Podwójna kompresja równoległa (wideo)

Opublikowano przez

Niesiony falą bardzo dużego zainteresowania moją płytą DVD Produkcja muzyczna od podstaw 🙂 postanowiłem zrobić mały prezent wszystkim, którzy już tę płytę kupili, zamierzają kupić, albo – czego też nie wykluczam – zupełnie nie są nią zainteresowani. Jest to krótki, około 6-minutowy materiał wideo wykonany w podobnej formie jak na rzeczonej płycie DVD, a traktujący o podwójnej kompresji równoległej. Zapewne większość z Was wie czym jest kompresja równoległa, ale – jak się okazuje – można ją stosować wielokrotnie, przy każdej instancji eksponując te elementy, które chcielibyśmy uwypuklić. Mam nadzieję, że Wam się spodoba. Wideo i dźwięk na YouTube mają bardzo przeciętną jakość, więc tu znajdziecie materiał w oryginalnym formacie (takim jak na mojej płycie DVD – w tym wypadku ok. 64 MB do pobrania).

9 komentarzy do wpisu „Podwójna kompresja równoległa (wideo)

  1. Jacek

    Dobrze przygotowany materiał. Jedyne czego mi tutaj zabrakło to słowa komentarza na temat opóźnienia wtyczek (latencji). No bo jeśli na przykład będziemy chcieli umieścić na torze równoległym efekt, który posiada opóźnienie (np. właśnie Loudmax), a nie jest ono wykrywalne przez DAW (akurat Reaper radzi sobie z tym świetnie) to możemy liczyć na niechcianą interferencję. Poza tym wystarczy że umieścimy zwykły korektor IIR oprócz kompresora i już mamy problem. Tak więc ktoś kto nie ma pojęcia o PDC (Plugin Delay Compensation) w swoim DAW, a ma tą funkcję wyłączoną lub jej nie ma, nie będzie wiedział czemu ta technika źle u niego działa.

    Pozdrawiam

    1. 0dB.pl

      Dzięki Jacku, bardzo słuszne uwagi. Przy bardziej krytycznych zastosowaniach posunąłbym się nawet do ustawienia poszczególnych brzmień w trybie solo, eksportu poszczególnych śladów do postaci plików i wyrównania ich co do sampla przy dużym powiększeniu sesji. Problemy z wyrównaniem latencji powinniśmy wychwycić przy podnoszeniu suwaków – trzeba bardzo uważnie słuchać co się dzieje z dźwiękiem i często porównywać z kompresją i bez niej.

      1. Jacek

        Kiedy nie jestem pewien czy jakieś pasmo będzie wygaszone/wytłumione ( w momencie stosowania jakiegokolwiek równoległego przetwarzania ), wrzucam na kanał szum różowy/biały (np. za pomocą wtyczki mda TestTone lub Melda MNoiseGenerator). W ten sposób można bardzo łatwo wychwycić czy występuje gdzieś w widmie minimum (ponieważ na ucho łatwo rozpoznać że ulega zmianie barwa szumu).

  2. outkay

    Witam! Nie jestem jeszcze dobry w te klocki, ale chciałbym zapytać, czym ten sposób z dwoma dodatkowymi ścieżkami różni się od włączenia na ścieżce z bitem kompresora w którym można ustawiać ilość sygnału dry/wet, a za nim łączając loudmaxa? Czy efekt nie byłby ten sam, a byłoby przejrzyściej?

    1. 0dB.pl

      Można i tak, czemu nie. Tu jednak mamy kontrolę nad kilkoma aspektami. Przede wszystkim nie uzależniamy brzmienia sygnału czystego od jakiegokolwiek procesora (w Twoim przykładzie byłby to Loudmax, który już by swoje narzucił. Poza tym możemy sobie dowolnie ustawiać poziomy między tymi elementami, czyli czystym, mocno sprasowanym dźwiękiem, i sygnałem z podkreślonymi transjentami. Kolejna sprawa jest taka, że ustawienia kompresora w Twoim przykładzie wpływają na pracę Loudmaksa, a w moim nie. Jeśli chodzi o przejrzystość, opisana przeze mnie koncepcja byłaby – moim zdaniem – lepsza.

  3. Uruk

    Takie pytanko mi się nasuwa, czy nie lepiej byłoby pokazać sygnał tylko z wysyłek, bo w sumie to grają aż 3 ścieżki i głośność zwiększa się radykalnie, co wpływa na ocenę. Testując parę razy różne urządzenia zauważyłem że już różnica od 0,2dB daje mylny oraz na korzyść sygnału głośniejszego.
    Natomiast materiał bardzo fajny.
    Dzięki i pozdrawiam

  4. dwoogaz

    Tutaj dam taki przykład z Abletona, bo każdy się pyta mnie często w jakich funkcjach występuję w nim ta reklamowana prostota. Otóż w Live wystarczyła by tylko jedna ścież z załączonym Rack Effect a w nim można zrobić kilka równoległych łańcuchów efektów.
    Wracając do tematu, bardzo fajny i przydatny tutorial 🙂

Dodawanie komentarzy do tego artykułu zostało wyłączone [?]