Mikme, czyli dźwiękowy odpowiednik GoPro

Opublikowano przez

mikmeŚwiatowa kariera, jaką zrobiły minikamery sportowe z serii GoPro Hero, najprawdopodobniej była inspiracją dla twórców Mikme, co jest zauważalne też w kształcie tego produktu. W zasadzie nic nowego, choć z zupełnie innym podejściem – mamy tu mikrofon z 1-calową, elastycznie zawieszoną pojemnościową kapsułą, a także wbudowany rejestrator z pamięcią 8 GB i akumulatorem pozwalającym na 7-godzinną pracę. Dźwięk jest przetwarzany 24-bitowo z próbkowaniem 96 kHz. Można go też przesyłać przez bluetooth do dowolnego urządzenia rejestrującego, np. iPhona.

Mikme da się ustawić dosłownie wszędzie, zapisując lub transmitując dźwięk z wysoką jakością. Można też nagrywać „z ręki“, ustawiać w futurystycznie wyglądających, opcjonalnych uchwytach, a nawet na statywie mikrofonowym. Poziom czułości przedwzmacniacza ustawia się automatycznie po siedmiu sekundach. Dostępna jest też bezpłatna, 8-ścieżkowa aplikacja do nagrywania dla iPhona, pozwalająca na jednoczesny zapis z trzech mikrofonów Mikme. Mamy też wbudowane wyjście słuchawkowe do bezpośredniego monitoringu oraz złącze USB do ładowania akumulatora oraz transferu sygnału.

mikme2Całość prezentuje się naprawdę interesująco, specyfikacja przedstawia się wręcz zawodowo, a produkt powstał na bazie platformy crowd-fundingowej Indiegogo, gdzie zebrał już ponad ćwierć miliona dolarów. Przewidywana dostępność to koniec 2015 roku, a cena w przypadku zamówienia wstępnego wynosi obecnie 189 dolarów (wersja Limited). Następny próg cenowy to 249 dolarów, więc jeśli ktoś jest zainteresowany to warto się pośpieszyć. Autorem projektu jest Austriak Philipp Sonnleitner.

Rode właścicielem firmy Aphex

Opublikowano przez

rode_aphexAustralijska firma Rode, znany i ceniony producent wysokiej klasy mikrofonów, poinformowała właśnie o przejęciu firmy Aphex, która wsławiła się między innymi stworzeniem procesora Aural Exciter. Aphex będzie kontynuował swoją działalność w podobnym zakresie jak do tej pory, ale przejęcie firmy przez Rode może oznaczać, że technologia ta znajdzie zastosowanie również w innych obszarach. Warto też pamiętać, że Aphex udostępnia licencję na Aural Exciter takim firmom jak Yamaha, E-mu czy Dean Guitar (oraz wielu firmom z segmentu konsumenckiego), więc być może Rode zacznie też funkcjonować na innych rynkach niż rynek mikrofonów.

Audified STA Phaser za darmo

Opublikowano przez

sta_phaserCzeska firma Audified informuje, że jeden z elementów jej wartego 49 euro pakietu STA Effects jest obecnie dostępny za darmo. Chodzi tu o STA Phaser, który jest ciekawą emulacją analogowych efektów tego typu. Sam skrót STA oznacza Summing Tube Amplifier, czyli wzmacniacz sumujący działający w oparciu o emulację lamp.

Audified oferują wysokiej klasy oprogramowanie, o czym miałem okazję przekonać się podczas testu wspaniałego kompresora U73b, który znajdziecie w sierpniowym numerze magazynu Estrada i Studio. Panowie z Audiofied byli też na tyle uprzejmi, że zaoferowali specjalną promocję cenową na ich produkty. Odpowiedni kupon znajdziecie w sierpniowej Estradzie.

Wszystkie wtyczki z serii STA działają w formatach VST 2/3, Audio Units i AAX.

