Niedawno pojawiła się najnowsza wersja jednego z moich ulubionych limiterów, jakim jest LoudMax. Obecnie dostępny w wersji 1.14 dla komputerów PC i Mac ma zmieniony algorytm reakcji czasowej na sygnał oraz dodaną funkcję powiązania progu oddziaływania limitera dla uzyskania jednakowej reakcji w przypadku kanałów lewego i prawego.
Przy okazji przyszło mi na myśl, że można zrobić porównanie działania obecnie dostępnych limiterów komercyjnych. Oczywiście jest to bardzo trudne, bo każdy limiter będzie działał inaczej z różnym materiałem, z różnymi ustawieniami itp. Dlatego właśnie na rynku jest tak wiele limiterów, i każdy może sobie wybrać taki, jaki mu najbardziej odpowiada – od totalnie wręcz przeźroczystych do takich, który potrafią silnie zakolorować i nasycić dźwięk.
W ruch poszły następujące narzędzia (kolejność alfabetyczna):
- FabFilter Pro L
- Izotope Ozone Limiter
- LoudMax 1.14
- Slate Digital FD-X
- Sonnox Oxford Limiter
- ToneBoosters Barricade
- Waves L1+ Ultramaximizer
- Waves L2
Do przetworzenia użyłem dość ekstremalnie brzmiącej pętli, która już ma poziom średni w okolicach -12 dB względem 0dBFS, z mocnym basem, cykającą górą i środkowo brzmiącym elementem efektowym. Ustawienia limiterów były bardzo głębokie: poziom maksymalny – 0,1 dBFS, poziom tłumienia 15 dB oraz średnie czasy ataku i powrotu (tam, gdzie była możliwość ich ustawienia).
Poniżej znajdziecie odtwarzacz z plikiem wav. W razie problemów z odtwarzaniem, plik można pobrać stąd – Pobierz
Na czym polega konkurs?
W pliku audio zastosowano 8 różnych, wymienionych wyżej limiterów. Każdy kto rozpozna przynajmniej 4 z nich, podając w którym momencie można usłyszeć pracę którego limitera, otrzyma od nas nagrodę.
Co jest do wygrania?
Wszyscy uczestnicy, którzy prawidłowo wskażą fragmenty poddane działaniu przynajmniej 4 zastosowanych limiterów otrzymają od nas kupon rabatowy w wysokości 40% na zamówienia naszych kursów ważne przez 2 miesiące od momentu zakończenia konkursu.
Osoby, którym uda się poprawnie wskazać fragmenty poddane działaniu wszystkich 8 limiterów, dodatkowo otrzymają od nas pakiet trzech kursów w formie do oglądania online i do pobrania na dysk – Produkcja muzyczna od podstaw, Sound Forge od podstaw oraz nasz najnowszy kurs, czyli Bitwig Studio od podstaw.
Jak wziąć udział w konkursie?
Prosimy wysyłać na nasz adres e-mail ([email protected]) listę zastosowanych limiterów w kolejności ich występowania w klipie audio. W temacie wiadomości prosimy wpisać „Konkurs”. W mailu prosimy zawrzeć również swoje imię lub pseudonim. Celowo nie udostępniamy pliku oryginalnego, wobec którego zastosowano limitery, żeby nie było zbyt łatwo…
Kiedy koniec konkursu?
Konkurs trwa do niedzieli 3 sierpnia 2014. Po tej dacie podamy prawidłową odpowiedź, ogłosimy listę zwycięzców i wyślemy nagrody
Prosimy nie podawać swoich odpowiedzi w komentarzach pod wpisem ani na naszej stronie na Facebooku 🙂
Aktualizacja
Konkurs został zakończony. Otrzymaliśmy 13 zgłoszeń, z czego 3 osobom udało się poprawnie wskazać przynajmniej 4 zastosowane limitery. Kupony rabatowe otrzymują od nas pan Maciej oraz dwóch panów Krzysztofów. Gratulujemy!
