Pierwszy raz od momentu podpisania sensacyjnej dla branży umowy o sprzedaży firm Midas i Klark Teknik spółce o nazwie The Music Group (czyli de facto firmie Behringer), Uli Behringer udzielił wywiadu magazynom MI Pro i Audio Pro, z którego można dowiedzieć się kilku interesujących rzeczy na temat transakcji. Warto w tym miejscu wspomnieć, że sprawa ma dość długą historię, ponieważ już w zeszłym roku, podczas imprezy zorganizowanej z okazji 20-lecia firmy Uli Behringer powiedział, że jego firma nie chce być postrzegana wyłącznie jako producent niedrogich urządzeń i że prawdziwa ekspansja dopiero nastąpi. Wtedy nikt na to nie zwrócił uwagi, ale obecnie jego słowa nabrały nowego znaczenia. Poniżej przedstawiamy wybrane fragmenty rozmowy, jaką Andy Barrett przeprowadził z Uli Behringerem i Johnem Oakleyem, szefem Midas/Klark Teknik.
Możesz zdradzić kulisy przedsięwzięcia? Czy była to inicjatywa firmy Bosch czy też twoja?
Uli Behringer: Obawiam się, że nie mogę zdradzić szczegółów. Dlaczego miałbym dzielić się takimi informacjami z moimi konkurentami? Może kiedyś, za 20 lat, a może wcześniej, przy kilku butelkach dobrego czerwonego wina…
Jakie korzyści odniesie Behringer z przejęcia firm Midas/Klark Teknik?Uli Behringer: Zastanówmy się nad jedną rzeczą – co tak naprawdę kupujesz, wchodząc w posiadanie nowej firmy? Wyroby gotowe? Surowce? Budynki? 20 lat doświadczenia w branży nauczyły mnie, że prawdziwym atutem każdej firmy są ludzie. Jeśli zatem kupujesz jakąś spółkę to musisz być pewien, że wszystko będzie działać głównie pod względem kontaktów z ludźmi. Partnerzy muszą wierzyć w to samo, mieć wspólny cel i wspólną wizję rozwoju. Historia pokazała, że tak naprawdę udało się tylko 10% wszystkich przejęć, i nasza branża nie jest tu żadnym wyjątkiem, ponieważ mamy do czynienia z prawdziwym cmentarzyskiem firm, które upadły po przejęciu.
John Oakley: Podczas pierwszego spotkania byłem dość sceptycznie nastawiony. Uli nie przyniósł żadnych prezentacji firmowych ani planów, powiedział tylko: „Przyjedźcie do nas. Pokażemy wam jak naprawdę wygląda Behringer.” Kazał mi zdjąć garnitur i krawat, a potem zostawił mnie z pracującymi tam ludźmi, mogąc z nimi swobodnie rozmawiać. To co zobaczyłem i usłyszałem zmieniło moje postrzeganie firmy Behringer. Wielu ludzi pracuje tam 16 lat, co już samo w sobie dużo mówi o tym, z czym naprawdę mamy do czynienia.
UB: Z naszej strony prawdziwym testem było spotkanie z ludźmi w Kidderminster (siedziba Midas/Klark Teknik) i rozmowa z nimi o naszej przyszłej współpracy. Nigdy nie nabywa się spółki, jeśli pracujący w niej ludzie nie są pozytywnie nastawieni do transakcji. To jest bez sensu.
JO: Było kilka potencjalnych nabywców, ale rzeczywiście tylko Uli i Micheal (Deeb – prezes Music Group) wielokrotnie mnie pytali jaka jest opinia pracowników na temat tego przejęcia. Mogę z przekonaniem powiedzieć, że wybraliśmy Music Group ponieważ uważamy, że nasze wizje rozwoju doskonale do siebie pasują. Poza tym nikt nie mógł nam zaoferować takich możliwości wprowadzenia naszych marzeń w życie. Jestem naprawdę bardzo podekscytowany tym, co przyniesie przyszłość i jakie produkty mają szansę się pokazać na rynku.