Kosmiczne dźwięki ESA

Opublikowano przez

Jak brzmi dźwięk komety „śpiewającej“ w polu magnetycznym? Jaki  dźwięk wydaje obracająca się kopuła 600-tonowej kosmicznej stacji obserwacyjnej? Co się dzieje, gdy radar wysyła sygnał odbijający się od Tytana, księżyca Saturna, albo zapali się międzynarodowa stacja kosmiczna?

Wszystkie te, i wiele innych dźwięków, możesz usłyszeć w materiale, który właśnie udostępniła Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). Jest tam cała masa brzmień, z których można korzystać na zasadach licencji Creative Commons oraz Share Alike. Dzięki temu można je samplować, wykorzystywać w swojej muzyce (także komercyjnej), tak długo, jak udostępniasz swoją pracę do remiksów na takiej samej licencji.

Produkcja muzyczna w praktyce, nowy kurs

Opublikowano przez

Produkcja muzyczna w praktyceW poniedziałek miała miejsce premiera naszego najnowszego, jak dotąd najbardziej obszernego kursu pod tytułem Produkcja muzyczna w praktyce. Jeżeli jeszcze nie zdecydowali się Państwo na zakup tego kursu, zachęcamy do zapoznania się z tym krótkim wpisem 🙂

Dlaczego warto kupić kurs?

Produkcja muzyczna w praktyce to najbardziej kompleksowy i najlepiej zrealizowany kurs wideo tego typu w języku polskim. Jest to dokładnie 10 godzin 45 minut rzetelnej i niekiedy niedostępnej gdzie indziej wiedzy, przekazanej w sposób możliwie najwygodniejszy dla odbiorcy.

Wierzymy, że forma wideo jest najlepszą metodą nauki w komfortowych warunkach. Łączy ona bowiem zalety wiedzy zdobywanej na wykładach podczas wyjaśniania wybranych zagadnień przez wykładowcę z możliwością śledzenia wszystkich wykonywanych działań na ekranie komputera i wykonywania ich w swoim oprogramowaniu audio.

Nasz sklep umożliwia zarówno pobranie całego kursu na dysk twardy, jak i oglądanie go w naszym autorskim odtwarzaczu.

Czego dowiesz się z tego kursu?

Jak sama nazwa wskazuje, nastawiliśmy się na wiedzę praktyczną. Nie znaczy to jednak, że nie dowiesz się o bardziej technicznych aspektach stojących za każdym zjawiskiem – zależało nam, aby każdą teorię i każde zagadnienie zaprezentować w takich sytuacjach, z jakimi na pewno zetkniecie się podczas swojej eksploracji wspaniałego świata produkcji muzycznej.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się jakie konkretne tematy poruszane są w naszym materiale, zapraszamy do opisu kursu – Produkcja muzyczna w praktyce.

Materiały wideo

Jak dotąd udostępniliśmy za darmo dwie kompletne lekcje pochodzące z naszego kursu. Są to Praca z wokalem – Revoice Pro 3 oraz Sidechain w programie Reaper. Zachęcamy do zapoznania się z nimi, jak również z innymi wybranymi fragmentami, które znajdziecie w opisie kursu oraz zapowiedzią wideo zamieszczoną poniżej.

Produkcja muzyczna

Produkcja muzyczna w praktyce: spis treści i fragmenty

Opublikowano przez

Produkcja muzyczna w praktyceZgodnie z zapowiedzią, prezentujemy dziś spis zawartości oraz kilka wybranych fragmentów naszego najbardziej obszernego jak dotychczas kursu Produkcja muzyczna w praktyce.

Przypominamy również o zapisaniu się do naszego newslettera. Wszyscy subskrybenci w dniu premiery otrzymają od nas w dniu premiery powiadomienie oraz kupon rabatowy 20%. Premiera kursu już w najbliższy poniedziałek – 11 maja.

Poniżej znajdą Państwo 2 wybrane przez nas fragmenty kursu. Ponieważ cały kurs jest bardzo obszerny, wyselekcjonowaliśmy również 13 dodatkowych fragmentów, które mamy nadzieję pozwolą choć w minimalnym stopniu pokazać jak szeroki zakres tematyczny pokrywa Produkcja muzyczna w praktyce. Obejrzeć je można na liście odtwarzania w portalu YouTube – Produkcja muzyczna w praktyce – YouTube playlist.