Oto poprawna kolejność zastosowanych limiterów:
1 – LoudMax 1.14
2 – FabFilter Pro L
3 – Izotope Ozone Limiter
4 – Waves L2
5 – Sonnox Oxford Limiter
6 – ToneBoosters Barricade
7 – Slate Digital FD-X
8 – Waves L1+ Ultramaximizer
Z limiterów znam tylko Ozone także nie mam co brać udziału w konkursie. Ale wypowiem się na temat LoudMaxa. Ogólnie uważam ze wciąż dosyć daleko mu do genialnego darmowego W1 Limiter ale jest już jakiś postęp. Wciąż jednak szybko dewastuje dźwięk nawet przy nie mocnych stopniach kompresji.
zgadzam sie z tym komentarzem. probowalem przekonac sie do loud maxa wielokrotnie ale nigdy nie bylem zadowolony. i prawde mowiac nie wiem czemu panu redaktorowi sie tak podoba – przegladam bloga od dawna i widze, ze pan Tomasz bardzo lubi loud max. moje pytanie – dlaczego ? w kategorii darmowych limiterow W1 jest dla mnie bezkonkurencyjny , zawsze uzyskuje w nim to co chce. i nie wynika to z tego, ze W1 znam lepiej – zarowno loud max jak i W1 zainstalowalem mniej wiecej w tym samym czasie, ale loud max jak powiedzial kolega "dewastowal" mi sound prawie za kazdym razem.
rzuce okiem na nowa wersje,, moze faktycznie cos sie zmienilo, oby na lepsze
Lubię LoudMaksa dlatego, że nigdy nie używam go do poważnych prac z materiałem na sumie. Stosuję go zwykle w charakterze bezpiecznika, aby móc kontrolować poziom maksymalny, ale nie do prac typowo mających na celu zwiększenie poziomu średniego. Pod tym względem najchętniej korzystam z Sonnox Oxford Limiter (totalnie przeźroczyste narzędzie pracy) i – jeśli potrzebuję już zrobić naprawdę głośno i wyraziście – ze Slate Digital FD-X. A trochę tak dla ułatwienia rozwiązania konkursu dodam, że w tej prezentacji bardzo wyraźnie słychać, że LoudMax wypadł najsłabiej (w kontekście zwiększenia głośności i zachowania szczegółów), a z kolei Slate Digital niesamowicie nasyca i podbarwia dźwięk, choć przyglądając się przebiegowi sygnału po przetworzeniu przez Slate Digital wcale nie widać tej charakterystycznej "parówki", którą zapewnia wiele innych limiterów. I jeśli miałbym wskazać swoje ulubione limitery, to byłyby to właśnie Sonnox i Slate Digital. I – oczywiście – FabFilter Pro L.
a odnosnie konkursu dodam jeszcze ze watpie czy ktos sie wogole podejmie rozwiazania – jest to chyba nie mozliwe do rozpozaniania, a jesli komus sie uda to raczej przez przypadek:)
Mała podpowiedź jest już w moim komentarzu powyżej :-). Proponuję też ściągnąć plik WAV, podzielić go na poszczególne fragmenty i uważnie przyjrzeć się relacjom między poziomami szczytowymi i średnimi widocznymi na ich wykresach. Pracując z limiterami użytymi do porównania można w ten sposób dość łatwo wychwycić różnice między algorytmami ich pracy, zwłaszcza jeśli chodzi o sposób przetwarzania wierzchołków. Praca trochę analityczna, ale może nam sporo powiedzieć o tym, jak limitery reagują na sygnał i co z tego wynika w kontekście jego brzmienia.
http://0db.pl/wp/wp-content/uploads/2014/07/limitery.jpg
Pytanie raczej brzmi ilu takich co mają dość doświadczenia by rozpoznać te limitery potrzebuje "kursów od podstaw" 😉
Pozdrawiam
Janusz
idiotyczny konkurs
a co, nie wygrales ?
a konkurs dosyć trudny do rozwiazania, ciekawi mnie na ile ci co wygrali faktycznie rozpoznali dzialanie limiterow a na ile to przypadek – wkoncu trafic 4 to mozna przy odrobinie szczescia na chybil-trafił. Na przyszlość moze robcie konkursy gdzie nie chodzi o odgadniecie czegos tylko moze wykazanie sie czymś.
dla sprostowania nie bralem udzialu, bo to konkurs chyba dla ludzi szalonych czyli idiotyczny a ja jestem normalny 😀