UB: Zawsze chciałem szerzej zaistnieć w branży nagłaśniającej i chciałem połączyć swoje siły z liderem na tym rynku. Moje marzenie się ziściło, ale jeśli ktoś myśli, że kupno tym marek było moim ostatecznym celem, to jest w dużym błędzie. Kupno firmy jest jak małżeństwo. Kończy się miesiąc miodowy i zaczyna prawdziwa robota. My mamy możliwości, by wspaniałe produkty, jakie mają w planach ludzie z Midas/Klark Teknik mogły znaleźć się na rynku. Mogę tylko powiedzieć, że to co się pojawi to będzie naprawdę coś niesamowitego! Zainwestowaliśmy ponad 25 mln dolarów w budowę tego, co uważamy za najbardziej zaawansowany system w przemyśle pro-audio. Teraz Midas/Klark Teknik będą mogli skorzystać z tego systemu, co znacznie usprawni prowadzenie działalności gospodarczej. Poza tym mamy chyba więcej siły nabywczej niż ktokolwiek inny na naszym rynku. Poza tym Michael jak i ja jesteśmy muzykami, którzy rozumieją jak działa ten rynek i korzystają osobiście ze sprzętu pro-audio. Oznacza to, że możemy połączyć naszą miłość do muzyki i znajomość produktów z pasją do zarządzania i możliwościami finansowymi.
JO: Uli wydał fortunę na zaawansowane systemy zarządzania pozwalające zwiększyć wydajność. Dzięki temu droga od projektu do produktu znacząco się skróciła, a to dla nas bardzo ważna rzecz.
UB: Zaczynamy już nad tym pracować. Poprosiłem Johna, by w planie na 2010 rok uwzględnił rekrutację nowych pracowników. W planie jest budowa centrum badawczego w Wielkiej Brytanii. Wiemy, że jest tam duży zespół światowej klasy inżynierów i wszystkich zapraszamy do współpracy. Jesteśmy zdeterminowani, aby wzmocnić wiodącą rolę Midas/Klark Teknik, co oznacza także znaczne inwestycje w badania nowych technologii i interfejsów użytkownika.
JO: Chciałbym podkreślić, że Midas/Klark Teknik pozostają najbardziej prestiżowymi markami w branży! Naprawdę ważne jest to, że jesteśmy częścią Music Group. Nie zostaliśmy „kupieni przez Behringera”, jak mozna to było przeczytać w niektórych kometarzach w Internecie, ale wybraliśmy Music Group jako swojego partnera.
UB: John ma rację. Music Group to spółka składająca się z dwóch zupełnie odrębnych struktur operacyjnych. Z jednej strony mamy to, co można nazwać „wspólnotą aktywów trwałych”, takich jak zaopatrzenie, produkcja na dużą skalę, usługi inżynierskie, logistyka i magazyny, technologia informatyczna i usługi infrastrukturalne, rozwój systemu, finanse oraz elementy wspomagające, jak zaplecze graficzne, Internet, usługi prawne itp. Z drugiej strony mamy takie marki jak Midas, Klark Teknik, Behringer i Bugera. Są to odrębne i niezależne przedsiębiorstwa z własną tożsamością i wewnętrzną infrastrukturą, taką jak zarządzanie, R&D, sprzedaż, marketing, kanały dystrybucji.
Czy możemy się spodziewać obecności technologii opracowanych przez Midas/Klark Teknik w produktach Behringera?
UB: Istnieje taka możliwość. Przykładem może być sieć oparta na AES50, która naszym zdaniem powinna się stać wiodącym standardem w branży. Muszę też podkreślić, że nie będzie „swobodnego” transferu technologii pomiędzy markami, ale Behringer i inne brandy Music Group będą mogły korzystać z najlepszych doświadczeń Midas/Klark Teknik.
JO: Jest oczywiste, że nie zobaczymy, na przykład, oryginalnych preampów czy korektorów Midasa w mikserach Behringer. Know/how mocno związane z daną marką pozostanie przy niej. Ale Midas będzie pomagał Behringerowi w poprawianiu niektórych produktów i dostarczaniu zindywidualizowanych rozwiązań.
Ciekawe czy od tej pory na wyroby Midasa i Klarka też będzie 2 letnia gwarancja i brak jakiegokolwiek serwisu…
Czytaj uważnie wywiad… 🙂