Zachęcamy również do zapoznania się z kompletnymi darmowymi lekcjami pochodzącymi z tego kursu, które udostępniliśmy wcześniej – Praca z wokalem – Revoice Pro 3 oraz Sidechain w programie Reaper.

Pod filmami znajdą Państwo spis zawartości naszego najnowszego kursu.

Redukcja szumu w Audacity

Filtr górnoprzepustowy – zniekształcenia

Produkcja muzyczna w praktyce – spis zawartości

I. Kluczowanie sidechain (2h 5min)

  • 01. Wstęp (10min)
  • 02. Logic Pro X (14min)
  • 03. Live (16min)
  • 04. Bitwig Studio (17min)
  • 05. Cubase/Nuendo (13min)
  • 06. Reason (15min)
  • 07. Reaper (14min)
  • 08. Bramkowany delay (10min)
  • 09. Sterowanie rytmiką (9min)
  • 10. Bramkowanie pogłosu (7min)

II. Efekt przesterowania (1h 22min)

  • 01. Podstawy (20min)
  • 02. Przesterowanie na wysyłce (11min)
  • 03. Przesterowanie – Live i Logic (26min)
  • 04. Przesterowanie – Cubase/Nuendo (9min)
  • 05. Przesterowanie – Reaper (11min)
  • 06. Przesterowanie – Reason (11min)

III. Procesor splotowy (51min)

  • 01. Procesor splotowy – Reaper (21min)
  • 02. Procesor splotowy – Logic (19min)
  • 03. Procesor splotowy – Live (11min)

IV. Redukcja szumu (59min)

  • 01. Wstęp (5min)
  • 02. Źródła szumu (6min)
  • 03. Bramkowanie (3min)
  • 04. Noise print – profil szumu (11min)
  • 05. Audacity (6min)
  • 06. Audition, Sound Forge (18min)
  • 07. iZotope RX4 (10min)

V. Problemy z filtrem górnoprzepustowym (15min)

  • 01. Zniekształcenia (12min)
  • 02. Faza (3min)

VI. Dubstepowy bas (1h 39min)

  • 01. Wprowadzenie (21min)
  • 02. Podstawy programowania w Serum (33min)
  • 03. Barwy wavetable w Serum (16min)
  • 04. Resampling i partia basu (29min)

VII. Stopa i bas (39min)

  • 01. Reaper (20min)
  • 02. Live, cz. 1 (11min)
  • 03. Live, cz. 2 (8min)

VIII. Edycja intonacji wokalu (1h 12min)

  • 01. Revoice Pro, cz. 1 (10min)
  • 02. Revoice Pro, cz. 2 (12min)
  • 03. Revoice Pro, cz. 3 (13min)
  • 04. Revoice Pro, cz. 4 (14min)
  • 05. Logic Pro X (7min)
  • 06. Cubase/Nuendo (11min)
  • 07. Reaper (5min)

IX. Miks wokalu (29min)

  • 01. Kompresja i korekcja (13min)
  • 02. Efekty (16min)

X. Współczesny mastering (1h 8min)

  • 01. Normalizacja głośności (17min)
  • 02. Poziomy międzypróbkowe (10min)
  • 03. Konfiguracja sesji (9min)
  • 04. Finalna obróbka (32min)

Produkcja muzyczna w praktyce: kupon rabatowy i data premiery!

Opublikowano przez

Produkcja muzyczna w praktyceKilka dni temu ukończone zostały prace nad naszym najnowszym kursem. Produkcja muzyczna w praktyce to najbardziej obszerny i kompleksowo zrealizowany kurs w języku polskim poświęcony najważniejszym etapom związanym z produkcją muzyczną.

Czym jest Produkcja muzyczna w praktyce?

