Pozwalam sobie przekleić moją odpowiedź na pytanie użytkownika forum EiS, ponieważ może ono zainteresować wiele osób.
Im więcej czytam porównań słuchawek studyjnych tym mam większy mętlik w głowie. Mam monitory Yamaha HS5. Nie chciałbym dokupować do nich subwoofera, a zamiast tego do monitorowania niskich częstotliwości wolałbym kupić słuchawki. Jakie słuchawki dobrze się sprawdzą jako uzupełnienie HS5? Kwota powiedzmy do 1000zł,ale bardziej oscylowałbym w kwocie 600zł. Jak się mają do siebie poniższe modele?
AKG K271 MkII
Shure SRH840
Ultrasone PRO 550
BEYERDYNAMIC DT 990 PRO 250
W przeciwieństwie do monitorów studyjnych, do słuchawek ciężej zdobyć wykres charakterystyki. Jak one brzmią w niskich rejestrach? P.S. Tylko nie piszcie mi o HD600 🙂
Każdy z wymienionych modeli słuchawek ma dość szerokie pasmo w zakresie niskich tonów i do ich kontroli na poziomie podstawowym w zupełności wystarczy. Trzeba jednak pamiętać o kilku sprawach, o których zresztą można napisać szereg różnych artykułów. Nie wdając się w szczegóły związane z fizyką słyszenia i różnego typu rzeczami na pograniczu psychoakustyki – słuchawki zamknięte działają jak tłok, który pompuje fale akustyczne o określonej częstotliwości wprost do kanału usznego z pominięciem wszelkich innych receptorów, za pośrednictwem których odbieramy niskie tony. A odbieramy je całym ciałem. Wystarczy iść na głośny koncert i zatkać palcami uszy, by się o tym przekonać. Bez tego typu doznań nasz odbiór niskich tonów z użyciem słuchawek zawsze będzie niepełny i przekłamany. Polegając w zakresie niskich tonów tylko na słuchawkach (ze szczególnym wskazaniem na słuchawki zamknięte) skończymy z miksem, w którym będzie brakować niskich tonów. Oczywiście, można się tego nauczyć, ale to proces długi i zawsze wymagający potwierdzenia tego, co słyszymy na słuchawkach, także na monitorach.
Miało nie być o HD600, ale niestety, nie da się tego ominąć. Ponieważ są to słuchawki otwarte, nie występuje w nich efekt ciśnieniowego oddziaływania na słuch w warunkach zamkniętego obszaru akustycznego, a z pewnością jest on mniejszy niż w słuchawkach zamkniętych. Z tego względu odsłuch niskich tonów nie odbywa się w szczelnej akustycznie komorze, ale w środowisku bardziej zbliżonym do naturalnego. Różnica jest mniej więcej taka, jak słuchanie głośnika z odległości 2 cm, i z odległości 2 metrów.
Dlatego do kontroli niskich tonów sugerowałbym jednak słuchawki otwarte, w tym właśnie HD600. A już najlepiej AKG K812, o których piszę w majowym numerze EiS, ale ich cena jest powalająca, podobnie jak samo brzmienie.
Reasumując: w słuchawkach zamkniętych zawsze pojawia się zjawisko hyper-bass. Dół jest słyszalny bardzo wyraźnie i czytelnie, ale trzeba pamiętać, że jest on wywołany w sposób sztuczny i nienaturalny dla naszego sposobu słyszenia niskich tonów. Słuchawki otwarte są pod tym względem dużo bardziej przewidywalne, ponieważ nie pracują w sposób ciśnieniowy.
Moja rada? Każdy z wymienionych modeli sprawdzi się dobrze i są to klasyki gatunku. Ale warto dokupić też słuchawki otwarte. Na przykład… No tak, ale miało nie być o HD600.
Mam AKG K271 MkII i na nich sporo pracuje ogólnie b.d słuchawki . Ale moim zdaniem AKG 271 np mają właśnie ciut za mało basu przez co miks zrobiony tylko na nich ma zazwyczaj trochę przeładowany bass. Także przy nich wymagany jest kontrolny odsłuch głośnikowy .
coście się tak uparli na te HD600. Przecież na forum napisałem , że DT990 też są otwarte.
Mają poza tym aksamitne dużej średnicy opuszki, które obejmują uszy i nie naciskają na nie co przyczynia się do dużego komfortu użytkowania.
Mariusz chciałem napisać to samo 🙂
Czy DT990 będą dobre do domowego studia przy produkcji/mixowaniu ?
Oczywiście miałem na myśli DT990 PRO 🙂
Fakt ze drozsze ale moze DT880 pro? Osobiscie nie mam ani jednych ani drugich 🙂 ale planuje zakup DT 880 pro 250om. Z tego co kojarze z informacji jakie w necie znalazlem wydaje sie ze 880 Pro sa dobre do mixu.
Tu na dole strony ten model jest wymieniany jako jeden z najlepszych
http://www.soundonsound.com/sos/jan10/articles/studioheadphones.htm
Na tej stronie mozna samemu wybrac modele do porownania odpowiedzi sluchawek:
http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php?graphID%5B0%5D=963&graphID%5B1%5D=2751&graphID%5B2%5D=2141&graphID%5B3%5D=2241&scale=30&graphType=0&buttonSelection=Update+Graph
nie wiem jaka impedancje maja wybrane modele przy ktorych impedancja nie jest bez wymieniona. tak czy inaczej wyglada ze 990’tki maja podbite bardziej basy.
a tu dyskusja nt 880 vs 990: http://www.head-fi.org/t/605157/dt-990-pro-vs-dt-880-pro
Jeden z moich nagrywających znajomych, stwierdził, że nie ma co szukać innych słuchawek, po tym jak zobaczył Audeze LCD-2. Z tego co wiem, jest zachwycony jakością dźwięku i wyglądem. Muzyka jaką tworzy brzmi idealnie, bez żadnych przekształceń. Tak więc, przekazuję tą wiedzę dalej, dobry sprzęt do dobre efekty.