Basowa niespodzianka od Metric Halo

Opublikowano przez

MH_ThumpZnacie firmę Metric Halo? Zawodowcy na pewno, początkujący mogą o niej pierwszy raz słyszeć. Gdzieś w okolicach 1998 roku jej nazwa przewijała się w kontekście oprogramowania do analizy i pomiarów audio. Furorę robił wówczas SpectraFoo. Zaraz potem pojawił się interfejs 2882, który pod różnymi postaciami dostępny jest do dziś, i wciąż cieszy się opinią jednego z najlepszych narzędzi tego typu, z 80-bitowym mikserem obsługiwanym przez DSP. 2882 o całą epokę wyprzedził wszystkie inne interfejsy, i w zasadzie można go uznać za szefa wszystkich szefów w departamencie FireWire. MH ma w swojej ofercie także ponad 100 znakomitych wtyczek, obsługiwanych przez DSP interfejsów. Powodem nieszczególnej popularności Metric Halo na naszym rynku było to, że większość jej rzeczy działa tylko na komputerach Mac.

I tu pojawia się wspomniana w tytule niespodzianka pod postacią całkowicie darmowej wtyczki Metric Halo Thump, dostępnej zarówno dla Mac, jak i PC. Jakieś haczyki? Trzeba podać adres mailowy, na który przyjdzie indywidualny link do pobrania, informacja o dodaniu adresu do listy wysyłkowej oraz możliwości zakupu natywnego pakietu MH Production Bundle z linkiem do wersji demo (warto sprawdzić ten produkt).

Thump występuje jako wtyczka VST/AU/AAX i służy do syntetyzowania dźwięków subharmonicznych w dole pasma, głównie dla stopy, ale też dla werbla, tomów i innych instrumentów o w miarę stałej częstotliwości podstawowej. Mając na pokładzie dwa oscylatory wyzwalane dźwiękiem o wybranej częstotliwości, z możliwością kształtowania ich obwiedni głośności oraz częstotliwości można uzyskać takiego kopa, że grzywka faluje, a rury bass-reflex wypadają z monitorów. Bardzo  ostrożnie należy postępować z czasami obwiedni i raczej ustawiać je powyżej połowy zakresu regulacji, by uniknąć przesterowania. Oscylatory mają definiowalną początkową i końcową częstotliwość, więc mogą pogrubić każdy dźwięk do absurdalnych wręcz rozmiarów.

Dobrym punktem wyjścia jest preset Kick Thump – nieprzesadnie rozpasany, ale już bardzo wyrazisty. Ważne jest też utrzymanie właściwej separacji między podstawową częstotliwością stopy a najniższymi dźwiękami basu, aby Thump nie przekłamywał tych ostatnich. W razie potrzeby zawsze można go wrzucić na tor wysyłkowy i tam odpowiednio kluczować, by móc jakoś zapanować nad tą obfitością basu. Przed pierwszym uruchomieniem wtyczki należy uprzedzić domowników i sąsiadów. Życzę miłej zabawy i wytrzymałych głośników niskotonowych…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wszystkie pola są wymagane.