Produkcja muzyczna w praktyce to prawie 11 godzin rzetelnie przekazanej wiedzy dla producentów muzycznych na poziomie średniozaawansowanym i zaawansowanym (osobom początkującym polecamy kurs Produkcja muzyczna od podstaw). Produkcja muzyczna w praktyce to źródło informacji, do których wracać będziesz jeszcze wiele lat po nabyciu kursu, ponieważ prezentowane tam zagadnienia są nowatorskie i ponadczasowe.

Jakie porusza zagadnienia?

W Produkcji muzycznej w praktyce główny nacisk został położony na następujące aspekty:

  • profesjonalna obróbka wokalu (korekcja intonacji z wykorzystaniem różnych narzędzi płatnych i bezpłatnych, zawodowa implementacja wokalu w miksie)
  • technika sidechain (wszystkie typy kluczowania pod kątem miksu i kreatywnych efektów)
  • przetwarzanie ścieżek (redukcja szumu w edytorach i specjalistycznych procesorach, nieznany problem negatywnego wpływu filtrów HPF na brzmienie, fazy, zniekształcenia, poziomy itp.)
  • mastering „post-loudness war” (pod kątem mediów strumieniowych: LUFS, R-128, AAC, normalizacja głośności, zagospodarowanie dynamiki, przetwarzanie Mid-Side itd.)
  • działanie procesorów splotowych (to nie tylko pogłos, ale potężne narzędzie do kreowania niesamowitych efektów i to całkiem za darmo)
  • stopa/bas oraz stopa+bas (specjalna technika, która pozwoli ustawić współbrzmienie tych instrumentów dosłownie w kilka minut!)
  • nowoczesny bas i resampling (jak stworzyć bas w stylu Skrillexa z wykorzystaniem resamplingu, funkcji Note Expression i innych współczesnych narzędzi; przy okazji poznacie też lepiej najnowszą gwiazdę syntezy, jaką jest Serum)
  • kultura, strategia oraz konsekwencja pracy z miksem i materiałem muzycznym (mnóstwo wplecionych w poszczególne odcinki kursu porad, dzięki którym już nigdy nie zadasz pytania dlaczego mój miks/master nie chce brzmieć jak…)

Aby materiał był jak najbardziej przystępny, przykłady pokazywane są na wszystkich popularnych programach DAW, wykorzystując przy tym ich najsilniejsze strony. Korzystamy z programów takich jak Logic Pro X, Cubase/Nuendo, Bitwig Studio, Ableton Live, Propellerhead Reason czy też Reaper, ale pojawiają się również inne: Adobe Audition, Audacity, Sound Forge, ReVoice Pro 3.

Data premiery, cena i kupon rabatowy

Produkcja muzyczna w praktyce w wersji do obejrzenia online/do pobrania dostępna będzie już od poniedziałku 11 maja w cenie 120 zł. Dzięki naszemu kuponowi rabatowemu możliwe będzie nabycie kursu aż 20% taniej. Aby otrzymać kupon rabatowy, wystarczy, że zapiszesz się do naszego newslettera – Zapisz się do newslettera!

Wszyscy subskrybenci (również ci zapisani wcześniej) otrzymają w poniedziałek na swoje skrzynki pocztowe powiadomienie o premierze kursu oraz wspomniany kupon rabatowy, który wykorzystać można na zakup wielu kursów. Ponieważ rabat jest procentowy, liczony od całości zamówienia – im większe zakupy, tym większa oszczędność! 🙂

Więcej informacji…

W weekend zaprezentujemy pełny spis treści Produkcji muzycznej w praktyce oraz umieścimy na naszych kanałach Vimeo i YouTube kilka darmowych fragmentów pochodzących z tego kursu, o czym poinformujemy również na blogu.

Po zapoznaniu się z tym kursem Twoje produkcje muzyczne już zawsze będą lepsze!

Produkcja muzyczna w praktyce

TC Group w rękach Behringera

Opublikowano przez

tcZgodnie z przewidywaniami osób śledzących rynek pro-audio, korporacja TC Group, w skład której wchodzą takie marki jak Tannoy, Lab Gruppen, Lake, TC Electronic, TC Helicon czy TC Applied Technologies zmieniła właściciela, którym stała się Music Group, a w zasadzie Uli Behringer. Marki te dołączyły tym samym do firm Midas, Klark Teknik i Turbosound, które od kilku lat należą do Behringera i wszystko wskazuje na to, że Music Group/Behringer zaczyna odgrywać dominującą rolę na rynku pro-audio, dysponując technologią, know-how i całym zapleczem tych marek, mających prestiżową pozycję na rynku.

