Reinkarnacja legendarnych konsolet

Opublikowano przez
Konsolety Electrodyne były jednymi z najbardziej znaczących stołów studyjnych z lat 60. i 70., stosowanych prawie wszędzie, od wytwórni Capitol i Motown do najważniejszych stacji radiowych tamtych czasów. Obecnie właścicielem nazwy Electrodyne i jej własności intelektualnej (oraz dokumentacji, schematów, notatek i magazynów z podzespołami) jest Ken Hirsch i jego Orphan Audio LLC. Firma ta nawiązała współpracę z Pete’s Place Audio, która będzie produkować i sprzedawać urządzenia powstałe w wyniku tej współpracy.

Pierwsze produkty to dwa moduły z konsolet Electrodyne: zrealizowany na elementach dyskretnych przedwzmacniacz 501 i korektor 511, z filtrami na podzespołach indukcyjnych (cewkach). Konstrukcje powstały w oparciu o szczegółowe notatki inżynierów Electrodyne i na bazie najwyższej klasy podzespołów. Transformatory do modelu 501 dostarcza ten sam producent co wtedy, nawijając je zgodnie z oryginalną specyfikacją. Nowoczesnym dodatkiem w 501 jest moduł wejściowy DI służący do podłączenia instrumentów, mający impedancję rzędu sześciu megaomów. Możliwe jest też podłączenie do niego mikrofonu za pośrednictwem transformatora, co pozwala uzyskać bardzo szerokie pasmo przenoszenia.
Korektor 511 został zbudowany w oparciu o tranzystory, a zastosowane w nim filtry, podobnie jak trafa w 501, mają dławiki produkowane przez tego samego producenta, zgodnie z pierwotną specyfikacją, tyle tylko, że z niemożliwą do uzyskania 40 lat temu tolerancją nie przekraczającą 2%. Każdy z dwóch filtrów ma regulację w zakresie +/1 12 dB i przełączaną częstotliwość rezonansową.
Przed rozpoczęciem sprzedaży sprzęt trafił do specjalistów pracujących na codzień ze sprzętem vintage, a ich oceny były bardzo pochlebne.
Electrodyne 501 Preamp kosztuje 895 dolarów, a 511 EQ 1.050 dolarów.
Komentarz
W czasach swojej świetności, czyli na przełomie lat 60. i 70., mająca swą siedzibę w kalifornijskiej Santa Ana firma Electrodyne zatrudniała 300 osób i rywalizowała o najlepszych klientów z potentatami na zachodnim wybrzeżu, firmą Langevin (zawsze postrzeganą jako Rolls Royce przemysłu pro-audio) oraz Western Electric. Wcześniej Electrodyne była firmą zajmującą się produkcją sprzętu przemysłowego i medycznego w Massachusetts. Warty podkreślenia jest fakt, że preampy Electrodyne były produkowane w oparciu o patenty Western Electric z lat 40., ale dopiero wtedy, gdy ważność tych patentów wygasła. Do tego momentu sprzęt pro-audio praktycznie nie był dostępny w powszechnej sprzedaży. Między innymi dlatego większość urządzeń Abbey Road wygląda niemal tak samo jak sprzęt RCA z lat 30. Zresztą patenty RCA i Western Electric były wyjątkowo strzeżone, a firmy te nie udostępniały ich nikomu.

Wróć do nowości