jak do tej pory, ale przejęcie firmy przez Rode może oznaczać, że technologia ta znajdzie zastosowanie również w innych obszarach. Warto też pamiętać, że Aphex udostępnia licencję na Aural Exciter takim firmom jak Yamaha, E-mu czy Dean Guitar (oraz wielu firmom z segmentu konsumenckiego), więc być może Rode zacznie też funkcjonować na innych rynkach niż rynek mikrofonów.

Audified STA Phaser za darmo

Opublikowano przez

sta_phaserCzeska firma Audified informuje, że jeden z elementów jej wartego 49 euro pakietu STA Effects jest obecnie dostępny za darmo. Chodzi tu o STA Phaser, który jest ciekawą emulacją analogowych efektów tego typu. Sam skrót STA oznacza Summing Tube Amplifier, czyli wzmacniacz sumujący działający w oparciu o emulację lamp.

Audified oferują wysokiej klasy oprogramowanie, o czym miałem okazję przekonać się podczas testu wspaniałego kompresora U73b, który znajdziecie w sierpniowym numerze magazynu Estrada i Studio. Panowie z Audiofied byli też na tyle uprzejmi, że zaoferowali specjalną promocję cenową na ich produkty. Odpowiedni kupon znajdziecie w sierpniowej Estradzie.

Wszystkie wtyczki z serii STA działają w formatach VST 2/3, Audio Units i AAX.

Kosmiczne dźwięki ESA

Opublikowano przez

Jak brzmi dźwięk komety „śpiewającej“ w polu magnetycznym? Jaki  dźwięk wydaje obracająca się kopuła 600-tonowej kosmicznej stacji obserwacyjnej? Co się dzieje, gdy radar wysyła sygnał odbijający się od Tytana, księżyca Saturna, albo zapali się międzynarodowa stacja kosmiczna?

Wszystkie te, i wiele innych dźwięków, możesz usłyszeć w materiale, który właśnie udostępniła Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). Jest tam cała masa brzmień, z których można korzystać na zasadach licencji Creative Commons oraz Share Alike. Dzięki temu można je samplować, wykorzystywać w swojej muzyce (także komercyjnej), tak długo, jak udostępniasz swoją pracę do remiksów na takiej samej licencji.

Produkcja muzyczna w praktyce, nowy kurs

Opublikowano przez

Produkcja muzyczna w praktyceW poniedziałek miała miejsce premiera naszego najnowszego, jak dotąd najbardziej obszernego kursu pod tytułem Produkcja muzyczna w praktyce. Jeżeli jeszcze nie zdecydowali się Państwo na zakup tego kursu, zachęcamy do zapoznania się z tym krótkim wpisem 🙂

Dlaczego warto kupić kurs?

Produkcja muzyczna w praktyce to najbardziej kompleksowy i najlepiej zrealizowany kurs wideo tego typu w języku polskim. Jest to dokładnie 10 godzin 45 minut rzetelnej i niekiedy niedostępnej gdzie indziej wiedzy, przekazanej w sposób możliwie najwygodniejszy dla odbiorcy.

Wierzymy, że forma wideo jest najlepszą metodą nauki w komfortowych warunkach. Łączy ona bowiem zalety wiedzy zdobywanej na wykładach podczas wyjaśniania wybranych zagadnień przez wykładowcę z możliwością śledzenia wszystkich wykonywanych działań na ekranie komputera i wykonywania ich w swoim oprogramowaniu audio.

Nasz sklep umożliwia zarówno pobranie całego kursu na dysk twardy, jak i oglądanie go w naszym autorskim odtwarzaczu.

Czego dowiesz się z tego kursu?

Jak sama nazwa wskazuje, nastawiliśmy się na wiedzę praktyczną. Nie znaczy to jednak, że nie dowiesz się o bardziej technicznych aspektach stojących za każdym zjawiskiem – zależało nam, aby każdą teorię i każde zagadnienie zaprezentować w takich sytuacjach, z jakimi na pewno zetkniecie się podczas swojej eksploracji wspaniałego świata produkcji muzycznej.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się jakie konkretne tematy poruszane są w naszym materiale, zapraszamy do opisu kursu – Produkcja muzyczna w praktyce.

Materiały wideo

Jak dotąd udostępniliśmy za darmo dwie kompletne lekcje pochodzące z naszego kursu. Są to Praca z wokalem – Revoice Pro 3 oraz Sidechain w programie Reaper. Zachęcamy do zapoznania się z nimi, jak również z innymi wybranymi fragmentami, które znajdziecie w opisie kursu oraz zapowiedzią wideo zamieszczoną poniżej.

