Musique concrete, której pionierami byli Pierre Schaeffer – teoretyk, twórca jej podstaw, realizator dźwięku Jacques Poullin oraz kompozytor Pierre Henry, wywarła ogromny wpływ na współczesną kulturę muzyczną, choć nie wszyscy do końca zdają sobie z tego sprawę. Utwory, które powstały na początku lat 50. minionego wieku, zapoczątkowały to, co nazywamy współczesną produkcją. Po raz pierwszy bowiem zamiast instrumentów użyto sprzętu elektrycznego i elektronicznego, konsolet i filtrów, stosowano efekty przyspieszania i zwalniania, zapętlanie, a także pierwszy sampling.
Maniak starych, oryginalnych dźwięków, a trochę także dziwak Pea Hicks, twórca witryny Optigan.com, postanowił wydać w grudniu tego roku płytę pod nazwą Musique Concrete, na której ma się znaleźć 57 pętli dźwiękowych stworzonych w taki sam sposób jak robiono to za czasów Schaeffera – z oryginalnym i nieszablonowym podejściem. I nie chodzi tu o proste dźwięki czy akordy, ale kreacje brzmieniowe w stylu muzyki konkretnej. Współtwórcą materiału na tę płytę może być każdy kto wyczuwa tamte klimaty i gotów jest udostępnić swoją pracę na licencji Creative Commons Attribution. Prace przyjmowane są do końca października, a inspiracji możecie poszukać wśród dźwięków na stronie Optigan.
Pikanterii całej sprawie dodaje fakt, że jedno z wcześniejszych dzieł muzycznych Pea Hicksa zostało, zgodnie z tym co sam twierdzi, użyte bez jego zgody w reklamie Chryslera, na co Pea ma dowody. Wyśledził też, że jego brzmiena reklamują Woolite. Ach, ci Amerykanie…