Behringer, między innymi za sprawą X32 i wszystkich produktów związanych z tą konsoletą pokazał już, że doskonale wie, jak wykorzystać swoje możliwości, błyskawicznie zajmując pozycję lidera na rynku konsolet cyfrowych w klasie średniej. Mając teraz do dyspozycji technologię TC, zwłaszcza jeśli chodzi o TC Applied Technologies, która to firma produkuje m.in. najwyższej klasy chipy DICE będące zintegrowanymi systemami DSP/audio stosowanymi w wielu interfejsach audio wszelkich marek, a także wszystko to, co stoi za marką TC Electronic, może ruszyć na podbój kolejnych terytoriów. Zapowiada się ciekawie…

Revoice Pro 3: praca z wokalem (bezpłatna lekcja)

Opublikowano przez

Praca z wokalem - Revoice Pro 3Synchro Arts Revoice Pro 3 to jedno z najchętniej stosowanych narzędzi do obróbki intonacji oraz dopasowywania rytmicznego wokalu, głosu, instrumentów oraz efektów. Jest wykorzystywany nie tylko przez producentów muzycznych, ale też realizatorów dźwięku w filmie i studia zajmujące się dubbingiem.

Aplikacja ta ma swoje korzenie we wtyczce dla Pro Tools o nazwie Vocalign i wciąż jej integracja z systemem firmy Avid jest wyjątkowo dobra. Nie zmienia to faktu, że może też współpracować z każdym innym programem DAW, dla których udostępnia wtyczki służące do komunikacji: Revoice Pro Link oraz Monitor. W prezentacji wideo pokazałem zastosowanie obu pluginów.

Ze strony Synchro Arts można pobrać w pełni działającą, ograniczoną czasowo wersję tej aplikacji, choć do jej uruchomienia konieczne jest posiadania klucza iLok. Mimo to, jeśli ktoś na poważnie chce zajmować się produkcją muzyczną, gdzie wokal, czy ogólnie pojęty głos stanowi element zasadniczy, to aktualnie trudno będzie znaleźć lepsze i skuteczniej działające narzędzie. Program pobieramy z tej strony.

Możliwości

W zakresie korekcji intonacji można z dużą swobodą odstrajać dźwięki w zakresie do 5 półtonów, bez jakichkolwiek artefaktów. Mamy też wpływ na szereg różnych parametrów, pozwalających odpowiednio dopasować każdą zgłoskę. Możliwe jest dopasowanie rytmiczne dwóch różnych partii, działające bardzo efektywnie i w szerokim zakresie, co także pokazano w materiale wideo. Inne funkcje aplikacji to tworzenie realistycznie brzmiących dubli, kopiowanie obwiedni głośności z jednej partii na drugą oraz kopiowanie dokonanych zabiegów odstrojenia. Dostępna jest sprawnie działająca funkcja automatycznej korekcji intonacji, która działa w sposób naturalny, bez efektu Cher/T-Pain.

Prezentację można obejrzeć poniżej lub w odtwarzaczu 0dB.pl – Praca z wokalem – Revoice Pro 3. Głosu na potrzeby prezentacji użyczyła Pani Joanna Mews-Anuszkiewicz, której serdecznie dziękujemy. Z Artystką skontaktować można się pod tym adresem: joannamews (at) wp (kropka) pl.

Nasza lekcja jest fragmentem nowego kursu Produkcja muzyczna w praktyce i swego rodzaju wprowadzeniem do jednej z jego części, w której omówiono kompleksową pracę z wokalem: od pierwszych zabiegów związanych z dostrojeniem, oczyszczeniem partii i stworzeniem głosów dodatkowych, aż do zaawansowanej korekcji i obróbki dynamicznej, które pozwalają uzyskać nowocześnie brzmiące, profesjonalnie przygotowane wokale.