Produkcja muzyczna

Produkcja muzyczna w praktyce: spis treści i fragmenty

Opublikowano przez

Produkcja muzyczna w praktyceZgodnie z zapowiedzią, prezentujemy dziś spis zawartości oraz kilka wybranych fragmentów naszego najbardziej obszernego jak dotychczas kursu Produkcja muzyczna w praktyce.

Przypominamy również o zapisaniu się do naszego newslettera. Wszyscy subskrybenci w dniu premiery otrzymają od nas w dniu premiery powiadomienie oraz kupon rabatowy 20%. Premiera kursu już w najbliższy poniedziałek – 11 maja.

Poniżej znajdą Państwo 2 wybrane przez nas fragmenty kursu. Ponieważ cały kurs jest bardzo obszerny, wyselekcjonowaliśmy również 13 dodatkowych fragmentów, które mamy nadzieję pozwolą choć w minimalnym stopniu pokazać jak szeroki zakres tematyczny pokrywa Produkcja muzyczna w praktyce. Obejrzeć je można na liście odtwarzania w portalu YouTube – Produkcja muzyczna w praktyce – YouTube playlist.

Zachęcamy również do zapoznania się z kompletnymi darmowymi lekcjami pochodzącymi z tego kursu, które udostępniliśmy wcześniej – Praca z wokalem – Revoice Pro 3 oraz Sidechain w programie Reaper.

Pod filmami znajdą Państwo spis zawartości naszego najnowszego kursu.

Redukcja szumu w Audacity

Filtr górnoprzepustowy – zniekształcenia

Produkcja muzyczna w praktyce – spis zawartości

I. Kluczowanie sidechain (2h 5min)

  • 01. Wstęp (10min)
  • 02. Logic Pro X (14min)
  • 03. Live (16min)
  • 04. Bitwig Studio (17min)
  • 05. Cubase/Nuendo (13min)
  • 06. Reason (15min)
  • 07. Reaper (14min)
  • 08. Bramkowany delay (10min)
  • 09. Sterowanie rytmiką (9min)
  • 10. Bramkowanie pogłosu (7min)

II. Efekt przesterowania (1h 22min)

  • 01. Podstawy (20min)
  • 02. Przesterowanie na wysyłce (11min)
  • 03. Przesterowanie – Live i Logic (26min)
  • 04. Przesterowanie – Cubase/Nuendo (9min)
  • 05. Przesterowanie – Reaper (11min)
  • 06. Przesterowanie – Reason (11min)

III. Procesor splotowy (51min)

  • 01. Procesor splotowy – Reaper (21min)
  • 02. Procesor splotowy – Logic (19min)
  • 03. Procesor splotowy – Live (11min)

IV. Redukcja szumu (59min)

  • 01. Wstęp (5min)
  • 02. Źródła szumu (6min)
  • 03. Bramkowanie (3min)
  • 04. Noise print – profil szumu (11min)
  • 05. Audacity (6min)
  • 06. Audition, Sound Forge (18min)
  • 07. iZotope RX4 (10min)

V. Problemy z filtrem górnoprzepustowym (15min)

  • 01. Zniekształcenia (12min)
  • 02. Faza (3min)

VI. Dubstepowy bas (1h 39min)

  • 01. Wprowadzenie (21min)
  • 02. Podstawy programowania w Serum (33min)
  • 03. Barwy wavetable w Serum (16min)
  • 04. Resampling i partia basu (29min)

VII. Stopa i bas (39min)

  • 01. Reaper (20min)
  • 02. Live, cz. 1 (11min)
  • 03. Live, cz. 2 (8min)

VIII. Edycja intonacji wokalu (1h 12min)

  • 01. Revoice Pro, cz. 1 (10min)
  • 02. Revoice Pro, cz. 2 (12min)
  • 03. Revoice Pro, cz. 3 (13min)
  • 04. Revoice Pro, cz. 4 (14min)
  • 05. Logic Pro X (7min)
  • 06. Cubase/Nuendo (11min)
  • 07. Reaper (5min)

IX. Miks wokalu (29min)

  • 01. Kompresja i korekcja (13min)
  • 02. Efekty (16min)

X. Współczesny mastering (1h 8min)

  • 01. Normalizacja głośności (17min)
  • 02. Poziomy międzypróbkowe (10min)
  • 03. Konfiguracja sesji (9min)
  • 04. Finalna obróbka (32min)

Produkcja muzyczna w praktyce: kupon rabatowy i data premiery!

Opublikowano przez

Produkcja muzyczna w praktyceKilka dni temu ukończone zostały prace nad naszym najnowszym kursem. Produkcja muzyczna w praktyce to najbardziej obszerny i kompleksowo zrealizowany kurs w języku polskim poświęcony najważniejszym etapom związanym z produkcją muzyczną.

Czym jest Produkcja muzyczna w praktyce?

Produkcja muzyczna w praktyce to prawie 11 godzin rzetelnie przekazanej wiedzy dla producentów muzycznych na poziomie średniozaawansowanym i zaawansowanym (osobom początkującym polecamy kurs Produkcja muzyczna od podstaw). Produkcja muzyczna w praktyce to źródło informacji, do których wracać będziesz jeszcze wiele lat po nabyciu kursu, ponieważ prezentowane tam zagadnienia są nowatorskie i ponadczasowe.

Jakie porusza zagadnienia?

W Produkcji muzycznej w praktyce główny nacisk został położony na następujące aspekty:

  • profesjonalna obróbka wokalu (korekcja intonacji z wykorzystaniem różnych narzędzi płatnych i bezpłatnych, zawodowa implementacja wokalu w miksie)
  • technika sidechain (wszystkie typy kluczowania pod kątem miksu i kreatywnych efektów)
  • przetwarzanie ścieżek (redukcja szumu w edytorach i specjalistycznych procesorach, nieznany problem negatywnego wpływu filtrów HPF na brzmienie, fazy, zniekształcenia, poziomy itp.)
  • mastering „post-loudness war” (pod kątem mediów strumieniowych: LUFS, R-128, AAC, normalizacja głośności, zagospodarowanie dynamiki, przetwarzanie Mid-Side itd.)
  • działanie procesorów splotowych (to nie tylko pogłos, ale potężne narzędzie do kreowania niesamowitych efektów i to całkiem za darmo)
  • stopa/bas oraz stopa+bas (specjalna technika, która pozwoli ustawić współbrzmienie tych instrumentów dosłownie w kilka minut!)
  • nowoczesny bas i resampling (jak stworzyć bas w stylu Skrillexa z wykorzystaniem resamplingu, funkcji Note Expression i innych współczesnych narzędzi; przy okazji poznacie też lepiej najnowszą gwiazdę syntezy, jaką jest Serum)
  • kultura, strategia oraz konsekwencja pracy z miksem i materiałem muzycznym (mnóstwo wplecionych w poszczególne odcinki kursu porad, dzięki którym już nigdy nie zadasz pytania dlaczego mój miks/master nie chce brzmieć jak…)

Aby materiał był jak najbardziej przystępny, przykłady pokazywane są na wszystkich popularnych programach DAW, wykorzystując przy tym ich najsilniejsze strony. Korzystamy z programów takich jak Logic Pro X, Cubase/Nuendo, Bitwig Studio, Ableton Live, Propellerhead Reason czy też Reaper, ale pojawiają się również inne: Adobe Audition, Audacity, Sound Forge, ReVoice Pro 3.

Data premiery, cena i kupon rabatowy

Produkcja muzyczna w praktyce w wersji do obejrzenia online/do pobrania dostępna będzie już od poniedziałku 11 maja w cenie 120 zł. Dzięki naszemu kuponowi rabatowemu możliwe będzie nabycie kursu aż 20% taniej. Aby otrzymać kupon rabatowy, wystarczy, że zapiszesz się do naszego newslettera – Zapisz się do newslettera!

Wszyscy subskrybenci (również ci zapisani wcześniej) otrzymają w poniedziałek na swoje skrzynki pocztowe powiadomienie o premierze kursu oraz wspomniany kupon rabatowy, który wykorzystać można na zakup wielu kursów. Ponieważ rabat jest procentowy, liczony od całości zamówienia – im większe zakupy, tym większa oszczędność! 🙂

Więcej informacji…

W weekend zaprezentujemy pełny spis treści Produkcji muzycznej w praktyce oraz umieścimy na naszych kanałach Vimeo i YouTube kilka darmowych fragmentów pochodzących z tego kursu, o czym poinformujemy również na blogu.

Po zapoznaniu się z tym kursem Twoje produkcje muzyczne już zawsze będą lepsze!

Produkcja muzyczna w praktyce