Sidechain w programie Reaper: lekcja (+ nowy kurs)

Opublikowano przez

Sidechain w programie ReaperJako wierny użytkownik programu Reaper niemal od początku jego istnienia, nie mam najmniejszych wątpliwości, że jest to jeden z najlepszych – o ile nie najlepszy – program liniowy typu DAW. Przy wszystkich jego zaletach jest jednak pewna rzecz, która sprawia sporo kłopotów początkującym użytkownikom. Chodzi tutaj o funkcję kluczowania, znaną jako sidechain.

Reaper obsługuje wszystkie wtyczki, które wyposażone są w tor kluczowania; funkcję sidechain obsługują też wtyczki Rea, dostarczane razem z Reaperem. Aby móc w pełni wykorzystać możliwości tego programu w zakresie kluczowania należy bliżej przyjrzeć się jego możliwościom jeśli chodzi o wewnętrzną komutację sygnału. Tam bowiem tkwi tajemnica efektywnego wykorzystania wtyczek z funkcją sidechain.

Aby zaprezentować pełne możliwości Reapera w trybie kluczowania użyjemy klasycznego przykładu, w którym mamy dwie ścieżki. Na pierwszej znajduje się partia tak zwanego padu, a na drugiej partia stopy. Naszym celem jest stworzenie takiej konfiguracji, aby partia syntezatora wyciszała się w tym momencie kiedy następuje uderzenie stopy.

W naszym materiale wideo pokazujemy dwa różne przykłady zastosowania tej techniki, z uwzględnieniem narzędzi dostępnych na pokładzie Reapera, może tylko z niewielka pomocą innych wtyczek. Lekcję obejrzysz w naszym odtwarzaczu – Sidechain w programie Reaper lub w odtwarzaczu Vimeo poniżej.

UWAGA!

Niniejszy materiał jest pierwszą zapowiedzią naszego nowego kursu pod nazwą Produkcja muzyczna w praktyce. Kurs ten jest swego rodzaju kontynuacją bestselerowej Produkcji muzycznej od podstaw (blisko dziesięć tysięcy sprzedanych egzemplarzy w wersji DVD i do pobrania!), ale w sposób bezpośredni odnosi się do zagadnień typowo praktycznych, takich jak:

– stosowanie technik resamplingu we współczesnych stylistykach EDM/IDM,
– kreatywne użycie przesterowania, pogłosu i procesorów splotowych,
– dopasowanie pasm w zakresie niskich tonów w oparciu o nowatorską technikę wizualizacji (z użyciem darmowych narzędzi!),
– rozwiązywanie nieznanych dotąd w szerszym gronie problemów wynikających z użycia filtrów górnoprzepustowych,
redukcja szumu w typowym studiu oraz w samplowanych materiałach,
– zawodowa obróbka wokalu z użyciem narzędzi stosowanych przez profesjonalistów w najlepszych studiach na świecie
– kompleksowe omówienie techniki sidechain w sposób, jaki nikt do tej pory tego nie przedstawił,
– prawdziwy, profesjonalnie przeprowadzony mastering, po raz pierwszy prezentowany w takiej formie, aby spełniał wymagania takich serwisów jak iTunes czy Spotify, zachowując zgodność z zaleceniami R-128,
– wyjaśnienie problematyki tzw. LUFS, a także przesterowania międzypróbkowego, które sprawia, że Twoje miksy nie chcą brzmieć profesjonalnie, choć wydaje się, że wszystko z nimi jest w porządku.

Wszystkie techniki prezentowane są w oparciu najpopularniejsze narzędzia do produkcji muzycznej: Ableton Live, Logic Pro X, Bitwig Studio, Steinberg Cubase/Nuendo, Cockos Reaper, a także Propellerhead Reason.

Ten gigantyczny, blisko 11-godzinny materiał powstawał przez kilkanaście miesięcy, a jego premiera spodziewana jest na pierwszą połowę maja.